خبرگزاری کار ایران

هادی نوری:

افزایش مطالعه سبب کاهش خشونت در جامعه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۱۲۴

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به ارتباط مستقیم افزایش مطالعه و کاهش خشونت در جامعه، تأکید کرد: وجود این ارتباط غیرقابل انکار بوده و مسئولان باید در این مسیر حرکت کنند.

به گزارش ایلنا از رشت، هادی نوری در جلسه شورای قضایی گیلان که با محوریت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در دادگستری استان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف این نشست جلب مشارکت دادگستری برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

وی در ادامه به برخی بررسی های انجام شده در راستای ارتباط میان کتابخوانی و کاهش خشونت در بسیاری از کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: براساس این آمار در کشورهایی که میزان کتابخوانی بیش از سایر نقاط است درصد خشونت نیز در سطح پایینی قرار دارد.

نوری به ایجاد یک کتابخانه در منطقه سلیمان داراب شهر رشت که در گذشته شاهد بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی در این منطقه بوده ایم اشاره و تصریح کرد: با ایجاد و راه اندازی این کتابخانه در سال ۹۵ در این منطقه امروز شاهد قرار گرفتن این مجموعه در میان بهترین های کتابخانه ای استان هستیم.

وی با اشاره به جذب خانواده ها، کودکان، نوجوانان و جوانان منطقه به فضای فرهنگی این کتابخانه، اظهار کرد: در حال حاضر نیز به دنبال ایجاد چنین فضاهایی در سطح محلات شهر رشت هستیم و اقداماتی نیز صورت گرفته است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان تأکید کرد: باید موضوع کتاب و کتابخوانی با این رویکرد که می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی و خشونت در سطح جامعه تأثیرگذار باشد از سوی دستگاه ها مربوطه دنبال شود.

تدوین برنامه توسعه پنج ساله برای کتابخانه های گیلان

وی با بیان اینکه در سال گذشته شورای فرهنگ عمومی طی مصوبه ای حوزه فعالیتی نهاد کتابخانه ها مشخص شد، افزود: تأمین زیرساخت ها و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دو هدف و موضوع مهمی است که از به براساس این مصوبه ابلاغ شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به اینکه براساس این مصوبه همه دستگاه ها اعم از خدماتی و فرهنگی باید در زمینه ترویج این فرهنگ به نهاد کتابخانه ها کمک کنند، گفت: در این مصوبه نقش نهاد کتابخانه نقش زیرساختی و تأمین زیرساخت های کتابخوانی اعم از ساخت، تعمیر و توسعه کتابخانه و تأمین کتاب در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را رسالتی بین دستگاهی به ویژه دستگاه های فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: برنامه توسعه پنج ساله ای برای کتابخانه های عمومی استان تدوین شده که هم زمان محور و هم به تفکیک شهرستان است.

نوری با اشاره به برخی آمارها در حوزه کتابخانه های استان گیلان در سال گذشته، تصریح کرد: بررسی آمارها نشان از پیشرفت و رشد در بسیاری از برنامه های این نهاد در استان به ویژه برنامه های فرهنگی بوده ایم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان به تغییر رویکرد و نگاه در فعالیت های این نهاد نیز اشاره کرد و یادآوردشد: در طی سال های اخیر برنامه ها و نگاه ها به گونه ای بوده که این نهاد به عنوان یک کانون فرهنگی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در مجموع سه هزار و ۳۰۰ کتابخانه در کل کشور و بیش از هفت هزار نفر در این حوزه فعال هستند، افزود: در حال حاضر در تمامی این کتابخانه ها اجرای برنامه های فرهنگی مهم ترین اصل در کنار سایر وظایف در نظر گرفته شده است.

تبدیل کتابخانه ها به پاتوق فرهنگی هدف اصلی است

نوری همچنین با تأکید براینکه امروز به دنبال تبدیل کردن کتابخانه ها به پاتوق فرهنگی هستیم، گفت: در تلاش هستیم که به جای حضور جوانان و خانواده ها در فضاهای ناسالم توجه و بهره گیری از فضای فرهنگی کتابخانه ها در سطح جامعه بیشتر شود.

وی برگزاری نشست های مدرسه ای، کتابخانه ای و تخصصی از جمله برنامه های اجرایی در سطح استان دانست و ادامه داد: براساس آمار در برگزاری نشست های کتابخوان شاهد رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۵ بوده ایم.

به گفته این مسئول نقد و رونمایی کتاب، برنامه های مطالعاتی، جلسات جمع خوانی کتاب، برنامه ترویجی، برگزاری نمایشگاه های کتاب به مناسبت های مختلف، دوره های قصه گویی، برنامه های آموزشی بخشی از برنامه های اجرایی در سطح کتابخانه های استان در طول سال گذشته و سه ماهه نخست سال جاری بوده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به رشد ۴۳ درصدی اجرای برنامه های فرهنگی در سال گذشته نسبت به سال ۹۵، اظهار کرد: تلاش شده با استفاده از فضای کتابخانه ای اجرای برنامه های برنامه های فرهنگی برای جذب خانواده ها، کودکان، نوجوانان و جوانان بیشتر از گذشته شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز