خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان:

حاکمیت موظف به ساماندهی تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان است

asdasd
کد خبر : ۳۶۹۶۵۷

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: حاکمیت موظف به ساماندهی تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان است.

به گزارش ایلنا از رشت و به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، رئیس این سازمان با اشاره به لزوم حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: تولیدکنندگان ، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان سه عامل در مناسبات اقتصادی هستند و بر اساس اصل سوم قانون اساسی حاکمیت وظیفه دارد مناسبات این عوامل را ساماندهی کند.

علی منتظری تصریح کرد: مصرف کننده شکل‌دهنده به امور تقاضا در بازار است و از آنجا که وجود تقاضا ضامن گردش اقتصادی است، بنابراین سرنوشت هر فعالیت اقتصادی بستگی به میزان تقاضای محصول و یا خدمات دارد و شرط برقراری ثبات و عدالت در جامعه، ایجاد تعادل و مدیریت عرضه و تقاضا است.

وی با اشاره وجود امکانات کافی در زنجیره تأمین مواد اولیه، تولید و توزیع خاطرنشان کرد: زمانی که از محصولی خاص چندین گزینه برای انتخاب و خرید مصرف کننده در بازار وجود داشته باشد، مقوله کیفیت کالا، ارزش و اعتبار ویژه ای پیدا خواهد کرد.

منتظری افزود: در دهه های اخیر با توجه به وجود آمدن شرایط رقابتی در عرضه کالا و خدمات، تعریف و تبیین حقوق مصرف کنندگان و حمایت از آن مورد اهتمام خاصی قرار گرفته است

وی تصریح کرد: با توجه به توانمندی های تولیدات داخلی و وجود تنوع در بازار مصرف، رعایت حقوق مصرف کننده لازمه بقاء در بازار مصرف است.  

منتظری خاطر نشان کرد: استان گیلان به دلیل برخورداری از مزایای زیرساختی در تجارت خارجی زمینه های مناسبی برای افزایش تعاملات اقتصادی خارجی دارد، از این رو توجه منطقی و علمی به الزامات اساسی در رعایت حقوق مصرف کننده می تواند نقش بسزایی را در این عرصه ایفاء کند.

وی برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی را گامی مهم در ترویج رعایت حقوق مصرف کننده عنوان کرد و افزود: تقویت انجمن های حمایت از حقوق مصرف کننده علاوه بر رعایت موازین قانونی و شرعی در حمایت از مصرف کننده در نهایت به نفع تولیدکنندگان خواهد بود.

در ادامه، رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده استان گیلان با اشاره به آماده سازی زیرساخت های مورد نیاز برای فعالیت گسترده تر این انجمن در سطح استان گفت: با حمایت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان خوشبختانه امکانات استقرار فعالان این انجمن در مرکز استان فراهم شده است.

محمدرضا حقدوست تصریح کرد: استقرار انجمن های شهرستانی حمایت از حقوق مصرف کننده با حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حال پیگیری است.

وی ارائه طرح‌های آموزشی با سرفصل های کاربردی، حضور مستمر در کمیته های نرخ گذاری کالاها، برگزاری جلسات مستمر و مداوم مسئولان انجمن های حمایت از حقوق مصرف کننده را از جمله برنامه های این انجمن در سطح استان عنوان کرد.

در پایان این جلسه، کارگاه آموزشی ویژه رؤسای انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان برگزار شد.

گفتنی است سیاست‌گذاری و برنامه ریزی‌های لازم در جهت حمایت از حقوق مصرف کنندگان در سطح استان، برگزاری همایش ها و سمینارهای آموزشی در خصوص حمایت از حقوق مصرف کننده، انتقال و پیگیری موارد مرتبط با حقوق مصرف کنندگان به انجمن ملی و سازمان های ذیربط، فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی مصرف کنندگان، انتشار اطلاعات مورد نیاز مصرف کنندگان برای تهیه کالا و خدمات مورد نیاز، انتشار اطلاعات کالا و خدمات مضر برای مصرف کنندگان، دریافت، ارجاع، پیگیری دعاوی و شکایات مصرف کنندگان به مراجع ذیربط و ... بخشی از وظایف و اختیارات انجمن های حمایت از حقوق مصرف کننده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز