خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل انجمن تخصصی چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی:

انحصاری کردن واردات چای توسط وزارت جهاد کشاورزی/ نادیده گرفتن نظرات انجمن‌های تخصصی و فعالان حوزه چای/ ارز واردکنندگان چای پرداخت نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۴۴۶

مدیرعامل انجمن تخصصی چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی گفت: متاسفانه معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی بدون توجه به تجربه‌های اشتباه گذشته، اقدام به انحصاری کردن واردات چای توسط چند شرکت‌ محدود نموده است.

به گزارش ایلنا، احمدرضا بخشی ضمن بیان این مطلب، افزود: با توجه به مشکلات صنعت چای کشور و انحصاری نمودن واردات چای که طی سال‌های گذشته شاهد آن بودیم و منتج به رانت و فساد توسط یک شرکت خاص گردید، برای رفع این مشکلات، قرار بر شفاف‌سازی در وزارت جهاد کشاورزی بود و مقرر شد که این موضوع از طریق ایجاد سامانه و با مشورت از انجمن‌های تخصصی، اتحادیه‌ها و سایر مجموعه‌ها پیگیری شود.

انجمن تخصصی را بازی نمی‌دهند

وی با اشاره به دستور وزیر جهاد کشاورزی، مبنی بر این که، معاونت‌ها در زمینه‌های مربوطه، از نظرات انجمن‌های تخصصی استفاده نمایند، گفت: متاسفانه معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی برخلاف دستور وزیر تا به امروز هیچ گونه مشورتی با انجمن‌ تخصصی چای و دمنوش‌های گیاهی که زیر نظر خود وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است، نداشته و فقط با اتحادیه‌ای که زیر نظر اتاق بازرگانی تشکیل شده، وارد مذاکره شدند؛ در حالی‌که شبهاتی از دخالت اتحادیه فوق در پرونده فساد چای وجود دارد.

بخشی اضافه کرد: از این جهت معاونت بازرگانی مجددا با هماهنگی این اتحادیه، به جای سهمیه‌بندی مناسب و با توجه به قوانین موضوعی وزارت جهاد کشاورزی، دوباره رانت ویژه‌ای برای 5 شرکت خاص ایجاد کرده است.

شرکت‌های وارد کننده معطل دریافت ارز

مدیرعامل انجمن تخصصی چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی ادامه داد: با وجود برگزاری جلسات، پیگیری‌ شکایات و ارسال نامه به وزارتخانه توسط اعضای صنف چای، ولی همچنان وزارت جهاد کشاورزی مانع از ثبت سفارش چای توسط دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه می‌شود؛ به‌طوری‌که حتی در مورد محموله‌های وارداتی چای با ارز 28500 تومانی، معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام نموده بود اگر مدارک رسمی وجود داشته باشد آنها را برای دریافت ارز به بانک مرکزی می‌فرستیم، ولی متاسفانه هنوز این امر صورت نگرفته و ارزی به آن تعلق نگرفته است.

بخشی افزود: وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را به سازمان حمایت واگذار کردد که سازمان حمایت هم در پاسخ به معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قانون انتزاع اعلام کرد که این موضوع از سیطره‌ی سازمان حمایت خارج و مربوط به معاونت بازرگانی وزارت جهاد است.

وی گفت: در نتیجه تعداد زیادی از شرکت‌ها که چای را با نرخ 28500 وارد و به فروش رساندند، به‌دلیل اینکه ارز آن را دریافت نکرده‌اند با ضرر و زیان مواجه شدند و متاسفانه هیچ مسئولی پاسخگو نیست و برای دریافت ارز معطل امضای مسئولان هستند و همین موضوع سبب ورشکستگی بسیاری از شرکت‌های وارد کننده‌ی چای خواهد بود.

ایجاد رانت برای شرکت‌های خاص

مدیرعامل انجمن تخصصی چای، دمنوش و فرآورده‌های گیاهی در ادامه عنوان کرد: با توجه به وضعیت فعلی، این انجمن با ایجاد رانت مجدد توسط وزارت جهاد کشاورزی برای چند شرکت کاملا مخالف است؛ چون در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که اگر در گذشته انحصار و رانت برای یک شرکت ایجاد شده بود، اما اکنون این رانت به 5 شرکت خاص تعلق گرفته و حدود 136 شرکت فعال دیگر که عضو انجمن تخصصی چای، دمنوش و فراورده‌های گیاهی هستند، نادیده گرفته می‌شوند.

 بخشی افزود: این انجمن 136 بازرگان و تولید کننده دارد و در هیچ کجای دنیا دیده نشده که دولت برای بزرگ‌تر کردن مجموعه‌ای، مابقی مجموعه‌ها را از بین ببرد که این امر با اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز هم‌خوانی ندارد و با این رویه، بسیاری از این شرکت‌ها از چرخه فعالیت خارج خواهند شد.

وی گفت: اگرچه معاونت بازرگانی اعلام می‌کند که دستورالعمل واگذاری واردات چای به  5 شرکت بخصوص را ملغی کرده اما عملا زمانی این اتفاق خواهد افتاد که دستور ثبت سفارش چای برای همه‌ی شرکت‌ها به‌صورت یکسان اعمال شود.

مقررات سهمیه‌بندی شرکت‌ها رعایت نمی‌شود

بخشی گفت: قرار بر این بود که امسال سهمیه‌ی شرکت‌ها نسبت به فعالیت سنوات قبل آنها مشخص شود اما مستندات گمرکی نشان دهنده‌ی این بود که برای برخی از افراد سهمیه‌ی چند برابری نسبت به سال گذشته لحاظ شده و برای بعضی دیگر این سهمیه کمتر و حتی به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه اگر این روند ادامه‌دار باشد، علاوه بر ایجاد رانت و فساد برای برخی شرکت‌های خاص،  شاهد مهاجرت اشخاص و دیگر شرکت‌ها از صنعت چای و نابودی این صنعت خواهیم بود، تاکید کرد: درخواست ما بازگشت وزارت جهاد کشاورزی به قانون و مقررات است که سهم ثبت سفارش شرکت‌ها، بر اساس عملکرد سنوات گذشته آنها مشخص شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز