خبرگزاری کار ایران

سرپرست فرمانداری اسلام آبادغرب در گفتگو با ایلنا تشریح کرد:

ابعاد سند تدوین شده توسعه ۴ ساله شهرستان اسلام آباد غرب

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۴۶۰

احد جلیلیان، سرپرست فرمانداری شهرستان اسلام آبادغرب به تشریح ابعاد سند تدوین شده توسعه چهار ساله شهرستان اسلام آباد غرب پرداخت. این سند که روز دوشنبه هفته قبل در اختیار استانداری قرار گرفت توسعه همه جانبه اسلام آباد غرب را در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیر بنائی در خود جای داده است.

ایلنا: احد جلیلیان، سرپرست فرمانداری شهرستان اسلام آبادغرب به تشریح ابعاد سند تدوین شده توسعه چهار ساله شهرستان اسلام آباد غرب پرداخت. این سند که روز دوشنبه هفته قبل در اختیار استانداری قرار گرفت توسعه همه جانبه اسلام آباد غرب را در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیر بنائی در خود جای داده است.
سرپرست فرمانداری اسلام آبادغرب در خصوص چگونگی تدوین سند توسعه شهرستان به خبرنگار خبرگزاری ایلنا در اسلام آبادغرب گفت: با معارفه استاندار جدید جلسه‌ای با حضور تمامی فرمانداران تشکیل شد که در این جلسه فرمانداران وضعیت شهرستان‌های خود را بیان کرددند و رضایی، استاندار کرمانشاه نیز با طرح رویکرد جامع کشور و استان با تاکید بر جذب سرمایه گذاری و استغالزائی تدوین سند توسعه چهار ساله شهرستان‌ها ومعرفی طرح‌ها و پروژه‌ها را خواستار شد.
احد جلیلیان ادامه داد: در بخش معرفی پروژه‌ها و طرح‌ها رویکردی جدید مطرح شد تا پتانسیل‌های بالقوه شهرستان‌ها شناسائی و نسبت به تبدیل آن‌ها به پتاسیل بالفعل اقدام شود و طرح‌ها و پروژه‌هایی مد نظر قرار گیرد که با توجه به اقتضاء، توان و پتانسیل شهرستان شناسائی شده‌اند.

منطقه ویژه اقتصادی، مراکز آموزش عالی و منابع طبیعی مهمترینِ ظرفیت‌های شهرستان است
سرپرست فرمانداری اسلام آباد غرب با اشاره به تصویب ایجاد منطقه ویژه در دولت احمدی‌نژاد و وجود پتانسل بالای اشتعالزائی و توسعه در این طرح، اظهار داشت: مکان در نظر گرفته شده برای این طرح دارای ۱۴۳ هکتار محوطه حصار کشی شده است و از امسال اقدامات برای تکمیل زیر ساخت‌های آن شروع و نیز فازهای آن مشخص شده است و اشتعالزائی در بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر خواهد داشت.
وی ادامه داد: شش مرکز آموزش عالی با وجود بیش از ۱۴ هزار نفر دانشجو یکی دیگر از پتانسیل‌ها اسلام آبادغرب است که می‌توان با توسعه زیر بنای دانشگاه‌ها و جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی زمینه اشتغال و جذب هیئت علمی در شهرستان را محقق کرد.
جلیلیان در خصوص ظرفیت‌های موجود در بخش منابع طبیعی بیان داشت: ۳۳ درصد از منایع طبیعی استان در اختیار اسلام آبادغرب قرار دارد و همانطور در شهرستان‌های دیگر بحثسقزگیری مطرح است این موضوع می‌تواند در شهرستان اسلام آبادغرب نیز بعنوان یک شغل جدید مطرح باشد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۰۰۰ هکتار از اراضی اسلام آبادغرب در دست اجرا برای کشت زعفران است و این در حالی است که می‌توان این قابلیت را افزایش داد چرا که برای کشت زعفران زمین درجه ۳ کافی است و سهم آورده متقاضی تنها ۲۰ درصد است و مابقی سرمایه را که معادل ۸۰ درصد است دولت پرداخت می‌کند.

بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیر بنائی در سند توسعه مورد توجه قرار گرفته است
سرپرست فرماندار اسلام آبادغرب بیان داشت: در تدوین سند توسعه به بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و زیر بنائی توجه شده است که در بخش اقتصادی موضوع منطقه ویژه، توجه به صنایع و کشاورزی مد نظر قرار گرفته است.
وی افزود: در بخش زیر بنائی به موضوعاتی از قبیل انرژی، آب شهری و روستائی، منابع آب، راه و شهرسازی، طرح‌های هادی و احداثساختمان‌ها توجه شده است.
احد جلیلیان توجه به بخش بهداشت و درمان، آموزش عالی، میراثفرهنگی و گردشگری، مذهبی، محیط زیست و ورزشی را بعنوان مسائل مورد توجه در زمینه اجتماعی برشمرد.

منطقه ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی قابلیت‌های ویژه را برای شهرستان فراهم آورده است
سرپرست فرمانداری شهرستان با بیان این مطلب که در اسلام آبادغرب دو شهرک صنعتی فاز ۱ و فاز ۲ یا‌‌ همان شهرک صنعتی مرصاد احداثشده است، عنوان کرد: ۹۷ قطعه زمین آماده واگذاری در شهرک صنعتی مرصاد برای سرمایه گذاری و احداثکارخانجاتی که توجیه اقتصادی دارد موجود است.
جلیلیان ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان اسلام آبادغرب مسیر ترانزیت کالا و پل ارتباطی شرق به غرب است و از سویی شهرک صنعتی اسلام آبادغرب تنها ۱۳۵ کیلومتر با مرز خسروی فاصله دارد این موضوع یک قابلیت برای رشد صنایع در این شهرستان و جذب سرمایه گذاری و اشتغالزائی است.
وی در خصوص منطقه ویژه اقتصادی نیز گفت: در سند توسعه پیشنهاد استقرار گمرک، صدور مجوز‌ها و ارزیابی کالا، کاهش قیمت زمین و اختصاص اعتبارات به این طرح لحاظ شده است.
سرپرست فرمانداری شهرستان با اشاره به بازدید اخیر معاونین استاندار از منطقه ویژه بیان داشت: با توجه به اینکه هر متر زمین درمکان احداثمنطقه ویژه ۹۰هزار تومان است معاونین استاندار خواستار واگذاری زمین‌های این منطقه به سرمایه گذاران بصورت رایگان شدند تا جذب سرمایه گذار امکان پذیر باشد.
وی افزود: در شهرک صنعتی مرصاد که تمامی زیر ساخت‌های آن آماده است مبلغ هر متر زمین ۳۵ هزار تومان است و با این وجود سرمایه گذار رغبتی به خرید زمین در منطقه ویژه نخواهد داشت لذا کاهش قیمت زمین منطقه ویژه در سند توسعه مطرح شده است.

آمار بیکاری در اسلام آبادغرب کمتر از ۳۵ درصد نیست
احد جلیلیان اظهار داشت: برابر سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ آمار بیکاری شهرستان اسلام آبادغرب ۲۷/۷۵ درصد بوده است که در سال ۹۱ و هشت ماهه اول سال ۹۲ آمار بیکاری استان کرمانشاه به ۳۵ درصد رسیده لذا آمار بیکاری اسلام آباد در حال حاضر و با توجه به فراغت از تحصیل دانشجویان اگر بیشتر از این مقدار نباشد کمتر نیست.
سرپرست فرمانداری اسلام آبادغرب ادامه داد: می‌طلبد سیاست‌ها استاندار محترم را برای ایجاد اشتغال پیگیری کرد چرا که به گفته ایشان یک نفر بیکار هم زیاد است.

ایجاد یک کارخانه قند جدید در برنامه توسعه چهار ساله پیش بینی شده است
جلیلیان در رابطه با دیگر برنامه‌های اقتصادی پیش بینی شده در سند توسعه شهرستان در بخش صنایع و کارخانجات گفت: تامین اعتبار برای واحد‌های صنعتی و تولیدی راکد، تلاش برای افزایش سهم آورده شهرستان از تولید ناخالصی استان و کاهش قیمت محصولات، فراهم کردن زمینه صادرات برای واحد‌های تولیدی شهرستان و احداثواحد‌های تبدیلی متناسب با محصولات کشاورزی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در سند توسعه چهار ساله اسلام آباد غرب است.
وی با اشاره به کیفیت بالای چغندر اسلام آبادغرب و مشکلات کارخانه قند شهرستان از جمله کمبود ظرفیت، عدم خدمات دهی مناسب به کشاورزان نسبت به سایر رقبا و درصد عیار پایین گفت: در سند توسعه ایجاد یک کارخانه قند مدرن و با ظرفیت دریافت روزانه پنج هزار تن چغندر پیشنهاد شده است.

صنایع شهرستان اسلام آباد غرب اشتغال زایی ۲۱۶۰ نفری را در پی داشته است
سرپرست فرمانداری اسلام آباد غرب با اشاره به صدور پروانه صنایع برای ۵۲ طرح در شهرستان گفت: به این طرح‌ها تسهیلاتی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعطا شده که میزان اشتغال زایی آن ۲۱۶۰ نفر بوده است.
وی افزود: با توجه به گزارش سازمان صنایع و معادن استان از مجموع طرح‌ها ۳۳ طرح اجرا شده یا در دست اجرا و به تازگی نیز راه اندازی ۱۹ طرح آغاز شده است.
احد جلیلیان بیان داشت: از ۳۶ طرح کلان صنعتی استان ۴ طرح کارخانه کاشی کاژه، پاک مایه، مانیزان و کارخانه قند مختص اسلام آبادغرب است و از مجموع ۳۳ طرح اجرا شده یا در دست اجرا ۲۲ طرح در حال حاضر فعال است.
وی همچنین به طرح‌های راکد و نیمه تمام و ایجادی در سطح شهرستان که نیازمند جذب اعتبار برای راه اندازی و ساماندهی است اشاره و تعداد این طرح‌ها را ۲۷ مورد عنوان کرد.

اسلام آباد غرب جایگاه دوم از لحاظ وجود معادن در استان را داراست
سرپرست فرمانداری شهرستان با بیان اینکه اسلام آبادغرب به لحاظ وجود معادن جایگاه دوم استان را کسب کرده گفت: در مجموع پنج معدن در سطح شهرستان وجود دارد که ازسه معدن سنگ تزئینی مرمر و از دو معدن دیگر بیتومین استخراج می‌شود.

احداثدو جایگاه پمپاژ عمومی آب در برنامه توسعه چهارساله شهرستان مد نظر قرار گرفته است
جلیلیان گفت: یکی از طرح‌های که اعتبار آن تامین شده و در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد احداثدو جایگاه پمپاژ عمومی آب در روستاهای تجر اکبر و تنگه منصوری است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان اسلام آباد غرب دارای ۸۷ هزار هکتار اراضی دیم و ۱۳ هزار هکتار اراضی آبی است، گفت: مقدار ۶ هزار هکتار از اراضی آبی از طریق سیستمهای نوین آبیاری می‌شوند که از این لحاظ در استان حائز رتبه ممتاز هستیم، ولیکن در برنامه توسعه نیز به نیازمندی‌ها در خصوص راه اندازی سیستمهای نوین آبیاری توجه شده است.

دامپروری و آبزی پروری از جمله طرح‌های بخش اقتصادی در برنامه توسعه چهارساله شهرستان است
سرپرست فرمانداری اسلام آباد غرب بیان داشت: اشتغال زایی در زمینه تولید گوشت قرمز، پروار بندی بره، جلوگیری از فشار بر مرتع، آبزی پروری و پرورش مرغ گوشتی از جمله طرح‌هایی است که در بخش اقتصادی سند توسعه چهارساله شهرستان مد نظر قرار گرفته و افزایش سالانه آبزی پروری و پرورش مرغ گوشتی جزو مهمتریت طرح‌های این بخش است.

اشتغال ۲۵ نفر در نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو
جلیلیان در خصوص طرح‌های بخش انرژی در چارچوب طرح‌های زیربنائی سند توسعه شهرستان گفت: راه اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو بعنوان یک طرح در بخش انرژی در سند توسعه لحاظ شده و راه اندازی این نیروگاه اشتغال زایی ۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۳۵ نفر بصورت غیر مستقیم را در پی خواهد داشت.
وی افزود: عملیات اجرائیاین نیروگاه در سال ۸۷ در زمینی به مساحت ۵۲ هکتار و با سرمایه گذاری ۴۷۰ میلیارد ریالی شرکت مهندسی فراب آن کلید خورد اما در حال حاضر بدلیل عدم گشایش اعتبارات ال سی تعطیل است.

۵۰ درصد معابر شهری فاقد آسفالت است
سرپرست فرمانداری اسلام آبادغرب با اشاره به طرح‌هایی که در زمینه عمران شهری در برنامه توسعه لحاظ شده گفت: از مجموع ۲۳۰ هکتار معابر سطح شهر بیش از ۵۰ درصد این معابر فاقد آسفالت یا دارای آسفالت و جدول گذاری فرسوده است که رفع مشکل در این زمینه در سند توسعه لحاظ شده است.
وی در ادامه بیان داشت: سرانه فضای سبز موجود در سطح شهر ۵ متر مربع است که با سرانه استانی و کشوری که ۱۴ متر مربع است فاصله زیادی دارد لذا ایجاد فضای سبز جزو اولویت برنامه‌های شهرداری و شهرستان باید باشد.

بخش حمیل در برنامه توسعه چهار ساله شهرستان مد نظر قرار گرفت است
احد جلیلیان با بیان اینکه شهر حمیل در مسیر جاده اصلی استانهای ایلام، لرستان، خوزستان و کرمانشاه قرار دارد گفت: تملک زمین‌های پارک ولایت، ایجاد میدان ورودی شهر حمیل و زیر سازی آسفالت این شهر در سند توسعه لحاظ شده و مبلغ حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای تملک زمینهای پارک ولایت نیز درخواست شده است.

آب سد آزادی بعنوان آب شرب شهری به اسلام آباد غرب انتقال داده می‌شود
سرپرست فرمانداری شهرستان اظهار داشت: جمعیت شهر اسلام آباد با روستای امیر آباد و پادگان الله اکبر حدود ۹۷ هزار نفر است که آب شرب این جمعیت را ۱۵ حلقه چاه در حال حاضر تامین می‌کند اما با توجه به بحران کم آبی در سند توسعه حفر ۳ حلقه چاه بعنوان برنامه کوتاه مدت لحاظ شده است.
وی افزود: برنامه بلند مدت برای رفع مشکل آب در اسلام آبادغرب اتصال آب سد آزادی به سیستم آب شهری اسلام آبادغرب خواهد بود که در این زمینه نیز اقدامات اولیه انجام شده است.
جلیلیان افزود: از مجموع ۱۶۲ روستای شهرستان ۳۴روستا با مشکل جدی آب مواجه هستند که در سند توسعه آب رسانی سیار بعنوان برنامه کوتاه مدت و تامین اعتبار و حفر چاه در این روستا‌ها بعنوان برنامه بلند مدت پیش بینی شده است.

پروژه‌های مسکن مهر شهرستان پیشرفت۸۸ درصدی داشته است
سرپرست فرمانداری اسلام آبادغرب با اشاره به پیشرفت ۸۸ درصدی پروژهای مسکن مهر شهرستان گفت: ۲۷۰۶ واحد مسکن مهر در قالب سه پروژه در دست احداثاست که ۳۰۰ واحد تکمیل شده از این مقدار واگذار شده و ۴۰۰ واحد نیز آماده بهره برداری است که تکمیل این پروژه‌ها در برنامه توسعه لحاظ شده است.

طرح‌های هادی روستایی ۳۰ درصد انجام شده است
جلیلیان در مورد طرح‌های هادی روستایی گفت: از مجموع روستا‌ها ۵۵ روستا طرح هادی آن‌ها اجرا شده که معادل ۳۰ درصد کل طرح‌ها است و در سند توسعه چهار ساله اجرای مابقی طرح‌های هادی مد نظر قرار گرفته است.
سرپرست فرمانداری شهرستان در پایان تشریح طرح‌های زیر بنایی سند توسعه چهارساله گفت: احداثساختمان‌های اداری بخشداری مرکزی، بخشداری حمیل و پاسگاههای انتظامی منصوری، حسن آباد و مسکن مهر مورد نظر قرار گرفته است.

دانشکده فنی مهندسی در اسلام آباد غرب احداثمی‌شود
جلیلیان در بخش دیگری از سخنان خود که پیرامون برنامه‌های آموزش عالی در بخش اجتماعی سند توسعه بود گفت: احداثدانشکده فنی مهندسی که در حال حاضر به صورت استیجاری در اختیار این دانشکده قرار دارد در سند توسعه لحاظ شده و در حال حاضر مبلغ ۳ میلیارد تومان به آن اختصاص داده شده است.
وی همچنین از جذب ۵۵ نفر هیئت علمی در دانشگاه علمی و کاربردی امام رضا(ع) در صورت واگذاری زمین همجوار توسط اداره راه و شهرسازی و موافقت با درخواست این دانشگاه مبنی بر ارائه تحصیلات تکمیلی خبر داد.

دو طرح در زمینه میراثفرهنگی در سند توسعه پیشنهاد شده است
سرپرست فرمانداری اسلام آبادغرب ایجاد بازارچه صنایع دستی در اسلام آباد و در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع و ایجاد ۲۰ تا ۵۰ غرفه در آن را در محل پارک ملت و تکمیل گردشگری سد شیان را دو طرح میراثفرهنگی برای توسعه فرهنگی شهرستان در سند توسعه عنوان کرد.

به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک مسجد در سطح شهرستان وجود دارد
جلیلیان گفت: متاسفانه در سطح شهرستان اسلام آبادغرب به ازای هر ده هزار نفر یک مسجد وجود دارد و این در حالی است که سرانه مساجد در کشور به ازای هر ۸۰۰ نفر یک مسجد است لذا در برنامه توسعه ایجاد مساجد جدید، باسازی بقعه امام‌زاده علی اکبر(ع) و احداثمصلی از جمله پیشنهادات ارائه شده در بخش مذهبی است.

احداثزمین چمن از طرح‌های بخش ورزشی برنامه‌های اجتماعی سند توسعه است
سرپرست فرمانداری اسلام آبادغرب احداثاستادیوم ورزشی، زمین چمن، سالن وزنه برداری، سالن تیر اندازی و سالن سرپوشیده برای بانوان و کودکان را از جمله طرح‌های پیشنهاد شده در سند توسعه در بخش ورزشی بر شمرد.
جلیلیان در پایان این گفتگو ضمن اشاره به برادری و همدلی که بین مسئولین شهرستان حاکم است گفت: مشکلات زیادی در سطح شهر وجود دارد و تنها عمل و کار می‌تواند این مشکلات را بطرف نماید و مانیز تمامی توان خود را در این جهت بکار خواهیم گرفت.

گفتگو از: بهروز چمنی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز