خبرگزاری کار ایران

آغاز همکاری‌های پارک علم و فناوری گیلان و منطقه آزاد تجاری انزلی

asdasd
کد خبر : ۳۷۱۹۴۳

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی از پارک علم و فناوری گیلان بازدید کرد.

به گزارش ایلنا از رشت، در این بازدید متقی‌طلب رییس پارک علم و فناوری گیلان ضمن خوش‌آمدگویی از حضور این هیات گفت: بسیار خرسندیم از نزدیک با فعالیت‌های پارک آشنا می‌شوید و این حضور می‌تواند موجب شفاف‌سازی عملکرد و آغازی باشد بر همکاری‌های دو جانبه پارک و منطقه آزادانزلی.

متقی‌طلب در این نشست ضمن معرفی پارک‌های علم و فناوری گفت: ماموریت پارک‌ها پل ارتباطی بین مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و مراکز تولید و اجرایی می‌باشد به نحوی که برای رفع یک مشکل راه حلی ارائه و یا تولید و خدمات فناورانه‌ای انجام شود.

رییس پارک علم و فناوری گیلان ضمن اشاره به فرایند حمایت‌ها در پارک گفت: ما همواره دنبال پرورش و حمایت از ایده تا محصول هستیم و باید در این مسیر هم تفکر نوآورانه کنار سرمایه‌گذاری مناسب باشد، هم اتصال دهندگان محصول به بازار حضور داشته باشد.

وی با اشاره به تاریخچه پارک گیلان متذکر شد: آغاز به کار پارک علم و فناوری گیلان با مجور مرکز رشد فناوری اطلاعات بود که خوشبختانه توانستیم در مدت کوتاهی مجوز پارک علم و فناوری گیلان را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ کنیم و هم‌اکنون بصورت مستقیم بیش از 14 هزار متر مربع زیر بنای کاربردی در اختیار داریم.

رییس پارک علم و فناوری گیلان درباره عملکرد شرکت‌های فناور مستقر در پارک افزود: تاکنون ۲۳۰ شرکت در ساختمان‌های مختلف براساس حوزه فناوری خود در پارک علم و فناوری گیلان مستقر هستند که هم‌اکنون برخی محصولات این شرکت‌ها در مراکز بزرگ تولیدی استان مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به تولیدات نرم افزاری برخی از شرکت‌های فناور، بیان داشت: خوشبختانه توان علمی و فناوری شرکت‌های فناور بسیار بالا است به نحوی که تولید بازی‌های رایانه‌ای توان رقابت با بازی‌های بین المللی را دارد و حتی توانسته‌ایم بعضی از بازی‌ها را به بازار خارج از کشور صادر کنیم.

رییس پارک علم و فناوری گیلان درباره ایجاد یک شبکه حمایت از نوآوران و فناوران در استان بیان کرد: پارک علم و فناوری گیلان با مراکز رشد فناوری در شهرستان‌های آستارا، آستانه‌اشرفیه، انزلی، رودبار، رودسر و تالش و همچنین ۳۵ کانون شکوفایی در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در استان توانسته یک شبکه حمایت از نوآوران و فناوران در استان را ایجاد کند.

وی ضمن اشاره به ظرفیت‌های پارک علم و فناوری گیلان در استان افزود: دبیرخانه فن‌بازار ایران در پارک علم و فناوری گیلان مستقر است و اجرا و برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری امسال همانند سال گذشته بر عهده پارک علم و فناوری گیلان است و این فرصتی است برای ارائه فناوری‌ها در سطح ملی که در استان انجام خواهد شد.

متقی‌طلب با اشاره به وجود بانک اطلاعاتی از فناوری‌های کشور در استان گفت: از سال گذشته با استفاده از فرآینده سطح آمادگی فناوری(TRL) توانستیم برای اولین بار در کشور 5هزار طرح را مورد ارزیابی قرار دهیم که از این طرح‌ها در حدود 500 طرح با TRL بالای ۷ آماده تجاری‌سازی ارزیابی شد.

رییس پارک علم و فناوری گیلان درباره نمایشگاه فن بازار در منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله با همکاری منطقه آزاد انزلی و مساعدت مهندس مسرور، نمایشگاه فن‌بازار را با حضور این ۵۰۰ طرح از کل کشور برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم یک اقدام عملی در راستای تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان کشور انجام دهیم.

رییس دبیرخانه هفته پژوهش و فناوری با اشاره به مجموع قراردادهای منعقد شده در فن بازار سال‌گذشته اذعان داشت: خوشبختانه در فن‌بازار سال‌گذشته توانستیم تعداد ۴۸ قرارداد به جمع مبلغ بیش از 40 میلیارد تومان منعقد کنیم و امیدواریم امسال نیز با حضور فناوران، سرمایه‌گذاران، ارزیابان فناوری و همکاری همه‌ دستگاه‌های اجرایی بتوانیم بهتر عمل کنیم.

وی با اشاره به استقرار دبیرخانه شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی عنوان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود در پارک گیلان حضور دبیرخانه شبکه پارک‌های کشورهای اسلامی(INSTP) است که علاقه‌مندیم از این امکان برای تجاری‌سازی فناوری‌های موجود استفاده کنیم و دنبال این هستیم که هدایت و هم‌افزایی پارک‌های کشورهای اسلامی را در راستای تبادل فناوری و در حوزه تجاری‌سازی توسط ایران مدیریت شود.

متقی‌طلب با اشاره به راه‌اندازی کنسرسیوم صادرات محصولات دانش‌بنیان افزود: ماموریت اصلی این کنسرسیوم، تجارت‌خارجی و حوزه صادرات محصولات دانش‌بنیان است و طبق سیاست‌های وزرات‌علوم، به بخش‌خصوصی واگذار شده و با یک ساختار خصوصی تشکیل و در حوزه بازار و بازاریابی محصولات در حال فعالیت است.

وی در ادامه ضمن اشاره به عملکرد پارک علم وفناوری گیلان گفت: خوشبختانه پارک علم و فناوری گیلان براساس نوع عملکرد و نوع نقش‌آفرینی خود در کشور با عنوان پارک سطح یک، جزو چهار پارک برتر کشور است.

رییس پارک علم و فناوری گیلان در پایان گفت: پارک علم و فناوری گیلان نیاز به کمک و همیاری تمام دستگاه‌های اجرایی استان دارد چراکه ارزش افزوده و سرمایه‌گذاری روی تولیدات فناورانه قطعا برای استان مفید خواهد بود که امیدوارم با همکاری دوجانبه و مستمر بتوانیم نقش‌آفرینی درخور و شایسته داشته باشیم.

در ادامه این جلسه یکی از اعضای هیات‌مدیره کنسرسیوم ضمن خیرمقدم و تشکر از حضور مسرور و همه میهمانان گفت: تلاش ما در این کنسرسیوم، تجاری‌کردن فعالیت‌های دانش‌بنیانی است که در سطح کشور در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد رخ می‌دهند.

وی با اشاره به تجارب حضور در نمایشگاه‌های بین المللی گفت: با توجه به تجارب اعضای این کنسرسیوم و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی همانند نمایشگاه باکو، آمادگی داریم تا با قدرت در نمایشگاه‌های خارجی حضور یابیم تا بتوانیم توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را ارائه و بستر فروش محصولاتشان را فراهم آوریم.

مدیرعامل کنسرسیوم نیز تصریح کرد: این مجموعه به دنبال یک مدیریت صادرات برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌باشد و امیدواریم که با کمک و مساعدت منطقه آزادانزلی و در کنار استان بتوانیم حضور حرفه‌ای در بازارهای جهانی داشته باشیم.

وی با اشاره به نمایندگی های کنسرسیوم در کشورهای دیگر اظهار کرد: با توجه به حمایت های وزارت علوم، هم اکنون در حال پیگری ایجاد نمایندگی‌های این کنسرسیوم در کشورهای روسیه، آذربایجان و قزاقستان هستیم و در این زمینه نیازمند همکاری و کمک شما نیز هستیم.

در ادامه این جلسه مسرور رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری بندرانزلی ضمن تشکر و ابراز خرسندی گفت: کارهای خوبی در منطقه انجام شده و این کارها باید توسعه یابند. با ویژگی‌هایی که استان گیلان دارد و ظرفیت‌هایی که بوجود آمده باید برای توسعه همه جانبه استان سریعتر عمل کنیم.

وی با اشاره به موقعیت استان‌گیلان در کشور و ویژگی‌های آن گفت: منطقه آزاد انزلی می‌تواند در بحث اشتغال و خصوصا اشتغال فناوری و کارآفرینی به عنوان یک سازمان دولتی، کمک و حمایت کند و قطعا رویکرد ما در منطقه آزاد، خدمت به بخش‌هایی است که در حوزه فناوری در حال خدمت و فعالیت هستند.

رییس منطقه آزاد انزلی بیان کرد: یکی از تکالیف مناطق آزاد کشور حمایت از توسعه فناوری‌های پیشرفته است که البته این هیچ موازی کاری با ماموریت پارک‌ها نیست بلکه با حمایت و همکاری دوجانبه بین پارک‌ها و مناطق آزاد می‌توان شاهد محقق شدن اهدافمان باشیم.

مسرور درباره روش‌های اجرایی این رویکرد اظهار کرد: رویکرد پارک علم و فناوری گیلان و منطقه آزاد انزلی شفاف و مشخص است و باید بدنبال روش‌های پیاده‌سازی آن باشیم که یکی از این روش‌ها برپایی نمایشگاه‌های تخصصی فناوری‌های پیشرفته است که می‌توانیم با همکاری پارک علم و فناوری گیلان در سطح ملی این را محقق نماییم.

وی ادامه داد: یکی از نیازهای استان، فضای مناسب نمایشگاهی برای برپایی نمایشگاه‌های تخصص و بین‌المللی بوده که خوشبختانه این فضا در منطقه آزاد انزلی آماده بهره‌برداری است و تقاضای منطقه آزاد انزلی از دستگاه‌های اجرایی استان خصوصا پارک علم و فناوری گیلان، برگزاری چندین نمایشگاه تخصصی در سطح ملی و بین‌المللی در این نمایشگاه است.

مسرور درباره حمایت از کنسرسیوم صادرات گفت: عامل موفقیت یک صنعت در تفکر آن است. صنعت و حوزه تولید باید یک تفکر فروش داشته باشد و باید محصولات، بازار محور باشند و این مورد در بخش‌ فناوری‌های پیشرفته بسیار مهم و حساس‌تر است که البته از حضور مشترک در نمایشگاه‌های بین‌المللی و خارج از کشور به همراه پارک گیلان در کنار کنسرسیوم استقبال می‌کنیم.

وی با اعلام حمایت از صادردات فناوری‌های پیشرفته در سطح ملی گفت: منطقه آزاد انزلی آمادگی کامل دارد با هدف‌گذاری، از صادرات فناوری‌های پیشرفته و محصولات دانش‌بنیان حمایت نماید. و ما را به عنوان یک ظرفیت در بحث تجاری سازی در کنار خود بدانید.

پس از این نشست مسرور و هیات‌همراه به اتفاق رییس و مدیران پارک از مجتمع نیمه‌صنعتی پارک بازید و از نزدیک با برخی از شرکت‌های فناور و کارگاه‌های صنعتی برخی از محصولات دانش‌بنیان آشنا شدند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز