خبرگزاری کار ایران

محمدرضا فاضل در گفت‌وگو با ایلنا:

هفت‌هزار میلیارد ریال برای آبگیری سد چم شیر گچساران نیاز است

مدیر اجرایی کارفرمای شرکت توسعه آب و نیروی ایران تاکید کرد اگر قرار است سد چم شیر گچساران شهریورماه 96 آبگیری شود باید هفت هزار میلیارد ریال به آن تخصیص داده شود.

محمدرضا فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در گچساران گفت: در صورت تأمین اعتبارات لازم که رقم ریالی آن هفت‌هزار میلیارد ریال است این امکان وجود دارد که سال 96 عملیات آبگیری سد انجام شود.

وی گفت: مجموع هزینه‌های پروژه حدود 13 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود که تاکنون در حدود 6 هزار میلیارد ریال هزینه انجام شده و در ادامه نیازمند 7 هزار میلیارد ریال است.

اعتبار مور نیاز ماهیانه در سدچم شیر گچساران 200 تا 250 میلیارد ریال

مدیر اجرایی کارفرمای شرکت توسعه آب و نیروی ایران افزود: باتوجه به هزینه‌های حقوق کارگاه و تأمین مصالحی نظیر سیمان و آرماتور و نیز پرداخت‌هایی که به پیمانکاران دسته دوم باید صورت پذیرد ماهیانه 200 تا 250 میلیارد ریال اعتبار نیاز هست تا پروژه تا سال آینده وارد مرحله آبگیری شود.

فاضل با بیان اینکه سدچم شیر گچساران با حضور تیم کارفرما، پیمانکاران و مهندسان مشاور در حدود سه هزار نفر نیرو دارد، خاطرنشان کرد: شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان کارفرما پروژه‌های بزرگ برق آبی در این پروژه نیز حضور دارد.

وی گفت: از سال 91 و با اجرایی شدن فایناس که از خط اعتباری چین تأمین شده، عملیات اجرایی سد وارد فاز جدیدی شود.

فاضل افزود: پیمانکاران اصلی پروژه شرکت‌های سابیر و CGGC چین به صورت مشارکت عملیات اجرایی سد را انجام می دهند. شرکت‌های مهندسان مشاور مهاب قدس به عنوان مشاور پیمانکار و شرکت تهران سحاب به عنوان مشاور کارفرما عهده‌دار پیگیری مباحث فنی و طراحی پروژه هستند.

این مسوول سدچم شیر گچساران رقم اولیه قرارداد این سد را  حدود 230 میلیون یورو عنوان و تصریح کرد: البته هزینه های تملک اراضی و نیز هزینه‌های جاری کارفرمایی و هزینه‌های مهندسان مشاور از این طزیق قایل پرداخت نمی‌باشند و می‌بایست از طریق منابع عمومی تأمین اعتبار شود.

پیشرفت واقعی پروژه حدود 60 درصد است

پیشرفت فیزیکی پروژه بر اساس طرح اولیه در حدود 80 درصد است که با توجه به افزایش احجام اولیه و تغییراتی از طرح پروژه پیشرفت واقعی به حدود 60 درصد رسیده است.

فاضل گفت: حفاری پیش از پنج میلیون متر مکعب در سازه‌های اصلی و جاده‌ها و نیز اجرای حدود 30 کیلومتر جاده دسترسی و نیز اجرای بیش از 7 کیلومتر تونل دسترسی و گالری‌های تزریق و نیز تونل‌های انتقال آب‌ بخشی از فعالیت‌های انجام شده طی مدت 4 سال گذشته است.

مدیر اجرایی کارفرمای شرکت توسعه آب و نیروی ایران با اشاره به اینکه بیش از 400 هزار متر مکعب بتن در سازه‌های اصلی پروژه مثل سرریز اجرا شده، یادآورشد: بدنه سد از نوع Rcc 9 متر مکعب بوده که به ارتفاع 155 متر و به حجم بتن حدود  یک میلیون و 200 هزارمتر مکعب است که تاکنون بیش از 25 درصد آن اجرا شده است.

وی افزود: حجم مخزن سد در حدود 2 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب و ذخیره آب کشاورزی جهت زمین های پایین دست سد را شامل می‌شود.

تولید 176 مگاوات برق در سدچم شیر گچساران

فاضل با تشریح وضعیت تولید برق در سدچم شیر گچساران، ادامه داد: سه نیروگاه 55 مگاواتی و 2 نیروگاه پنج و نیم مگاواتی در حدود 176 مگاوات ، این سد برق تولید می‌کند.

مدیر اجرایی کارفرمای شرکت توسعه آب و نیروی ایران گفت: احداث مخزن سد بدون شک در آینده علاوه بر بحث کشاورزی و تأمین برق، تأثیر به سزایی در بحث گردشگری و نیز ایجاد صنعت پرورش آبزیان می تواند داشته باشد.

فعالیت 60 چینی و 70 ایرانی در سد چم شیر

فاضل افزود: در بخش نیروگاه که با مشارکت پیمانکار چینی و ایرانی در حال اجرای عملیات ساختمانی و تجهیزاتی هستیم نیز شاهد پیشرفت 65 درصدی هستیم، در حال حاضر شرکت CGGC با حدود 60 نفر نیروی چینی و حدود 70 نفر ایرانی در حال فعالیت در پروژه هستند.

وی اظهارداشت: در بخش تملک اراضی نیز از مجموع  پنج هزارهکتار اراضی مخزن بیش از سه هزار هکتار تملک شده و می‌بایست تأمین اعتبار لازم جهت تملک مابقی آن صورت پذیرد.

معوقات حقوقی پرسنل مربوط به فروردین 95 تاکنون است

این مسوول سد چم شیر گچساران گفت: معوقات حقوقی پرسنل کارگاه در برخی بخش‌ها مربوط به فروردین 95 است که مسئولان پروژه پیگیری لازم برای رفع مشکل را در دستور کار قراردارند.

فاضل افزود: اهمیت احداث این پروژه از این بابت بیشتر احساس می‌شود که متوسط بارش سالیانه استان بیش از 700 میلی متر است و وجود باران‌های شدید و ایجاد سیلاب باعث می‌شود برنامه‌های مناسبی در زمین‌های پایین دست برای بحث کشاورزی نتوان انجام داد.

گردشگری و رفع بیکاری تاثیر احداث سدچم شیر در گچساران

مدیر اجرایی کارفرمای شرکت توسعه آب و نیروی ایران گفت: همانطور که اشاره شد موقعیت خاص گچساران در منطقه و وجود فرودگاه و نیز راه‌های ارتباطی بین چند استان و از طرفی احداث این سد بزرگ می‌تواند تأثیر به سزایی در بحث گردشگری و تملک به رفع مشکل بیکاری منطقه کند.

کد خبر : ۴۰۹۲۴۳