خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

ایران دومین کشور نوآور در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۲۶۷

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که ایران دومین کشور نوآور در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی است، گفت: ارتقای ضریب نفوذ فناوری‌های نوآورانه در عرصه‌های کشاورزی کشور، نیازمند اتخاذ رویکردهای نوین و مبتنی بر مشارکت نظام نخبگانی است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲، جمهوری اسلامی ایران دارای سریع‌ترین رشد عملکرد نوآوری و دومین کشور نوآور در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی است.

وی با بیان این که ارتقای ضریب نفوذ فناوری‌های نوآورانه در عرصه‌های کشاورزی کشور، نیازمند اتخاذ رویکردهای نوین و مبتنی بر مشارکت نظام نخبگانی است، افزود: سازمان تات به‌ عنوان متولی توسعه کشاورزی دانش‌بنیان، برای شتاب بخشیدن به فرایند انتقال و نشر فناوری‌های نوآورانه در بخش کشاورزی از رهیافت‌ها، الگوها و روش‌های مختلفی استفاده می‌کند.

رییس سازمان تات، «مزارع نوآور بهره‌ور» را یکی از اجزای اصلی زیست‌بوم نوآوری کشور در راستای اجرای ماده (۵) آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی و منابع ‌طبیعی، عنوان کرد و افزود: «مزارع نوآور بهره‌ور» با هدف ایجاد شبکه کشاورزان نوآور بهره‌ور و استفاده از ظرفیت‌های آنان برای شتاب‌دهی به فرایند انتقال و نشر فناوری‌های نوآورانه در عرصه‌های تولیدی ایجاد شده است .

وی در خصوص نقش زیست‌بوم نوآوری در بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی تصریح کرد: زیست‌بوم نوآوری کشاورزی موضوع اصلی مطالعات نوین کشاورزی دانش‌بنیان را تشکیل می‌دهد و بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که توسعه علم، فناوری و نوآوری به‌عنوان پیشران‌های اصلی بهره‌وری و رشد اقتصادی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

خیام‌نکویی افزود: با توجه به تاثیرات غیرقابل انکار نوآوری و فناوری‌های نوآورانه بر ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی، کشورهای مختلف جهان، حمایت از توسعه زیست‌بوم نوآوری برای حصول اطمینان از تولید، انتقال، نشر و به‌کارگیری فناوری‌های نوآورانه در این بخش را در اولویت امور قرار داده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص نقش مزارع نوآور در بهبود کشاورزی کشور گفت: مهم‌ترین نقش این مزارع، تسریع در فرایند انتقال و نشر دانش و فناوری در کشاورزی با رویکرد مشارکت بهره‌برداران است که این امر از طریق فرایندهایی نظیر جذب و بومی‌سازی فناوری‌های نوآورانه، اشاعه دانش فناوری‌های نوآورانه به کشاورزان پیرامونی، مشارکت در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی ، مشارکت در فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و ترویجی انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز