خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی عنوان کرد:

بی‌توجهی برنامه هفتم توسعه به موضوع واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری‌ها/ تامین80 درصد واکسن‌های انسانی، 90 درصد واکسن‌های دامی و 35 درصد واکسن‌های طیور در موسسه رازی

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۲۸۲

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با وجود فرمایشات رهبر معظم انقلاب در راستای حمایت از موسسه رازی و پیگیری های انجام شده در این زمینه، اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری «ایلنا» به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، علی اسحاقی در بازدید نماینده ولی فقیه در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از موسسه رازی اظهار کرد: مجموعه رازی وظیفه تولید و تحقیق فرآوره های بیولوژیک کشور را بر عهده دارد و حدود ۸۰ درصد نیازهای واکسن پزشکی کشور، بیش از ۹۰ درصد واکسن های دامی و بیش از ۳۵ درصد واکسن های طیور کشور را تامین می‌کند.

تولید سالانه 5/3 میلیارد دز واکسن

وی میزان تولید سالیانه واکسن در این موسسه را بیش از 3.5 میلیارد دز عنوان کرد و گفت: حوزه تحقیق و توسعه، نقش بسیار مهمی در تولید و فرآورده های جدید ایفا می‌کند و ماحصل تلاش‌های محققان و دانشمندان رازی در این بخش قابل مشاهده است.

رئیس موسسه رازی تاکید کرد: علاوه بر تحقیقات صورت گرفته در زمینه پزشکی، بخش مهمی از تحقیقات در حوزه بیماری‌های دام و طیور و به ویژه بیماری‌های مشترک میان و انسان و دام در موسسه رازی انجام می‌شود و 15 آزمایشگاه ملی و مرجع در موسسه رازی در این زمینه‌ فعالیت می‌کنند.

شعب شش‌گانه موسسه در کشور

وی همچنین به شعب شش‌گانه موسسه در سطح کشور اشاره کرده و گفت: تحقیقات و تولید واکسن‌ها در شعب مختلف موسسه از جمله مشهد، مرند، شیراز، اهواز، کرمان و اراک نیز درحال انجام است.

اسحاقی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر مسئولان به موسسه رازی تصریح کرد: موسسه رازی عمدتا با درآمد اختصاصی اداره می‌شود و تنها قریب به ۸ درصد از اعتبارات مورد نیاز موسسه، توسط دولت تامین می‌شود.

چالش نیروی انسانی

وی تامین و حفظ نیروی انسانی متخصص را یکی از معضلات بزرگ موسسه رازی عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از نیروهای متخصص و کلیدی موسسه را نیروهای شرکتی تشکیل می‌دهند و تلاش‌هایی برای استخدام این نیروها در موسسه رازی انجام شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است؛ در صورتی که با حل این مشکل، قسمت عمده‌ای از معضلات موسسه رازی مرتفع می‌شود.

نیاز به نوسازی زیربناها و تجهیزات

رئیس موسسه رازی فرسودگی تجهیزات، تاسیسات و زیربناها را از دیگر معضلات موسسه عنوان کرده و گفت: ‌با توجه به کاهش بودجه تملکی، قادر به بازسازی ساختمان‌ها نیستیم؛ این در حالی است که در صورت تجهیز، بازسازی و دریافت مجوزهای مربوط به GMP می‌توانیم در حوزه صادرات بسیار قوی عمل کنیم.

اسحاقی با اشاره به اینکه با وجود فرمایشات رهبر معظم انقلاب که بر پشتیبانی از موسسه رازی تاکید داشته‌اند، تاکنون اقدامی صورت نگرفته است، بیان کرد: پیگیری‌های بسیاری ازسوی مجلس شورای اسلامی انجام شده اما متاسفانه اقدامات ضروری صورت نگرفته است.

وی ضمن انتقاد از کلیات برنامه هفتم توسعه در حوزه توجه به پیشگیری و واکسن، گفت: ۹۵ درصد برنامه هفتم توسعه در حوزه درمان است اما بخش واکسن و پیشگیری مورد توجه قرار نگرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز