خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

ضریب خوداتکایی ایران در محصولات غذایی 80 درصد است/ تحقق امنیت غذایی در کشور نیازمند دانش بنیان شدن کشاورزی/ لزوم حفظ منابع پایه محیط زیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۲۷۲

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی، راهبردی ثمربخش در رفع چالش‌های بخش کشاورزی و ارتقای کمی و کیفی تولیدات این بخش است.

به گزارش ایلنا، به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به مسئله امنیت غذایی، افزود: در کشور ایران 80 درصد نیاز مردم به مواد غذایی تولید داخل کشور است.

خیام نکویی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های دنیا در دهه سوم قرن بیست و یکم، موضوع امنیت غذایی است، گفت: امروز بحث امنیت غذایی به عنوان مسئله درجه یک روی میز تمام کشورها قرار گرفته است و کشور ما نیز از این مسئله مستثنی نیست.

وی با ارائه تعریفی جدید از حوزه امنیت غذایی اذعان داشت: برای دستیابی به امنیت غذایی باید به ۴ مولفه فراهمی مواد غذایی، دسترسی به آنها ، سلامت محصولات غذایی و پایداری تامین غذا در همه جوانب توجه کرد.

خیام نکویی افزود: با تدابیر جدی و مسئولیت پذیری در زمینه امنیت غذایی، علاوه بر تامین مواد غذایی در کشور، باید به کیفیت و پایداری آنها نیز توجه کرد.

رشد 5 برابری محصولات کشاورزی بعد از انقلاب

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه تغییرات چشمگیر تولیدات کشاورزی پس از انقلاب، ناشی از رسوخ دانش و فناوری بوده است، افزود: در طول ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب تولید بخش کشاورزی در کشور ما ۵ برابر شده است و امروز تولیدات در این بخش به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است.

60 درصد افزایش تولید نتیجه رسوخ دانش

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد افزایش تولیدات بخش کشاورزی ناشی از افزایش سطح زیر کشت است گفت: نقش رسوخ دانش و فناوری در این زمینه بی‌ تاثیر نبوده به طوری که ۶۰ درصد افزایش تولیدات کشاورزی مربوط به این حوزه است.

خیام نکویی تصریح کرد: کشور ایران ۸۰ درصد از نیاز مردم به مواد غذایی را تامین می‌کند به طوری که با تولید این رقم، کاهش وابستگی به واردات و صرفه‌جویی در مصرف ارز سالیانه بین ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار  را در بر داشته است.

ضریب خوداتکایی ایران در محصولات غذایی 80 درصد است/ تحقق امنیت غذایی در کشور نیازمند دانش بنیان شدن کشاورزی/ لزوم حفظ منابع پایه محیط زیست

20 درصد واردات مواد غذایی مربروط به روغن است

وی با اشاره به چالش‌ها و فرصت‌های امنیت غذایی در ایران گفت: سرانه مصرف روغن در کشور بالای ۲۳ یا ۲۴ کیلو است که برای تامین این رقم حدود ۲۰ درصد ارز سالیانه تامین محصولات کشاورزی وارداتی  هزینه می شود.

خیام نکویی ادامه داد: خوراک دام و طیور و کنجاله‌های دانه‌های روغنی نیز بخشی دیگر از واردات مواد غذایی را تشکیل می‌دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی کاهش منابع آبی و تغییرات اقلیمی را تهدیداتی جدی برای امنیت غذایی ایران عنوان کرد و خاطرنشان شد: به طور متوسط تغییرات اقلیمی در کشور موجب کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات کشاورزی می شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به روند رو به رشد جمعیت کشور تا افق ۱۴۳۰ تصریح کرد: برای ۱۰۳ میلیون نفر جمعیت بیش از ۱۷۰ میلیون تن غذا نیاز خواهیم داشت و این یعنی باید ۵۵ میلیون تن به تولیدات فعلی اضافه شود.

رئیس سازمان تات تاکید کرد: تحقق امنیت غذایی در کشور نیازمند دانش بنیان شدن بخش کشاورزی است و ارتقای بهره‌وری کیفی و کمی محصولات کشاورزی از اهداف اصلی این فرایند محسوب می شود.

خیام نکویی الگوی کشت و حفظ منابع پایه را از مولفه‌های دانش بنیان شدن بخش کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: دانش بنیان شدن بخش کشاورزی موجب توسعه پایدار و امنیت غذایی شده و آینده کشاورزی کشور را بهبود می‌بخشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز