خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تهران در گفتگو با ایلنا:

هیچ کجای تاریخ ایران باستان اثری از بت‌پرستی دیده نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۳۶۲

در تاریخ ایران باستان هیچ اثری از بت پرستی یافت نمی‌شود حتی قبل از ورود اسلام به آن نیز اثری از این موضوع وجود ندارد.

ایلنا: نویسنده کتاب «دوباره در اوج» و استاد دانشگاه امام صادق(ع) تهران ارزش هر کتابی را به بزرگی نویسنده و یا محتوای غنی آن دانست و اظهار داشت: مبنای کتاب حاضر آثار استاد شهید مرتضی مطهری است و هر چه مربوط به این کتاب است چه محتوا و چه ساختار از بزرگی‌‌ همان شهید بزرگ است.

به گزارش ایلنا از کرمانشاه، محمد طیب صحرایی با اشاره به پایه‌های بسیار قوی و عمیق تمدن ایرانی افزود: این بنیان چنان قوی و مستحکم هست که هر نسلی می‌تواند چیزی بر آن بی‌افزاید بی‌آنکه خللی در آن به وجود آید و دلیل این موضوع چیزیی جز استحکام، قدرت و بزرگی این بنای عظیم نیست.

صحرایی با بیان این موضوع که ایرانیان اسلام را از اعراب گرفتند ولی عربیت را نگرفتند اظهار کرد: تاریخ بشری پر است از نام دانشمندان، فیلسوفان، متکلمان و فقیهان فراوان ایرانی در حوزه تمدن اسلامی چه در دنیای اهل تسنن و چه در میان شیعیان و این نشان از تلاش همیشگی ایرانیان برای علم و تمدن بوده است.

وی تمدن پیامبر خاتم را تمدنی قومی، نژادی و قبیله‌ای ندانست که متعلق به ملت خاصی باشد اضافه کرد: تمدن اسلام به ایران و ایران به اسلام خدمات متقابلی داشته‌اند و این موضوع غیر قابل انکار است.

نویسنده کتاب دوباره در اوج رشد علمی و تمدنی غرب را پس از رنسانس در اروپا حاصل دریافت علم و تمدن از دنیای اسلام دانست و گفت: اما نباید فراموش کرد یکی از جلوه‌های رشد تمدنی غرب موضوع استعمار است که دامنگیر مردم دنیا و بخصوص ایران هم شد.

صحرایی تحیر به تمدن غرب را یکی دیگر از جلوه‌های ظهور کرده در متفکرین ایرانی پس از رنسانس در اروپا خواند و گفت: تحیر به غرب بخصوص در میانه عصر قاجار به سهولت دیده می‌شود به شکلی که شاه مملکت برای ماه‌ها و با گرفتن وام‌های سنگین از کشورهای خارجی به سفرهای اروپایی می‌رود.

وی تحیر به غرب را در دو زمینه تحیر به ظواهر غرب و گزینش از تمدن غرب در تاریخ معاصر ایران خواند و افزود: دلیل عقب ماندگی همین تحیر و رکودی بود که بر دنیای اسلام و ایران حاکم شده بود وگرنه ما روزی تمدن بر‌تر و اول دنیا بوده‌ایم؛ جلوه این تحیر زمانی بیشتر آشکار می‌شود که برخی از متفکرین گمان می‌کردند در صورتی که ما از نوک سر تا ناخن پا غربی شویم می‌توانیم عقب ماندگی خود را جبران کنیم.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) اقدامات امیر کبیر را در برهه‌ای از تاریخ ایران تلاشی برای جبران این عقب ماندگی تاریخی دانست و تصریح کرد: شمعی که امیر کبیر روشن کرده بود زود هنگام خاموش شد و دلیل آن عدم آمادگی جامعه ایران در آن زمان و ناآگاهی از وضعیت دنیای آن روز بود.

وی در ادامه صحبت‌های خود و اشاره به شروع اقدامات امام خمینی(ره) در تمدن سازی اسلامی گفت: امام راحل کسی بود که هم با تاریخ ایران آشنا بود، هم با تاریخ غرب و هم در جامعه آنزمان ایران زندگی می‌کرد؛ یعنی در بطن موضوع بودند و کار خود را از درون‌‌ همان جامعه شروع کردند و شروع اقدام ایشان نیز نه در سال ۴۲ بلکه در دهه ۲۰ و با نوشتن کتاب کشف الاسرار بود.

صحرایی با نقل صحبت‌هایی از امام خمینی(ره) در مورد عدم برتری هیچ نژادی اعم از ژرمن، آریایی و آنگلوساکسون گفت: ایشان تاکید بر عمل و اقدام و تلاش دارند و سعی را پایه پیشرفت تمدن می‌دانند.

وی با ارائه مثالی ار حرکت تمدنی کنونی کشور گفت: امروز طی روند تمدن در کشور ما به شکلی است که اگر توقف کنیم در جای خویش نمی‌مانیم بلکه حتی عقب‌تر هم خواهیم رفت به مانند دوچرخه سواری که در سربالایی رکاب بزند و در صورت توقف به پایین بلندی بر خواهد گشت.

صحرایی اطلاع و آگاهی از بایسته‌های تمدن اسلامی و مقدمات کار را مرحله‌ای اساسی برای شروع کار خواند و گفت: ما علاوه بر دانستن مقدمات و بایسته‌ها باید آگاه باشیم که در ‌‌نهایت ثمرات این فکر و متمدن چیست.

وی با ذکر حدیثی از امام صادق(ع) به این مضمون که خداوند کارهای بزرگ و متعالی را می‌پسندد اظهار کرد: انجام کارهای بزرگ تاکید معصومین ماست به شکلی که پیامبر نیز انجام کار بزرگ را توصیه کرده‌اند و امام سجاد نیز در صحیفه سجادیه می‌فرمایند خدایا بالا‌ترین اخلاق را به من عطا کن و این یعنی ما باید برای بهترین جایگاه بشری تلاش کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز