خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور:

بابک زنجانی به بهانه تحریم ارز، پول‌های بسیاری از کشور خارج کرد

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۱۳۴

بابک زنجانی مدعی شد که در تحریم ها ارز جابه جا می‌کنم، مقدار زیادی پول را برد در بانک‌های خارجی سرمایه‌گذاری کرد و بعد هم گفت که بانک ها مسدود شده اند.

معاون اول رییس جمهور در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و مسئولین و نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: خوشحالم که در ایامی مصادف با روزهای ابلاغ حکم خودم در سال گذشته اینجا هستم و فرصتی است تا از اقدامات و سیاست‌های دولت در یکسال گذشته سخن گفته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، اسحاق جهانگیری ادامه داد: پیش از این باید به روزهای تلخ جهان اسلام به خاطر جنایات بزرگ اسرائیل در غزه اشاره کنم که با سکوت جوامع بین المللی رو به روست و در محاصره تمام، در حال قتل عام زنان و کودکان هستند. اوضاع در عراق و سوریه و حتی لیبی هم به گونه‌ای است که برای جهان اسلام مسئله ساز شده است و باید برای رهایی از این وضعیت دعا کنیم.

وی با توصیف شرایطی که دولت یازدهم مصادف با آن بر سر کار آمده بود، اظهار داشت: زمانی که دولت آقای روحانی کار را به دست گرفت با تورم بالای ۴۰ درصد روبه رو بودیم، بیکاری بالا کشور را آزار می‌داد و دولت برای بسیاری از پروژه‌ها به پیمانکاران بدهکار بود، بودجه نامتعادل ۲۱۰ هزار میلیاردی که با تأخیر زیاد ارائه می‌شد برنامه ریزی را سخت کرده بود و این بی‌نظمی مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: از سوی دیگر تحریم‌های ظالمانه روز به روز بیشتر می‌شد و با هدفمندی خاصی نقاط درآمدی کشور مثل فروش نفت را هدف قرار رفته بود. درآمدهای نفتی به نصف رسیده بود و در این شرایط اختلاف و درگیری بین شخصیت‌های نظام وجود داشت که در مجموع شرایط خوبی را رقم نمی‌زد.

وی گفت: در این شرایط سیاست دولت جدید بر عقلانیت در اداره امور استوار شد تا بر اساس استعدادی که هر شخصی دارد بر سر کار بیاید و کشور با پشتوانه علمی و عقلانی اداره شود. در این راستا اولویت‌های دولت تعریف شد تا کار آغاز شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: با بررسی‌هایی که انجام دادیم دیدیم که مردم از تورم رنج می‌برند بنابراین برای شش ماهه دوم سال ۹۲ بر روی تورم تمرکز کردیم و طوری برنامه ریزی کردیم که در سخت‌ترین شرایط به منابع بانک مرکزی دست اندازی نکنیم. این در حالی بود که در گذشته بیش از دو برابر داشته‌های بانک مرکزی مورد استفاده قرار گرفته بود.

این مسئول ارشد دولتی با اشاره به اینکه دستاوردهای دولت در یک سال اخیر چشمگیر بوده است، گفت: خوشبختانه موفق شدیم تورم نقطه به نقطه را از ۴۳ درصد به ۱۵ درصد برسانیم و امیدواریم تا پایان سال نیز باز هم در کاهش این نرخ پیشرفت داشته باشیم.

جهانگیری همچنین مبحثهدفمندی یارانه‌ها را یکی از پرچالش‌ترین اقدامات پیش روی دولت عنوان کرد و گفت: سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه توزیع می‌شد و این درحالی بود که تنها ۱۱ هزار میلیارد آن در بودجه دیده شده بود و ما برای جبران کسری پرداخت یارانه‌ها در هر ماه باید ساعت‌ها جلسه تشکیل می‌دادیم. عده‌ای که پیشنهاد می‌دادند بخشی از یارانه بگیران را حذف کنید بعد‌ها که دولت از مردم خواست داوطلبانه انصراف بدهند حتی حاضر نبودند برای تشویق مردم همکاری کنند.

وی دغدغه هزینه‌های درمانی را یکی دیگر از مسائل پیش روی دولت عنوان کرد و گفت: تصمیم گرفتیم که از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم در راستای کاهش هزینه‌های تحمیلی بخش درمان به مردم استفاده کنیم و این موضوع را به شکل جدی دنبال کردیم که به جاهای خوبی هم رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جدیت دولت در بخش مبارزه با مفاسد اقتصادی خاطر نشان کرد: یکی از اولویت‌های جدی دولت، مبارزه با فساد اقتصادی است و یکی از راهکارهای دولت نیز که صدای بسیاری از افرادی که منفعتی داشتند را در آورد ادغام نرخ مبادله‌ای ارز با نرخ مرجع بود. افراد زیادی با استفاده از این شرایط روز به روز قیمت ارز را بالا می‌بردند.

جهانگیری با اشاره به وجود مفاسد اقتصادی مانند اقدامات بابک زنجانی در سال‌های گذشته اظهار داشت: مسئولین آن زمان با مطرح کردن مسائلی تحت عنوان مفاسد اقتصادی اجازه نمی‌دادند به این مسائل رسیدگی شود.

بابک زنجانی مدعی شد که در تحریم‌ها ارز جابه جا می‌کنم، مقدار زیادی پول را برد در بانک‌های خارجی سرمایه گذاری کرد و بعد هم گفت که بانک‌ها مسدود شده‌اند.

وی افزود: اولویت این دولت مبارزه با مفاسد اقتصادی است که مثل خوره به جان کشور و انقلاب افتاده و ما اصرار داریم که با این آفت مبارزه کنیم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود اولویت دولت را خروج از رکود اقتصادی عنوان کرد و گفت: دولت قصد دارد تا با بررسی عالمانه در این مسیر قدم بردارد تا بتواند آدرس دقیقی از علت‌های اصلی رکود در کشور بدهد. در این راستا بسته جامعی طراحی شده که با قید فوریت روز شنبه یا یکشنبه به مجلس تحویل داده خواهد شد و دستورات اجرایی را نیز به بدنه دولت ابلاغ خواهیم کرد.

جهانگیری همچنین بهبود فضای کسب و کار را به عنوان یکی از وعده‌های رئیس جمهور در اولویت اقدامات دولت عنوان کرد و گفت: بهبود فضای کسب و کار نیز در طرح جامع خروج از رکود اقتصادی دیده شده است و در این مسیر باید قید و بندهای بانکی را برداریم.

وی افزود: خروج از رکود اقتصادی هدف اصلی ما است چون معتقدیم تا این اتفاق نیافتد بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی ما برطرف نمی‌شود. در جلسه قبلی عنوان شد که درصد بالایی از مشکلات استان کرمانشاه از جمله آسیب‌های اجتماعی در شهرستان‌ها به دلیل آمار بالای بیکاری است.

جهانگیری سیاست دولت را در اقتصاد خروج از رکود، در سیاست نشاط و در روابط بین المللی مبتنی بر گفتگو و تعامل عنوان کرد.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل استان کرمانشاه پرداخت و گفت: استان کرمانشاه خط مقدم نبرد در دوران دفاع مقدس بوده است و وظیفه طبیعی ما خدمت به این استان است. کرمانشاه ظرفیت‌های مهمی ازجمله نیروی انسانی دارد که سند آن هم حضور یک وزیر مقتدر کرمانشاهی در کابینه آقای روحانی است.

جهانگیری با اشاره به ضرورت برطرف شدن نگرانی‌های استان در حوزه صنعت و کشاورزی گفت: در کرمانشاه طرح‌های زیاد و مهمی کلید خورده است که شاید در استان‌های برخوردار شاهد این حجم از طرح‌ها و پروژه‌ها نباشیم. بنا بر این دولت مصمم است تا ظرف سه یا چهار سال این پروژه‌ها به نتیجه برسد و توسعه کرمانشاه شتاب بگیرد.

وی با اشاره به منابع آبی بسیار غنی در کرمانشاه گفت: در بخش پروژه‌های آبی محدودیت منابع نداریم. در کشور یکی از محدودیت‌های توسعه کمبود منابع آب است که در غرب کشور و مخصوصا کرمانشاه این مشکل وجود ندارد بنابراین می‌تواند عامل اصلی توسعه برای غرب باشد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت از طرح‌های کوچک بیشتر حمایت می‌کند، افزود: طرح‌های بزرگ برای ژست آن خوب است اما واقعیت این است که گره مشکلاتی مثل بیکاری با طرح‌های کوچک و زود بازده حل می‌شود.

جهانگیری همچنین به دلیل توجه ویژه رهبر انقلاب به طرح‌های آبی استان کرمانشاه از معظم له تقدیر کرد و گفت: اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی به پروژه‌های آبی استان مثل طرح آبی سامانه گرمسیری از عنایات رهبر انقلاب در سفر به کرمانشاه است و دولت هم مصمم است هیچکدام از دستورات ایشان بر زمین نماند.

این مقام ارشد دولتی با اشاره به ضرورت تسریع در رسیدن خط آهن به کرمانشاه گفت: تلاش می‌کنیم تا آذر ماه تخصیص کامل راه آهن غرب کشور داده شود و تا سال ۹۴ نیز حداقل ۱۵۰ میلیارتومان به این پروژه تزریق کنیم تا شاهد رسیدن قطار به کرمانشاه باشیم.

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بزرگ راه کربلا را حداقل ۲۴ میلیار تومان عنوان کرد.

جهانگیری همچنین بر به ثمر رسیدن پتروشیمی اسلام آباد غرب با هماهنگی‌های به عمل آمده با وزیر نفت تأکید کرد و گفت: باید مسئله پالایشگاه آناهیتا و منابع فاینانس آن بررسی شود. این پروژه با حجم اعتبارات ۳ میلیارد یورو باید کاملا بررسی شده و بعد به مردم قول افتتاح داده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز