خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور:

میانگین خسارت بیماری‌ها در مزارع گندم کشور ۲۰ درصد است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۳۰۷

عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: هم اکنون در کشور در فصل داشت گندم هستیم و آلودگی به بیماری‌های مهمی همچون زنگ زرد محصول گندم را تهدید می‌کند.

 به گزارش روابط‌عمومی سازمان تات به نقل از مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، همایون کاظمی در برنامه مجله کشاورزی با اشاره به اینکه آمار سازمان جهانی غذا و کشاورزی FAO میانگین خسارت سالانه مجموع آفات، بیماری­ها و علف‌های هرز در مزارع گندم دنیا ۴۰ درصد اعلام کرده است؛ گفت: در کشورهای درحال‌توسعه از جمله کشور ما، میانگین خسارت بیماری‌ها در مزارع گندم ۲۰ درصد است که در سالهای اپیدمی بسیار بیشتر از این میزان است.

 وی به شناخت درست بیماری و مدیریت اصولی آن به‌عنوان اقدامات مؤثر برای حفظ پتانسیل تولید اشاره کرد و افزود: عوامل بیماریزا به دو دسته عوامل زنده یا میکروسکوپی شامل قارچ­ها، ویروس­ها، باکتری‌ها و نماتدها و عوامل غیرزنده محیطی مانند سرمازدگی، کمبود و بیش بود عناصر غذایی تقسیم می‌شوند.

 کاظمی زنگ گندم را مهم‌ترین بیماری گندم در کشور عنوان کرد و اشاره داشت برای کاهش خسارت بیماری و افزایش عملکرد گندم بایستی از مدیریت مزرعه و مدیریت تلفیقی بیماری استفاده کنیم. مدیریت تلفیقی مجموعه‌ای از روش‌هاست که با کاربرد بذر سالم شروع شده و به کنترل شیمیایی ختم می‌شود، در این بین روش‌های به زراعی مانند تاریخ مناسب کشت، تراکم کاشت مناسب، مدیریت تغذیه استفاده درست از کودها و آبیاری صحیح قرار دارد.

 عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهی باتوجه‌به اینکه در فصل داشت گندم هستیم افزود: سه برگ بالایی گندم حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد در عملکرد نهایی این محصول تأثیرگذار است؛ بنابراین به کشاورزان توصیه می‌شود، با کنترل شیمیایی توسط قارچ‌کش‌های ثبت شده در کشور، این برگ‌ها را از آسیب حفظ کنند، که بهترین نوع سمپاش برای مبارزه با زنگ نیز سمپاش بوم دار پشت تراکتوری است.

 عضو هیئت‌علمی مؤسسه تأکید کرد: کشاورزان و کارشناسان اجرا باید مزارع را به‌دقت پایش کنند، تا بتوانند بر اساس هشدارها به‌موقع و بر اساس دستورالعمل‌های موجود بیماری را کنترل کنند. چرا که اگر در کانون‌های اصلی مبارزه صورت گیرد، از انتقال بیماری به مناطق دیگر جلوگیری می‌شود.

 وی تأکید کرد: درصورتی‌که طی ۵ روز متوالی دما ۸ تا ۱۵ درجه و رطوبت نسبی بالای ۷۰ درصد باشد، انتظار مواجهه با بیماری را داریم این اطلاعات به ما فرصت این را می‌دهد که به‌موقع آماده کنترل بیماری باشیم.

 کاظمی تأکید کرد، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از طریق مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی و محققین با ارائه دستورالعمل‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و روز مزرعه نتایج تحقیقات را به طور مستقیم در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران قرار می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز