خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

مسافرکشی، دستفروشی و فلافل فروشی؛ شغل غالب جوانان کرمانشاهی

asdasd
کد خبر : ۳۹۲۸۳۹

وضعیت اقتصادی در به اصطلاح کلانشهر کرمانشاه به حدی در موقعیت بحران قرار گرفته که شغل بیشتر مردم به ویژه جوانان آن یا مسافرکشی شده یا دستفروشی و فلافل فروشی.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، بعد از پایان یافتن جنگ کار بازسازی کشور آغاز شد و در این بین کرمانشاه که بیشترین صدمات را از جنگ هشت ساله دیده بود، کمترین سهم اعتبارات را برای بازسازی به خود دید. این در حالی است که جنگ در این استان آغاز و در آن پایان یافت.

به هر حال نزدیک به سه دهه از پایان جنگ تحمیلی در کشور می‌گذرد ولی همچنان کرمانشاه همان کرمانشاه دوران جنگ است و به جز چندین ساختمان، برج و آپارتمان از نظر کیفی تغییر پیدا نکرده و تنها لقب کلانشهر را با خود یدک می کشد.

مصداق این امر رتبه اول کرمانشاه در بیکاری در این سال‌هاست؛ کرمانشاهی که فرصت‌های بسیاری برای توسعه  دارد ؛ در حال عقب افتادن از استان‌های غربی است و هر کسی گروه مقابل را مقصر اصلی این وضعیت نابسامان می داند.

نمایندگان مسئولان را مقصر این وضعیت بغرنج می‌دانند و بالعکس و نهایتا پایین بودن سطح فرهنگ کارآفرینی مردم را بانی این جایگاه ناامید کننده می‌دانند و نهایتا توپ این وضعیت اسفبار را در زمین مردم می اندازند و خود را بی گناه و بی تقصیر جلوه می دهند.

در سفری که روزهای گذشته رئیس دولت تدبیر و امید و هیات وزرا به کرمانشاه داشتند و در مقابل با توجه به وضعیت اقتصادی وخیم دولت در این سال‌ها، امید چندانی به اصلاح حداقل بخشی از نارسایی ها در این استان نمی رود، البته در این زمان این امری طبیعی است و به دور از انتظار نیست.

در سفر اخیر به جز چند طرح، مابقی پروژه‌ها به صورت نمادین افتتاح و یا کلنگ‌زنی شدند و باز هم امید دوباره جوانان و افراد جویای کار این استان به خاموشی گرائید، البته نباید مقصر را دولت یازدهم دانست، بلکه مقصر اصلی دولت‌های پیشین بودند که از یک سو با طرح‌های بسیار ناشیانه و غیرکارشناسانه باعث هدر رفت سرمایه های ملی شدند.

از سوی دیگر دست اندازی به بیت المال و نبود نظارت بر چپاول‌های صورت گرفته آن زمان، امروز دستان دولت تدبیر و امید را علیرغم تمام تلاش هایش برای رهایی از بن بست به وجود آمده توسط مدیران و مسئولان قبلی کاملا بسته است و تلاش‌های بی شمار دولت و وزرایش خروجی قابل قبولی نداشته است.

"ثنا مقصودی"؛ استاد دانشگاه در این باره به خبرنگار ایلنا می‌گوید: وقتی سرمایه باشد می‌توان به توسعه امیدوار بود. این حقیقتی پیش پا افتاده است و نیاز به استدلال ندارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دولت روحانی تلاش‌های بسیاری برای برون رفت از این وضعیت اسفبار انجام می‌دهد، گفت: وضعیت بهم ریخته کشور در دولت‌های گذشته از یک طرف و نیز اوضاع منطقه دست به دست هم داده اند تا دولت یازدهم در انجام وعده‌های خود نتواند به صورت کامل عمل کند.

مقصودی تاکید کرد: فشارهای اقتصادی مضاعف و درآمدهای کم به نوعی باعث استرس و ناهنجاری های متنوع و مختلفی در کرمانشاه شده است و بسیاری از تحصیل کرده ها دلخور و ناامید از آینده مبهم خود شده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کارشناسان اقتصادی هرگز نتوانسته اند نقشه راه مناسبی برای برون رفت کرمانشاه از این موقعیت تعریف و طرح کنند، گفت: وضعیت اقتصادی در این به اصطلاح کلانشهر به حدی در موقعیت بحران قرار گرفته است که شغل بیشتر مردم به ویژه جوانان آن یا مسافرکشی شده است یا دستفروشی و فلافل فروشی.

مسافرکشی، دستفروشی و فلافل فروشی؛ شغل غالب جوانان کرمانشاهی

مقصودی ادامه این وضعیت در طولانی مدت را خطرناک توصیف کرد و افزود: اگر وضعیت همین گونه باقی بماند و حتی بدتر شود که شواهدی از آن دیده می شود، جامعه ما در آینده به یک جامعه مسخ شده تبدیل می شود. کاهش شدید آمار ازدواج و بالعکس افزایش طلاق ها، افزایش ازدواج های به اصطلاح سپید و... تنها گوشه ای از این وضعیت در آینده این استان خواهد بود.

این استاد دانشگاه مهاجرت به شهرهای بزرگ و صنعتی را دیگر آفت تحصیل کردگان این خطه عنوان کرد و گفت: بسیاری از سرمایه های علمی و کاری این استان به تدریج در حال خروج از کرمانشاه هستند و پتانسیل های خود را به شهرهای بزرگ‌تر منتقل می‌کنند و این امر نوعی بازی "مار و پله" برای این خطه شده است.

وی به راه حل‌های برون رفت از این وضعیت اشاره کرد و افزود: برخی از مسئولان در سخنرانی‌ها و بحث هایی که داشته اند تاکید دارند که باید روحیه کارآفرینی در بین جوانان کرمانشاهی تقویت شود که در جواب این کارشناسان محترم باید گفت که اولا تغییر این فرهنگ در یک یا دو سال قابل تحقق نیست و نیازمند ده‌ها سال کار فرهنگی مداوم و دلسوزانه است.

مقصودی تصریح کرد: حتی اگر فرهنگ کارآفرینی در این استان مهیا و نهادینه شود، آیا دولت حمایت‌هایی که از آن دم می زند را عملی می کند و یا کارآفرین را تنها می گذارد و با دادن تسهیلاتی اندک و ناچیز از کارآفرین یک بدهکار می سازد.

وی افزود: نماینده شهرستان زابل در دوره‌های پیش این وضعیت را به دولت گوشزد کرد که "نیاییم از بیکار ؛ بدهکار بسازیم". وضعیتی که در صورت مدیریت نشدن در این استان بی شک روی خواهد داد.

این استاد دانشگاه در ادامه میل جوانان کرمانشاهی به تحصیل را نسبت به گذشته بسیار کمتر عنوان کرد و افزود: در دهه‌های گذشته‌جوانان و نوجوانان برای ورود به مراکز عالی در این استان به صف بودند ولی اکنون آن میل مرده و کمتر کسی علاقه ای به تحصیل در مقاطع بالاتر از دیپلم دارد زیرا یقین دارند که آینده ای برای آنها وجود ندارد که خود را چندین سال، اسیر  دانشگاه و کتب دانشگاهی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وضعیت اقتصادی در استان کرمانشاه به حدی در موقعیت هشدار قرار گرفته است که در هر خانواده ای حداقل یک بیکار و حتی بیشتر وجود دارد و بیم آن می‌رود که این بیکاری‌ها در آینده ناهنجاری‌هایی همانند اعتیاد و... را در جامعه افزایش دهد.

گزارش: افشین قهرمانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز