خبرگزاری کار ایران

مسئول انجمن بیماری های خاص استان کرمانشاه؛

دولت باید به جای دیالیز ،پیوند کلیه را در کشور ترویج کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۳۰۱

مسئول انجمن بیماریهای خاص استان کرمانشاه گفت : با توجه به هزینه های بالای دیالیز برای دولت ، وزارت بهداشت باید به دنبال گسترش پیوند کلیه باشد.

حسین بیگلری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه در خصوص بیماران دیالیزی  استان کرمانشاه اظهار کرد: دراستان کرمانشاه ۶۱۷ نفر بیمار دیالیزی وجود دارد و یک هزارو ۷۵۰  نفر نیز  تاکنون پیوند کلیه شده اند .

وی افزود :کرمانشاه به قطب درمان بیماران دیالیزی و پیوند کلیه در غرب کشور تبدیل شده است ، به طوری که از همدان ، ایلام و لرستان هم برای دیالیز به کرمانشاه مراجعه می کنند  اما در حال حاظر تعداد مراجعین  کم شده است و بسیاری به استان های دیگر مراجعه می کنند.

بیگلری تصریح کرد: از تعداد یک هزار ۷۵۰  پیوند انجام شده در استان تعداد قابل توجهی از بیماران  از استان های  لرستان ،  همدان و کردستان بوده اند‌.

مسئول انجمن بیماریهای خاص استان با اشاره به امکان دیالیز در سرتاسر استان افزود :در تمامی  شهرستانهای کرمانشاه بجز یک شهرستان  بخش های دیالیز در بیمارستانها وجود دارد و تنها شهرستان  کرند مجهز به دستگاه دیالیز. نیست  که در این استان ۱۱ بیمار دیالیزی   وجود دارد که این بیماران   یک روز در میان به اسلام آباد غرب  مراجعه می کنند اما رفت و آمد برای بیماران  دشوار است و قرار بر این است که در آینده نزدیک  برای رفع این مشکل دو دستگاه دیالیز برای کرند نیز فراهم کنیم اما متاسفانه در کرند بیمارستان یا درمانگاه مجهزی که بتوانیم این دستگاه های دیالیز را قرار دهیم وجود ندارد .

بیگلری با بیان اینکه برخی دستگاه‌های دیالیز قدیمی هستند و نیاز به تعمیرات اساسی دارند ، تصریح کرد :یکی از مشکلات دستگاههای دیالیز سطح استان  خرابی یا فرسودگی دستگاه های دیالیز است که در این زمینه نیز امیدواریم وزارت بهداشت شرایط نوسازی و تجهیز این دستگاههای فرسوده را فراهم سازد .

وی تصریح کرد:  بسیاری از دستگاهها به دلیل کارکرد زیاد فرسوده شده اند و در حال حاضر بیمارستان امام رضا کرمانشاه هر ۱۸ دستگاه دیالیز نیازمند قطعه و تعمیرات اساسی می باشند.

این مسوول علت تمایل کم مردم به پیوند کلیه را قیمت بالای کلیه دانست و  گفت : در حال حاضر هزینه پیوند کلیه رایگان است اما هزینه خرید کلیه بسیار بالا است و اکثر بیماران  از نظر مالی ناتوان هستند و توانایی تقبل مبلغ را ندارند پس مجبور هستند وارد چرخه دیالیز شوند و به همین دلیل است که تعداد  بیماران دیالیزی افزایش یافته و به همین سبب دستگاه  ها اکثر توانایی پوشش این حجم از بیماران  را ندارند .

وی افزود :هزینه هر نوبت دیالیز برای هر بیمار مبلغی بین هفتصد تا یک میلیون تومان می باشد که تحت پوشش بیمه است و دولت بخش زیادی از آن را پرداخت می کند و این امر مخارج سنگینی بر روی دست دولت می گذارد بنابراین کار منطقی این است که به سمت پیوند کلیه برویم تا علاوه بر رهایی بیماران از مشکلات و سهتی های دیالیز ، هزینه های دولت نیز در این زمینه کاهش بیابد .

بیکاری افزود: در سال ۱۴۰۱ در کرمانشاه ۱۴ بیمار پیوند کلیه شدند و حدود ۱۱ بیمار هم در نوبت و در شرف پیوند کلیه هستند.

وی مشکلات مالی و مشکلات دیالیز را از معضلات اساسی بیماران دیالیزی دانست و تصریح کرد:بیماران دیالیزی فشار مالی زیادی را چه از لحاظ زندگی و معیشتی و چه از لحاظ بیماری تحمل می کنند و مشکلات فراوانی دارند که از جمله آن می توان به  افزایش قیمت دارو اشاره کرد که  روی بیماران اثر بدی گذاشته است .

وی افزود: بیماران دیالیزی یاپیوندی به علت دیالیز دچار  عوارضی از جمله مشکل گوارشی و پوکی استخوان می شوند و این دوره ها آنها را آزار می دهد هرچند دارو برای بیماران خاص در دسترس است و  باقیمت مناسبی به دست بیماران می رسد اما عوارض جانبی دیالیز بسیار بیشتر است و باید تدبیری جهت کاهش عذاب بیماران اندیشیده شود.

مسوول انجمن بیماران خاص استان تاکید کرد: تنها راه علاج بیمار دیالیزی پیوند کلیه است و این در حالی است که اگر کلیه اهدا شده از سوی فرد مرگ مغزی شده باشد  هزینه ای هم پرداخت نمی شود اما با توجه به جا نیفتادن فرهنگ اهدای عضو در منطقه ما ناچار به پیوند از فرد زنده می باشیم که کمتر کسی توان خرید  کلیه را دارد .

بیگلری خاطرنشان کرد:  پیوند کلیه در  بیمارستانهای  خصوصی ممنوع است و اکثر پیوند های کشور در بیمارستان های دولتی صورت می گیرد و پیوند کلیه در مراکز درمانی خصوصی محدودیت های را برای فرد بیمار به همراه دارد ، بعنوان مثال اگر مریضی در بیمارستان خصوصی پیوند شود از سهمیه دارو محروم می شود.

بیگاری در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا در خصوص  نحوه خرید کلیه برای بیماران کلیوی عنوان کرد: این فرایند مراحل مختلفی را دارد بصورتی که اهدا کننده ابتدا باید آزمایشات لازمه را انجام دهد اگر شرایط لازم را داشت آن زمان در نوبت اهدای کلیه  قرار می گیرد و در سامانه که در وزارت خانه بهداشت و درمان راه اندازی شده است ثبت نام می کند و  گیرنده کلیه نیز وارد سایت می شود و در صورت همخوانی شرایط و قوانین مربوطه پیوند کلیه صورت می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز