خبرگزاری کار ایران

عارف بهگام خبرداد:

احیای طرح آب‌های زیر زمینی در گچساران و باشت

با توجه به پتانسیل دشت ها ، دشت لیشتر ، دشت امام زاده جعفر ، دشت شاه بهرام و دشت خیرآباد ، دشت سرپری که بین شهرستانهای کهگیلویه و گچساران در حوزه آب ریز مشترک بوده تعداد 960 حلقه چاه مجاز292 حلقه چاه غیر مجاز است.

به گزارش ایلنا از گچساران، عارف بهگام در نشست‌خبری افزود: با توجه به پتانسیل دشت‌ها، دشت لیشتر، دشت امام‌زاده جعفر، دشت شاه بهرام و دشت خیرآباد، دشت سرپری که بین شهرستان‌های کهگیلویه و گچساران در حوزه آب‌ریز مشترک بوده تعداد 960 حلقه چاه مجاز292 حلقه چاه غیر مجاز است.

وی اظهار داشت: این تعداد چاه‌هایی هستند که در ادوار گذشته حفر شده و پروانه ندارند و به همین دلیل غیر مجاز هستند.

رئیس آب منطقه‌ای شهرستان‌های گچساران و باشت گفت: دشت امام‌زاده جعفر 296 حلقه چاه مجاز و 139 حلقه چاه غیر مجاز در این دست وجود دارد و به عنوان دشت پایلوت در وزارت نیرو شناخته شده است.

بهگام افزود: وسعت این دشت حدود 80 کیلومتر مربع با وسعت آبخوان و وسعت آبخوان 47 کیلومتر مربع که می‌بایست ۱۴و هشت‌ دهم میلیون‌متر مکعب سالانه از این تعداد چاه برداشت شود ولی حدود 23 میلیون متر مکعب در سال از این چاه‌ها تخلیه می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل وزارت‌خانه باید نسبت به برنامه‌ریزی برای مصرف بهینه آب با دستور کار نصب کنتورهای هوشمند آب و برق و طرح‌های تغذیه‌مصنوعی در دشت بتوانیم مدیریت دشت را طوری عملی کنیم که در آینده با توجه به افت ۱۸ و پنج دهم متر که در دشت مزبوربه وجود آمده مدیریت اصولی و منابع آب صورت گیرد. 

رئیس آب منطقه‌ای شهرستان‌های گچساران و باشت گفت: در حال حاضر سه تغذیه مصنوعی در دشت امام‌زاده جعفر در دست بهره برداری داریم. تغذیه مصنوعی ناصرآباد، شیخ خواجه، گرگ گدا– در حال بهره‌برداری هستند، در آینده با توجه به افت شدید سطح ایست آبی به دلیل برداشت بی‌رویه موجب نشست زمین شوری آب خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: میزان افت دشت باشت، تعداد چاه 410 حلقه و غیر مجاز 89 حلقه حدود 6 و پنج دهم متر افت داشته با توجه به ظرفیت کوچک دشت باشت این میزان افت برای دشت مزبور زیاد است و سالانه حدود 84 سانتی‌متر دشت باشت افت دارد .حدود 17 میلیون متر مکعب حدود 23 و دو دهم متر مکعب برداشت داشتند .

بهگام در حوزه بهره‌برداری منابع دشت‌ها هم گفت: پروژه شیخ خواجه در سال 91 در مدار بهره‌برداری قرار گرفت، گرگ گدا سال 92 و ناصرآباد در اواخر 92 تکمیل و در مدار بهره‌برداری قرار گرفت. حدود دو میلیارد تومان ناصرآباد، یک‌میلیارد و نیم تومان گرگ گدا اعتبارشان بود و گنجایش هر کدام 480 هزار متر مکعب با توجه به سیلاب ذخیره دارند .

وی یادآور شد: با توجه به افتتاح پروژه امام‌زاده جعفر سال آبی 94 و 95 حدود 50 هکتار از اراضی ماهور باشت از طریق همین ایستگاه تامین شرب شد.

رئیس آب منطقه‌ای شهرستان‌های گچساران و باشت با تاکید بر رعایت مصرف آب گفت: از کشاورزان و معتمدان دشت امام‌زاده جعفر و باشت تقاضا داریم برداشت بی‌رویه نداشته باشند و کشت‌های استراتژیک با سیاست‌های کلی کشور برای کشت‌های استراتژیک گندم، کلزا و کشت‌های تابستانی از جمله کنجد و غیره اقدام کنند و از کشت‌های پر مصرف خودداری کنند.

بهگام گفت: دشت امام‌زاده جعفر، خان احمد، ده‌شیر و سپاه کشته و خروجی خربل از بخش اعتبارات ملی و تعادل بخشی دارای تغذیه مصنوعی هستند.

کد خبر : ۳۸۲۴۹۸