خبرگزاری کار ایران

رییس دادگستری گیلان در مجمع سالیانه انجمن حمایت از زندانیان طرح کرد:

نقش بارز انجمن حمایت در کاهش آسیب‌های اجتماعی خانواده‌های زندانیان

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۰۵۹

وقتی یک مجرم وارد زندان شد باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند تا آسیب‌های اجتماعی به خانواده‌های زندانیان کاهش یابد.

مجمع سالیانه انجمن حمایت از زندانیان رشت با حضور سیاوش‌پور رییس دادگستری استان گیلان، مصطفوی‌نیا دادستان، غفاریان طوسی، ‌ مدیرکل زندان‌ها ی گیلان و رییس هیات مدیره انجمن حمایت از زندانیان رشت، پورمحمد معاون سلامت و اصلاح و تربیت زندان‌ها، کامران‌زاده مدیرعامل ستاد دیه استان، مرآت مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان رشت، مرادی مدیر زندان مرکزی رشت و اعضای انجمن و بازاریان معتمد برگزار شد.
به گزارش ایلنا از رشت و به نقل از روابط عمومی دادگستری گیلان، احمد سیاوش‌پور در این مراسم با اظهار خوشحالی از اینکه در جمع انسان‌های خیر و شریفی قرار دارد که برای گره‌گشایی از مشکلات مردم و همنوعانشان جمع شده‌اند گفت: امروز کسانی که به جهاتی در حبس هستند شرایط سختی را از حیثزندگی و معیشت خانواده‌هایشان سپری می‌کنند. لذا امروز عزیزانی که در اینجا جمع شده‌اند به نیت کارهای خیر گام برداشته‌اند و با درک شناخت و فهم بالا این حرکت‌ها را انجام می‌دهند.
رییس دادگستری گیلان با تاکید بر اینکه انسان‌ها در مسیر زندگی در راههای مختلفی حرکت می‌کنند و انتخاب‌های زیادی در مسیر زندگی آنان قرار می‌گیرد گفت: خداوند مسیرهای زیادی را برای یک زندگی فردی و اجتماعی در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد که به تعداد افراد بشر می‌تواند راههای مختلفی برای آینده زندگی او رقم بخورد. اما در این راه باید انسان‌ها با درک و فهم بالا بهترین مسیر را برای زندگی خود انتخاب کنند تا از آثار و عملکرد فکرشان دست‌آوردهای بهتری در زندگی داشته باشند.
وی افزود: انسان‌ها باید در مسیر عقل و عقلانیت تلاش‌ها و زحمت‌های زیادی بکشند تا دیگران نیز از تلاش‌های آنان بهره‌مند شوند. اما در عین حال کسانی نیز هستند که نه‌تن‌ها در مسیر عقلانیت زندگی گام برنمی‌دارند بلکه باری بر دوش دیگران نیز هستند و به جامعه نیز ضرر می‌رسانند. بنابراین می‌بینید عده‌ای هستند که دیگران از نتیجه و آثار فکر و عملشان بهره‌مند می‌شوند و عده‌ای نیز هستند که از نتیجه عملشان دیگران متضرر می‌شوند.
رییس شورای قضایی استان گیلان در ادامه افزود: امروز شما اعضای انجمن تحت این عنوان در استان و سایر استان‌ها و حتی در دیگر جاهای دنیا که با این تفکر حرکت می‌کنید و به انسان‌ها خدمت می‌‌کنید انسان‌هایی هستید که مسیر خوب زندگی را پیدا کرد‌ه‌اید و لذا از لحاظشان و منزلت اجتماعی نسبت به دیگران برتری دارید و به مردم نیز فایده می‌رسانید و باید این حرکت خود را پاس بدارید و قدر این نعمت بزرگ را بدانید و از خداوند بزرگ شاکر باشید که چنین موهبتی را نصیب شما کرده است زیرا این جزء نعمات الهی است که با توجه به نیت، اخلاص و صداقت انسان‌ها از سوی پروردگار به انسان داده می‌شود تا آثار نیکی را از خود بر جای گذارد.
سیاوش‌پور با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران امروز با ویژگی‌های خاص خود زبانزد عام و خاص است گفت: خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی ایران امروز در حوزه‌های علم و فن‌آوری و دانش به خودکفایی رسیده است به طوری که در حوزه معنویت، اخلاق و پیاده‌کردن دین اسلام و شرافت انسانی و جوانمردی و عزت نفس سرآمد همه کشورهای جهان است که توانست با نیروهای داخلی روی پای خود بایستد و در مقابل استکبار جهانی و زورگویان و زیاده‌خواهان ایستادگی و مقاومت کند و دست‌آوردهای زیادی را با اراده جمعی به رهبری رهبر عزیز انقلاب و جانفشانی شهدا و جانبازان به دست بیاورد. اما در عین حال دچار یک‌سری مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز هستیم که همه شما با آن‌ها آشنا هستید.
رییس دادگستری گیلان با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصادی کشور به دلایل گوناگون از جمله تحریم و ناکارآمدی داخلی از جمله عدم مدیریت مناسب و فقدان برنامهٔ اقتصادی خوب نیست گفت: متاسفانه در حوزه اخلاق و معنویت، نیز عملکرد خوبی نداشتیم.
وی با اشاره به پرونده‌های متعدد در دستگاه قضایی این پرونده‌ها را ناشی از ضعف در امور اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی جامعه ارزیابی کرد و در ادامه گفت: وقتی کمبود‌ها و نارسایی‌هایی در جامعه وجود دارد این موضوع ارتباط مستقیم با اعتقاد و ایمان ما دارد و نتیجه‌اش آن می‌شود که ما امروز در استان گیلان هشت هزار نفر زندانی داریم.
وی در ادامه با اشاره به سیاست کاهش جمعیت کیفری در دستگاه قضایی گفت: البته این بدین معنی نیست که قضات ما هیچ‌وقت حکم به زندان مجرم ندهند زیرا در پاره‌ای موارد اگر این کار صورت نگیرد همین امنیت فعلی که در جامعه حاکم است را نخواهیم داشت.
زیرا کسانی هستند که چندین مرتبه جرم‌هایی مثل سرقت، حمل مواد مخدر و جرایم خطرناک دیگر را مرتکب می‌شوند.
وی با اشاره به هزینه بالای نگهداری یک مجرم در زندان نیز گفت: امروز برای یک زندانی در زندان‌های کشور، فقط برای سه وعده غذا هشت هزار تومان هزینه می‌شود که این رقم بسیار بالایی برای زندان است. علاوه بر اینکه برای نگهداری یک زندانی هزینه‌های بهداشت و درمان، ‌آب و برق و گاز و نیروهای انسانی دیگر نیز هزینه می‌شود.
سیاوش‌پور‌ در عین حال فقدان حضور فرد در جامعه و حضور آن را در زندان معضلی برای خانواده و جامعه ارزیابی کرد که باعثآسیب‌های روحی و روانی زیادی برای خانواده و همچنین از حیثاقتصادی به جامعه می‌شود.
وی مشکلات روحی – روانی، اجتماعی، فرهنگی، جنسی و اقتصادی را از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی خانواده‌های زندانیان ارزیابی کرد و گفت: وقتی مجرمی وارد زندان می‌شود نمی‌توانیم در خصوص عمل منافی عفت خانواده‌اش نیز خوشبین باشیم و این‌ها همه از آثار و مضرات زندان است.
رییس دادگستری گیلان با تاکید بر اینکه هیچ‌کس مادرزادی مجرم به دنیا نیامده است عوامل جرم در جامعه را مورد بررسی قرار داد و گفت: هرچند عواملی همچون وراثت، ژن، تربیت خانوادگی در جرم تاثیر دارند اما در کنار این‌ها نباید از تاثیر جامعه بر فرد بی‌تفاوت گذشت. بنابراین مجرم و پدیده مجرمانه حاصل کاستی‌ها، کمبود‌ها وکم‌کاری‌هایی است که در جامعه و دولت‌ها صورت می‌گیرد.
وی با تاکید بر کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از زندانی شدن مجرم گفت: ‌وقتی یک مجرم وارد زندان شد باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند تا آسیب‌های اجتماعی به خانواده‌های زندانیان کاهش یابد.
وی انجمن حمایت از زندانیان را از جمله نهادهایی ارزیابی کرد که نقش بارزی در حمایت و کاهش آسیب‌های اجتماعی خانواده‌های زندانیان دارند. وی همچنین از موسسه‌های خیریه حمایت از زندانیان در کشورهای دیگر خبر داد که به اقشار آسیب‌پذیر و از جمله خانواده‌های زندانیان کمک‌های شایانی می‌کنند.
سیاوش‌پور با تاکید بر اینکه فقر فرهنگی بالا‌تر از فقر اقتصادی است خاطرنشان ساخت: کسی که خوب فکر نمی‌‌کند و کسی که دارای فرهنگ پایینی است بیشتر مرتکب جرم می‌شوند.
وی ضمن لزوم تجمیع نهادهای کمک‌رسان و خیریه به مستمندان و خانواده‌های زندانیان گفت: البته همه این نهاد‌ها و موسسات چ‌تر حمایتی برای افراد آسیب‌دیده هستند اما اگر در یک گروه تجمیع می‌شدند مسلما می‌توانستند خدمات بهتری ارائه دهند.
