خبرگزاری کار ایران

فرشچی مطرح کرد:

فاضلاب گیلان و مازندران، مهم ترین عامل تهدید کننده خزر در سواحل‌جنوبی​

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۳۴۱

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ مهم‌ترین منبع آلودگی خزر در حوزه سواحل گیلان ورود انواع فاضللاب‌ به دریا است.

به گزارش ایلنا از بندرانزلی، پروین فرشچی  در سفر به شهرستان انزلی اظهار داشت:‌ ورود انواع فاضلاب با منشأ مختلف به‌ویژه در سواحل گیلان و مازندران به داخل دریای خزر از جمله مهم‌ترین منابع آلوده کننده این دریاچه در بخش جنوبی آن محسوب می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد:‌ کشورهای حاشیه دریای خزر هر کدام به نوعی در ایجاد آلودگی و خطرات زیست‌محیطی این دریا نقش دارند که از جمله آنها می‌توان به ایجاد آلودگی توسط صنایع سنگین و پروژه‌های نفتی اشاره کرد.

فرشچی دریای خزر را با 436 هزار کیلومتر وسعت بزرگترین دریاچه دنیا دانست و افزود:‌ این دریاچه علاوه بر اینکه یکی از بزرگترین شبکه‌های حمل و نقلی کشور و یکی از محورهای توسعه محسوب می‌شود ذخایر عظیمی از جمله آبزیان و منابع معدنی را در خود جای داده است.

وی ورود انواع فاضلاب‌های شهری،‌ صنعتی و کشاورزی را تهدیدی برای دریای خزر خواند و بیان داشت:‌ گسترش‌ سایت‌های عملیاتی در مناطق ساحلی کشورهای حاشیه خزر و بهره‌برداری بیش از حد منابع آبی در بالا دست این زیست بوم کهن و تاریخی را به‌شدت تهدید می‌کند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست  به شعار امسالی که برای دریاها و اقیانوس‌ها در نظر گرفته شده اشاره کرد و گفت:‌ پیشگیری و مقابله با زباله‌های دریایی شعاری است که امسال برای حفاظت از محیط زیست دریاها و اقیانوس‌ها انتخاب شده است.

فرشچی با تأکید بر اینکه همکاری‌های پنج کشور حاشیه خزر از سال 77 با عنوان کنوانسیون تهران شکل گرفته، تصریح کرد:‌ نگرانی‌های زیست‌محیطی به‌علت توسعه صنایع در جوامع و کشورهای حاشیه خزر به ویژه پس از فروپاشی شوروی سابق وارد مرحله جدی‌تری شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اقتصادی و توسعه‌ای بدون رعایت نکات زیست‌محیطی اثرات مخربی در حوزه خزر ایجاد می‌کند، بیان داشت:‌ امضای کنوانسیون تهران و اجرایی شدن آن در سال 85 توسط پنج کشور حاشیه دریای خزر در پیشبرد اهداف محیط زیستی مؤثر بود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گیلان با تأکید بر این مسئله که کنوانسیون تهران شامل پروتکل‌های متعددی است، افزود:‌ هر یک از این پروتکل‌ها ابراز قانونی برای حفاظت از تنوع زیستی،‌ جلوگیری و کنترل آلودگی‌ها در سواحل دریای خزر را فراهم می‌کند.

فرشچی در مورد نحوه اجرای پروتکل‌های امضاء شده در حوزه دریای خزر را برشمرد و درباره آن خاطرنشان کرد:‌ اجرای تفاهم‌نامه‌های چندجانبه به‌ویژه در حوزه محیط زیست زمان‌بر است زیرا برای اجرای دقیق آنها به تجهیزات لازم و ایجاد زیرساخت‌ها نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر دبیرخانه کنوانسیون دریای خزر به‌طور موقت در ژنو برپا ‌شده، تصریح کرد:‌ براساس تصمیم کشورهای عضو مقرر شده این دبیرخانه به باکو منتقل شود و سپس بر اساس حروف الفبا هر کدام از اعضا به‌صورت دوره‌ای و چرخشی در پنج کشور ایجاد شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گیلان‌ در مورد امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای‌خزر در 21 مرداد نیز عنوان کرد:‌ این اتفاق مبارک نه‌تنها در زمینه حفاظت از محیط زیست دریایی خزر مفید واقع می‌شود بلکه در ایجاد امنیت و توسعه پایدار آن نقش دارد.

فرشچی درباره مفاد کنوانسیون مسکو و مواردی که در آن مورد اشاره قرار گرفته، ابراز داشت:‌ این تفاهم‌نامه ارزیابی اثرات زیست‌محیطی با ماهیت فرامرزی برای کاهش اثرات منفی و اطلاع‌رسانی و بازبینی اقداماتی که باعث آلودگی می‌شود را شامل می‌شود.

وی مشارکت جوامع انسانی و مردم در پیشبرد اهداف محیط زیستی و حفاظت از آن را ضروری خواند و بیان داشت:‌ سازمان حفاظت محیط زیست گیلان در سال‌های اخیر اقدامات بسیار گسترده‌ای را با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی در حوزه دریای خزر انجام داده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گیلان به برخی فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت:‌ برنامه‌های آگاه‌‌سازی در مورد میائل زیست محیطی،‌ آموزش‌های متعدد در سطح منطقه و استان‌های همجوار و انجام پروژه‌های کوچک از جمله این اقدامات انجام شده هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز