خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دادگستری گیلان تشریح کرد:

جزئیات اجرای طرح سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضایه

قائم مقام دادگستری گیلان از حذف ابلاغ کاغذی پرونده‌های قضایی در نیمه اول آبان ماه و جایگزینی سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت ،مجید الهیان در  نشستی که درخصوص تشریح جزئیات سامانه ابلاغ الکترونیک برگزار شد، ابلاغ اوراق قضایی را مبنای  رسیدگی پرونده ها دانست و  توضیح داد: بعد از تنظیم دادخواست برای طرفین پرونده وقت رسیدگی تعیین شده و طرفین با ابلاغ کاغذی  که  توسط ضابطین نیروی انتظامی به نشانی آنان فرستاده می‌شود  مطلع می‌شوند.

وی با تشریح انواع ابلاغ گفت: اگر برگ ابلاغیه به دست خود مخاطب برسد آن را ابلاغ واقعی گویند و اگر  به صورت آگهی نصب شود ابلاغ قانونی نام دارد و در برخی موارد نیز  به دلیل پیدا نشدن آدرس،  ابلاغ به عنوان مجهول  المکان برگشت می‌خورد.

این مقام قضایی  با اشاره به اینکه  رساندن  ابلاغیه  در طول سال‌ها به عنوان  یکی از معضلات  محاکم قضایی مطرح بوده است افزود: در مواردی که ابلاغ با تاخیر به دست طرفین پرونده برسد  موجب می شود حق تجدید نظر خواهی از وی سلب شود.

مجید الهیان  با طرح  مشکلات ابلاغ در دادگستری‌ها  اظهار کرد:  مسئولان قوه قضائیه برای  رفع این معضلات و عدم تضییع حقوق مردم در دادگاه‌ها، سامانه‌ای رایانه‌ای و مخابراتی را در جهت ابلاغ قضایی  برنامه ریزی کردند که هم  به تازگی  به مرحله اجرا در آمده است.

وی با بیان اینکه  ابلاغ الکترونیک در ماده 175 قانون آئین دادرسی کیفری  جدید  تعریف شده است تصریح کرد: اکنون این قانون در  استان‌های فارس و قزوین  به طور آزمایشی اجرا شده و سایر استان‌ها نیز با تکمیل بسترمناسب و اعلام آمادگی می‌توانند به این سامانه بپیوندند.

قائم مقام دادگستری گیلان خاطر نشان کرد: تمام مردم گیلان می‌توانند در این سامانه ثبت نام کرده و  ثبت نام برای کلیه  شهروندانی که  دارای پرونده در محاکم قضایی هستند، وکلا و کارشناسان حقوقی الزامی است.

معان آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان گیلان در ادامه افزود: مردم می‌توانند مرحله اول ثبت نام را از طریق اینترنت در منزل و یا کافی نت‌ها با داشتن کارت ملی و  یک شماره تلفن همراه  به نشانی  sana.adliran.ir  انجام داده  و برای  دریافت تاییدیه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و در  شهرهای فاقد دفاتر خدمات الکترونیک  نیز  این مرحله در دادگستری‌ها انجام  خواهد شد.

وی  با دعوت از تمامی همشهریان گیلانی برای عضویت در این سامانه ابراز داشت: از نیمه اول آبان ماه  ابلاغ کاغذی حذف شده  و تمامی مراجعان موظف به استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی هستند.

الهیان  در پایان اجرا شدن این سامانه را موجب بالا بردن  امنیت روانی  مردم ذکر کرد و  گفت:  از این پس ابلاغیه‌ها  به حساب کاربری شخصی افراد  در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی ارسال شده و برای اطلاع از  ارسال ابلاغیه‌ها، یک پیامک اطلاع رسانی  به شماره تلفن همراه ثبت شده در حساب کاربری اشخاص فرستاده می‌شود.

کد خبر : ۴۱۹۶۳۹