در این مراسم مرآت، مدیرعامل انجمن زندانیان رشت ضمن بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمود: «هنگامی که در دنیا زندگی می‌کنید باید کار خیر زیادی کنید و سعی کنید در راه خدا از جهنم بگریزید زیرا کسانی که طالب بهشت هستند خواب و آرام ندارند.» وی در بخش دیگری از سخنان خود عملکرد انجمن حمایت از زندانیان رشت را برای حاضرین تشریح کرد.
در ادامه این مراسم مصطفوی‌نیا، دادستان رشت و رییس هیات مدیره انجمن حمایت از زندانیان رشت ضمن خیرمقدم به حاضرین از جمله اعضای انجمن و بازاریان معتمد از هیات مدیره و اعضایی که در طول سال با همه مشغله‌های کاری با انجمن همکاری‌ کردند تقدیر و تشکر کرد.
وی در ادامه گفت: الحمدلله با قرائتی که از عملکرد انجمن حمایت از زندانیان شد نشان داد این انجمن در کار‌هایش موفق بوده است و لذا انتظار داریم همچنان این عزیزان انجمن را در ادامه رسالتش یاری کنند. زیرا تلاش‌های انجمن با چهار یا پنج نفر نتیجه نخواهد داد و اگر شما با کمک‌های فکری و مالی به انجمن کمک نکنید آن‌ها در ادامه فعالیتشان آن‌چنان موفق نخواهند بود.
وی با اشاره به اینکه کار در زندان کار پرمشغله‌ا‌ی است گفت: انتظار ما از دوستان این است که وارد میدان شوند زیرا با شروع ماه مهر و بازگشایی مدارس بعضی از خانواده‌ها، خانواده‌های آبرومندی هستند و اگر پدر و مادری جرمی را مرتکب شده‌اند و در حال حاضر زندانی هستند اما خیلی‌ها بچه‌های سالمی دارند و نباید بگذاریم این بچه‌های سالم راه پدر و یا مادر ناسالم خود را ادامه دهند.
مصطفوی‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشبختانه انجمن با دقت و حساسیت خاصی فعالیت‌هایش را پیش می‌برد و خانواده‌هایی را که نیازمند بودند تحت پوشش و کمک‌های مادی و غیرمادی خود قرار می‌دهد و به صورت آبرومندانه‌ای دستی بر سر این خانواده‌ها می‌کشد و مبالغی را به عنوان هدیه در حد نیازهای ضروری و معیشتی خانواده‌های زندانیان می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه انجمن هیچ وقت بنا ندارد جرمی را که شخص خاصی انجام داده آسیب‌های ناشی از این جرائم، به خانواده‌های زندانیان سرایت کند گفت: ‌اگر این آسیب‌ها به خانواده‌ها منتقل شود همین امر باعثمی‌شود که ما در آینده با مجرمین دیگری در جامعه رو به رو شویم.
رییس هیات مدیره انجمن زندانیان رشت در ادامه با اشاره به اینکه کمک‌هایی که انجمن به خانواده‌های زندانیان می‌کند کمک‌های انسان‌دوستانه است گفت: اگر خدای نکرده انجمن احساس کند که این کمک‌ها به جامعه لطمه می‌زند در این خصوص ورود نمی‌کند.
وی با اشاره به لزوم منابع مالی جدید در انجمن بخصوص از سوی بازاریان خاطرنشان ساخت: بازاریان باید راهکارهای استفاده از منابع بانکی موجود در انجمن را به ما آموزش دهند تا ما بتوانیم از این منابع در کارهای تجاری بهره گیریم زیرا فقط برداشت پول از منابع بانکی با توجه به محدودیت آن انجمن را ضعیف می‌کند.
مصطفوی‌نیا با تاکید بر اینکه رهاکردن خانواده‌های زندانیان به همه جامعه ضرر می‌رساند افزود: ما باید نواقص و عیب‌هایی را که در انجمن وجود دارد برطرف کنیم لذا یکی از برنامه‌های انجمن در سال جاری رفع عیوب و نواقص فعالیت‌های انجمن است. بنابراین باید سعی کنیم رتبه اول انجمن حمایت‌ از زندانیان در کشور را کسب کنیم.
لازم به یادآوری است در انتهای این مراسم انتخابات بازرسین انجمن حمایت از زندانیان رشت با حضور غفاریان طوسی مدیرکل زندان‌های گیلان، مصطفوی‌نیا دادستان و اعضای هیات مدیره انجمن حمایت از زندانیان رشت برگزار شد که آقای محمد حسین ثابت به عنوان بازرس اول و شهاب‌الدین همتی به عنوان بازرس دوم انجمن حمایت از زندانیان رشت انتخاب شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز