خبرگزاری کار ایران

هاشمی‌ رفسنجانی:

میرزاکوچک سرشار از روح دیانت و ملیت بود

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۳۱۰

مشی سیاسی و هدف اصلی نهضت جنگل در مرامنامه آنها مشهود است، مرامنامه‌ای که آزادی و تساوی افراد مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: میرزا کوچک سرشار از روح دیانت و ملیت بود و بر اساس روحیات دینی و ملی، نهضتی را در تاریخ ایران به یادگار گذاشت که به نهضت جنگل معروف شد.

به گزارش ایلنا از رشت، اکبر هاشمی رفسنجانی در پیامی به همایش ملی باز‌شناسی نهضت جنگل گفت: میرزاکوچک سرشار از روح دیانت و ملیت بود و بر اساس روحیات دینی و ملی، نهضتی را در تاریخ ایران به یادگار گذاشت که به نهضت جنگل معروف شد.

در بخشی از این پیام آمده است: نهضتی که استقلال مملکت، حفظ تمامیت ارضی، وطن‌دوستی، مشروعیت و کارآمدی، آزادی‌های‌ سیاسی، توجه به افکار عمومی، تساوی حقوق و دموکراسی و حضور مردم را برای تعیین سرنوشت جامعه در تلفیق با آموزه‌های دینی و اسلام، جزئی از هویت تاریخی ملت ایران می‌دانست، میرزا کوچک به درستی دریافته بود که موعظه و خطابه به تنهایی کافی نیست و در عمل باید وارد میدان شد که بر اساس همین تفکر در جریان فتح تهران و اعاده مشروطه، به مجاهدین پیوست و در جنگ سه روزه مجاهدین با قوای استبداد حضور داشت، تشکیل کمیته اتحاد اسلام و تلفیق آن با نام نهضت جنگل، نشان از حسن سلیقه مبارزان برای توجه به ابعاد دینی و ملی مبارزه داشت.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از پیام خود ذکر کرده است: مشی سیاسی و هدف اصلی نهضت جنگل در مرامنامه آن‌ها مشهود است، مرامنامه‌ای که آزادی و تساوی افراد مورد تاکید قرار گرفته و درباره آسایش عمومی و نجات طبقات زحمتکش، می‌گوید «ممکن نیست مگر به تحصیل آزادی حقیقی و تساوی افراد انسانی، بدون فرق، ‌نژاد و مذهبی در اصول زندگانی و حاکمیت اکثریت».

وی گفت: تاکید مبارزان نهضت جنگل بر این نکته که «تمام افراد از حقوق مدنی مساوی بهره‌مند خواهند بود» و همچنین توجه به شغل و پرهیز از بیکاری و مفت‌خواری و ایجاد موسسات و تشکیلاتی که کار تولید می‌کنند نشان از هوشیاری این گروه در آن زمان است که بسیاری از مشکلات مردم ایران در نقاط مختلف جغرافیایی به خاطر فقر مادی و بی‌رونقی اقتصاد بود.

هاشمی رفسنجانی در پایان پیام خود با تشکر از برگزار کنندگان این مراسم که نود و چهارمین سالروز شهادت میرزای جنگلی را گرامی می‌دارند، تصریح کرد: امیدواریم اینگونه نشست‌ها و همایش‌ها با نگاه عمیق پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی به تبیین اهداف و عملکرد نهضت جنگل و آسیب‌شناسی آن بپردازد تا سرمایه ارزشمند از تحقیقات تاریخی برای جوانان جویای حقیقت فراهم شود که قشر تحصیلکرده آگاه در همه جوامع سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز