خبرگزاری کار ایران

مدیرکل شیلات گیلان

سالانه 67 هزار تن آبزی در گیلان تولید می‌شود

اسحاق شعبانی، گیلان را جزو چهار استانی برتر شیلاتی به لحاظ آبزی‌پروری در کشور عنوان کرد و گفت: سالانه 67 هزار تن آبزی در گیلان تولید می‌شود.

به گزارش ایلنا از بندر کیاشهر، اسحاق شعبانی عصر امروز در جریان بازدید از طرح‌های شیلاتی گیلان بیان کرد: گیلان به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی دارای شرایط ویژه‌ای برای فعالیت‌های شیلاتی است.

وی با بیان اینکه 15 هزار تن از آبزیان مذکور از دریا صید می‌شوند، بیان کرد: یکی از وظایف مهم شیلات آبزی‌پروری و توسعه آن است.

مدیرکل شیلات گیلان، گیلان را جزو چهار استانی برتر شیلاتی به لحاظ آبزی‌پروری در کشور عنوان کرد و افزود: سالانه 67 هزار تن آبزی در گیلان تولید می‌شود.

شعبانی توسعه آبزی‌پروری را نیازمند آب و زمین خواند و بیان کرد: در مورد آب در نقاط کشور با مشکلاتی مواجه هستیم ضمن اینکه گیلان از نظر آب شیرین مشکلاتی دارد.

شعبانی خاطرنشان کرد: سال گذشته در سفر رئیس جمهور به گیلان پرورش 10 هزار تن ماهی در قفس به تصویب رسیده است.

مدیرکل شیلات گیلان اجرای مصوبه مذکور را در مدت دو سال اعلام کرد و یادآور شد: سال گذشته مقدمات کار فراهم نبود و مطالعات زیست‌محیطی انجام نشده بود.

وی تصریح کرد: 60 نفر سرمایه‌گذار برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در استان اعلام آمادگی کردند و با بررسی‌های انجام شده، تعداد 30 نفر با ظرفیت 30 هزار تن پرورش ماهی در قفس مشخص شدند.

شعبانی با بیان اینکه کارگروه پرورش ماهی در قفس به ریاست محمدعلی نجفی استاندار در گیلان تشکیل شده است، اظهار کرد: صدور مجوز برای تولید 10 هزار تن ماهی در قفس توسط کارگروه مذکور صادر شده است.

مدیرکل شیلات گیلان درخواست متقاضیان مذکور را 50 هزار تن خواند و بیان کرد: طبق مصوبه کارگروه مذکور بیش از 12 هزار تن مجوز نمی‌توانیم صادر کنیم.

شعبانی از پرورش 500 تن آبزی به روش پرورش ماهی در قفس در دریا در بندر کیاشهر خبر داد و یادآور شد: فاصله قفس‌های ماهی تا ساحل شش کیلومتر است.

وی با بیان اینکه سالانه 50 تا 200 هزار تن ظرفیت تولید آبزی در گیلان وجود دارد، تصریح کرد: قفس پرورش ماهی در داخل کشور تولید نمی‌شود و سرمایه‌گذاران باید قفس مورد نیاز را از خارج از کشور تهیه کنند.

شعبانی به اختصاص یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای آبزی‌پروری در کشور اشاره کرد و افزود: شرایط دریافت تسهیلات از صندوق مذکور بسیار سخت است.

مدیر کل شیلات گیلان با اشاره به اینکه برای آماده‌سازی زیرساخت‌های پرورش ماهی در قفس 10 میلیارد تومان مصوب شده است، تصریح کرد: تاکنون اعتبارات مذکور به گیلان اختصاص داده نشده است.

کد خبر : ۳۵۸۴۶۵