خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان:

نداشتن امنیت شغلی بزرگترین مشکل جامعه کارگری است

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۶۱۵

قرار داد شغل هایی که ماهیت دائم دارند باید به صورت دائم بسته شود ولی متاسفانه مشاهده می شود که اکثر مشاغل با ماهییت دائم نیز دارای قرارداد موقت هستند / چرا در بازار کار ایران بابت انجام مشاغلی که جنبه مستمر دارند با کارگران بصورت موقت قرارداد امضا می کنند و این را ظلم در حق کارگر می دانیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان با بیان اینکه کارگران در همه ادوار شاهد نابرابری ها بودند، افزود: سفارش هایی که از ابتدای اسلام، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به حق کارگر می فرمودند و نیز توجهاتی که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به این موضوع داشتند ولی کارگران باز هم در جامعه شاهد نابرابری اجتماعاتی فضای کارگری با اقشار دیگر هستند که یکی از ضعف های کشور ما محسوب می شود.

به گزارش ایلنا از گرگان " هادی رضازاده " ظهر امروز دوشنبه ۸ اردیبهشت در مراسم گرامیداشت هفته کار و کارگر با حضور مسوولان گلستان، اعضای تشکل های کارگری، کارگران، جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار، اعضای کانون های بازنشستگان استان و گرگان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد، گفت: بزرگترین مشکل جامعه کارگری کشور نداشتن امنیت شغلی است.

وی افزود: قراردادهای موقت کار، خروج کارگاه های کوچک و مناطق آزاد از شمول حمایت های قانون کار، پایین نگه داشتن دستمزدها و اجرای سلیقه ای قوانین کار و تامین اجتماعی را می توان به عنوان چالش هایی یاد کرد که در سالهای گذشته به دلیل بی توجهی برخی دولتمردان، نمایندگان مجلس برای میلیون ها کارگر ایرانی ایجاد شده است.

" رضازاده " تصریح کرد: قرار داد شغل هایی که ماهیت دائم دارند باید به صورت دائم بسته شود ولی متاسفانه مشاهده می شود که اکثر مشاغل با ماهییت دائم نیز دارای قرارداد موقت هستند.

وی نداشتن امنیت شغلی را دغذغه مهم کارگران دانست و گفت: قرارداد ها ۳ماهه است وکارگر نمی داند در پایان قرارداد بازهم در همین شغل باقی خواهد ماند یا خیر؟ آیا با توجه به داشتن چنین قراردادی کارگران می توانند برای آینده خود و خانواده برنامه ریزی کنند؟

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گلستان بیان داشت: ما قرارداد موقت را نفی نمی کنیم و خواهان حذف آن نیستیم اما حرف همه ما این است که در چرا در بازار کار ایران بابت انجام مشاغلی که جنبه مستمر دارند با کارگران بصورت موقت قرارداد امضا می کنند و این را ظلم در حق کارگر می دانیم.

رضازاده ادامه داد: حق بیمه کارگران به طور کامل پرداخت نمی شود و حدود ۷۰%درصد کارگران با حداقل حقوق بازنشسته می شوند.

وی با اشاره به اینکه در حقوق زنان کارگر در بسیاری از کارخانجات رعایت نمی شود، افزود: بسیاری از کار گران زن به دلیل حقوق کمتر در مشاغلی استخدام می شود که اصلا مناسب شان نیست اما متاسفانه به این مشاعل توجه نمی شود.

این فعال کارگری قراردادهای سفید امضاء را بسیار زشت و ظلم در حق این قشر زحمت کش عنوان کرد و گفت: وجود قراردادهای سفید امضاء بدلیل کم کاری و عدم بازرسی های منظم است که جا دارد بازرسان اداره کار با انجام بازرسی های بیشتر جلوی این گونه موارد را بگیرد.

وی سلیقه ای اجرا کردن قانون کار را یک معضل برای جامعه کارگری دانست و گفت: امروز پس از گذشت ۲۳سال از تصویب قانون کار هنوز مشکلات کارگری ادامه دارد و هرکسی هر گونه که می خواهد قانون را اجرا می کند که اگر قانون کار به درستی اجرا می شد کارگران با این همه مشکلات دست و پنجه نرم نمی کردند.

وی در پایان با ابراز خرسندی از انتخاب ربیعی به عنوان وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم فردی وزیرکار و رفاه اجتماعی شده که سالها فعال کار گری بوده و این می تواند یک نقطه آغاز برای برداشتن باری از روی دوش کارگران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز