خبرگزاری کار ایران

عیادت استاندار گیلان از کشاورز گیلانی و کاشف رقم برنج « هاشمی»

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۲۸۵

استاندار گیلان از یوسف هاشمی- کشاورز گیلانی کاشف رقم برنج "هاشمی" عیادت کرد.

به گزارش ایلنا از رشت، مصطفی سالاری با حضور در منزل این کشاورز نام آشنای گیلانی، جویای وضعیت سلامتی وی شد.

وی در این عیادت با اشاره به نقش کشاورزان در توسعه استان و کشور، از افرادی چون هاشمی به عنوان سرمایه های اجتماعی  یاد کرد.

نماینده عالی دولت در استان استفاده از تجربه و مشاوره افرادی اینچنین راجهت بهبود شرایط کشت برنج لازم دانست و خاطرنشان کرد: برند سازی و تجاری سازی برنج گیلان بخصوص ارقام هاشمی و علی کاظمی امری ضروری است و برای تحقق آن بصورت جدی تلاش می کنیم.

سالاری در پایان با تاکید بر ضرورت رعایت حقوق مالکیت مادی و معنوی افراد، ابراز تاسف کرد: این موضوع هنوز در ایران بطور رسمی و جدی جا نیافتاده است و شایسته است محقق شود.

یوسف هاشمی نیز در این دیدار ضمن تشکر از حضور استاندار گیلان، خواستار رسیدگی به مشکلات کشاورزان استان و ثبت قانونی برنج هاشمی و علی کاظمی به عنوان 2 برند برتر در کشور شد.

وی همچنین مختصری از تاریخچه کشف این رقم برنج که به نام وی مشهور شده است را بیان کرد و از زحمات و مشقات خود در جمع آوری رقم برنج و ویژگی های این محصول سخن گفت.

 بسیاری گمان می برند که دو رقم محلی هاشمی و علی کاظمی حتماً در یکی از موسسات تحقیقاتی برنج و با صرف هزینه های بالا و با استفاده از نتایج و دستاوردهای علمی محققان کشورهای پیشرفته در کشور ما ترویج یافته و در ردیف پرفروش ترین رقم برنج های کشور درآمده است.

یوسف هاشمی، متولد ۱۳۲۷ ساکن روستای چاپارخانه خمام از توابع شهرستان رشت است و سواد خواندن و نوشتن ندارد.

وی اولین بار در سال ۱۳۶۴ متوجه یک خوشه برنج دانه درشت در داخل مزرعه سه هکتاری خود شد و این خوشه را از سایر خوشه ها جدا و به عنوان تخم جو برای سال آینده نگهداری کرد.

وی چهار سال از این خوشه ها نگهداری کرد. وقتی صاحب شالکوبی متوجه شد  این فرد رقمی را به کارخانه می آورد که با بقیه برنج ها فرق می کند و مورد استقبال همه کشاورزان هم قرار گرفته، اسم هاشمی را بر آـن نهاد. به تدریج آوازه این برنج از روستا به روستای دیگر و سپس در سطح کشور منتشرشد و هم اکنون از عمده ترین و پر مصرف ترین برنج های کشور بشمار می رود.

به گفته کارشناسان؛ این رقم در حال حاضر حدودا ۸۰ درصد کشت برنج استان گیلان را تشکیل می دهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز