خبرگزاری کار ایران

نصرتی مطرح کرد:

تشریفات اداری خواهرخواندگی شهرها برطرف شود

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۷۸۸

نشست هم‌اندیشی "توسعه دیپلماسی عمومی و شهری" با حضور شهردار رشت در سالن جلسات وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مسعود نصرتی در این نشست با اشاره به اینکه ایران در سال ۱۹۹۸ تفاهم نامه سازمان ملل متحد مبنی بر ارتباط شهرها را پذیرفت، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم این تفاهم‌نامه بازنگری شود و بررسی کنیم که اکنون در جایگاهی از ارتباطات و تعامل با شهرهای دنیا قرار داریم.

وی افزود: با توجه به قطعنامه سال ۹۸ اگر معتقد باشیم شهرها موتور مولد توسعه هستند باید اختیارات شهرداران ایرانی افزایش یابد.

شهردار رشت با انتقاد از عدم اختیار شهرداران ایرانی در انعقاد یک تفاهم نامه با شهردار خارجی اذعان داشت: شهردار ایرانی برای یک سفر خارجی باید مجوز شورای شهر،فرمانداری و وزارت کشور را دریافت کند در صورتی که شهردار سایر کشورها با یک ایمیل به راحتی ارتباط برقرار می کنند.

 نصرتی تاکید کرد: باید تشریفات اداری برای انعقاد خواهر خواندگی ما بین شهرهای ایران و سایر شهرهای دنیا حذف شود تا تعاملات به آسانی صورت گیرد.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از کشورها اعتقادی به خواهر خواندگی مابین شهرها ندارند بیان داشت: این کشور عضو شبکه ای از شهرهای خواهرخوانده شده اند و تمایلی به خواهرخواندگی انحصاری با شهر دیگری را ندارند و ما نیز می توانیم در کنار خواهرخواندگی به عضویت در شبکه شهرهای خواهرخوانده نیز بپردازیم.

نصرتی با بیان اینکه امروزه نباید به دنبال آزمون و خطا باشیم عنوان کرد: می توانیم ازتجربیات موفق خواهرخواندگی سایر شهرهای دنیا الگو برداری کنیم.

وی استفاده از ظرفیت آژانس های سازمان ملل را یکی از نقاط قوت و فرصتی مناسب برای افزایش سرعت در ارتباطات بین المللی عنوان کرد و گفت: می توانیم با استفاده از ظرفیت این آزانس سرعت را ارتباطات را منظم تر و بیشتر کنیم.
 

شهردار رشت با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ای با شهردار ی اصفهان اظهار کرد: رشت و اصفهان عضو شبکه شهرهای خلاق در یونسکو هستند و رشت جزو ۲۶ شهر خوراک در یونسکو شهر اصفهان نیز به عنوان یکی از ۳۲ شهر خلاق صنایع دستی در یونسکو ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه دشمنان در صحنه های بین المللی تصویر نامناسبی از ایران را معرفی می کنند تصریح کرد: ما می توانیم ایران را بدون نگاه سیاسی و با تفکر شهر به شهر معرفی کنیم.

رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی و رییس مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم با اشاره به برگزاری اجلاس های بین المللی با محوریت شهر های اسلامیدر شهرهای نیویورک،وین،ژنو اظهار کرد: در اجلاس های شهرهای راه ابریشم در سازمان ملل به خوبی ایران را معرفی کردیم و تصویر خوبی از ایران برای دنیا ترسیم شد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور: خواهرخواندگی را در کشور به رسمیت بشناسیم

سید رمضان شجاعی کیاسری،رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور در این اجلاس با اشاره به اهمیت خواهرخواندگی شهرها در دنیا اظهار کرد: براساس دستور وزیر کشور شیوه نامه سفرهای خارجی و خواهرخواندگی را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: شهرهای خواهرخوانده باید در یکی از شاخص های فرهنگی،تاریخی،تمدن و .. با یکدیگر سنخیت داشته باشند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور خواهر خواندگی شهرهای ایرانی با سایر شهرهای دنیا را فرصتی مناسب در شرایط فعلی برای توسعه شهرها دانست و افزود: دولت ها ممکن است از نظر سیاسی با یکدیگر دچار تناقض و اختلاف باشند ولی شهرها می توانند با یکدیگر تعامل کنند.

شجاعی کیاسری اذعان داشت: اکنون که به دیپلماسی عمومی نیازمندیم باید خواهرخواندگی را در کشور به رسمیت بشناسیم و مسئولان و سایر دستگاه های ذی ربط می توانند به این موضوع کمک کنند.

وی همچنین به ضرورت مراودات در حوزه بین الملل تاکید کرد و افزود: می توانیم در قالب چنین اجلاس هایی مسیر درست را انتخاب کنیم و به هدف نزدیک تر شویم.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت: ضرورت تقویت حوزه بین الملل با نگاه توسعه روابط بین الملل با توجه به شیفت پارادایمی

فاطمه قدیمی،مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در این اجلاس از تشکیل شبکه داخلی به منظور توسعه روابط بین الملل و ایجاد بانک اطلاعاتی فعالیت های حوزه بین الملل در کلانشهرها قدردانی کرد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت به استفاده از روش های ساختاری،تعیین استراتژی،تدوین برنامه عملیاتی پروژه های شهرها با توجه به ظرفیت شهرها تاکید کرد.

قدیمی با اشاره به تغییر مدل مسیر دیپلماسی عمومی در شهرها اظهار کرد: چنانچه دیپلماسی شهری را زیر مجموعه دیپلماسی عمومی در نظر بگیریم ، به طور مثال اگر رشت در مسیر دیپلماسی شهری نقش آفرینی میکند و مدل خود را براساس دیپلماسی آشپزی انتخاب می کند،می تواند تمامی مباحث دیگر مانند محیط زیست،توسعه اقتصاد پایدار را از طریق این مدل پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه امروزه شکاف و فاصله ای بین مراکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور و شهرداری های کشور و سایر دستگاه های اجرایی ایجاده شده است مطرح کرد: این فاصله موجب می شود گفتمان بین الملل بر روی میز خدمات عمرانی شکل بگیرد.
 

قدیمی همچنین از ایجاد ساختارهای موازی در شهرداری ها در حوزه توسعه روابط بین الملل و دیپلماسی شهری انتقاد کرد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت همچنین به ضرورت تقویت حوزه بین الملل با نگاه روابط بین الملل با توجه به شیفت پارادایمی تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: مناسب سازی چهره ایران و شهرهای ایرانی و دریافت کرسی های بین المللی در مراوادات بین المللی امری ضروری است

رییس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو _ ایران : رشت به خوبی نشان داد می تواند از ظرفیت های شهرخلاق خوراک استفاده کند

 شیدا مهنام، در این نشست اظهار داشت: تعریف مدیریت شهری در سازمان های بین المللی تغییر کرده است و نگاه مدیریت شهری امروزه تنها به ساخت و ساز و حوزه عمرانی نیست.

وی با اشاره به اینکه شهر را با زنده کردن شهروندان می توان به یک شهر تبدیل کرد اذعان داشت: یونسکو و سازمان ملل معتقد است امروزه ارتباط بین شهرها در قالب شبکه ای از شهرها میسر می شود.

 مهنام از زحمات شهرداران سال های اخیر رشت و اصفهان برای ثبت این دو شهر به عنوان شهرهای خلاق قدردانی کرد و گفت: رشت نشان داد می تواند به خوبی از ظرفیت شهرهای خلاق استفاده کند.

دبیر کمیته دگرگونگی های اجتماعی کمیسیون ملی یونکسو با اشاره به اینکه مولفه سیاسی در یونسکو وجود ندارد بیان کرد: یونسکو سه مولفه فرهنگی،اقتصادی و اجتماعی دارد و فضایی عاری از ملاحضات سیاسی در آن فراهم شده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز