خبرگزاری کار ایران

مختار هاشمی عنوان کرد:

سیل اخیر نشان‌دهنده وجود پیوند عمیق بین آب، طبیعت و جامعه است

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۴۲۴

دبیر علمی سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک گفت: سیل اخیر هزینه‌های اجتماعی، روانی و اقتصادی عظیمی بر هموطنان و کشور تحمیل کرد و این نشان می‌دهد که پیوند عمیقی بین طبیعت، آب و جامعه وجود دارد.

به گزارش ایلنا، سید مختار هاشمی در سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی مناطق نیمه‌خشک که با محوریت آب، انسان‌ و طبیعت در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: سیل اخیر هزینه‌های اجتماعی، روانی و اقتصادی عظیمی بر هموطنان و کشور تحمیل کرد و این نشان می‌دهد که پیوند عمیقی بین طبیعت، آب و جامعه وجود دارد.

وی افزود: وقایع جدی هیدرولوژی مانند سیلاب اخیر نشان داد ما به ارزیابی علمی (هیدرولوژی) مستقل بر اساس داده‌های دقیق و قابل اعتماد، بررسی و مرور دقیق اطلاعات پایه هیدرولوژی و اقلیمی برای رفع عدم قطعیت‌ها در برنامه‌ریزی، توسعه، تخصیص و مدیریت منابع آب نیاز مبرم داریم، بنابراین، ضرورت این کنفرانس بیشتر و بیشتر احساس می‌شود.

هاشمی، بررسی هیدرولوژی اجتماعی را یکی از اولویت‌های مطالعاتی دانست و گفت: این نخستین بار است که در ایران همایشی با محوریت هیدرولوژی اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر علمی کنفرانس  ملی هیدرولوژی مناطق نیمه خشک تصریح کرد: علوم آب و هیدرولوژی نقش مهمی در سیاست جهانی و توسعه پایدار ایفا می‌کند و مفهوم نوین قلمروهای هیدرولوژی اجتماعی بر ارتباط عمیق آب با ذهنیات صحه می‌گذارد. در حقیقت تا ذهنیت افراد و جوامع مربوطه در مساله آب مشخص نشود نمی‌توان در این زمینه تصمیم عملی را اتخاذ کرد.

هاشمی در ادامه بیان داشت: زمانی می‌توان به مباحث مرتبط با آب ورود پیدا کرد که این مباحث در چرخه هیدرولوژی اجتماعی بررسی شود و این چرخه متابولیسم جوامع انسانی و ابعاد زیست انسانی را به چرخه فیزیکی هیدرولوژیک می‌افزاید و این نشان‌دهنده آن است که آب در طی جریانش در اجتماع چه تاثیر بر آن گذاشته و چه تاثیراتی می‌پذیرد.

عضو کمیسیون ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: برگزاری این محفل علمی حاصل همفکری و همراهی شخصیت‌های حقیقی و‌ حقوقی در راستای پیشبرد دانش روز و پر رنگ‌تر کردن مسئله اجتماعی آب برگزار شده است.

هاشمی از ارسال 95 مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: از این تعداد 73 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته و از تعداد مقالات پذیرش شده 42 مقاله به‌طور شفاهی و 31 مقاله هم در قالب پوستر ارائه شده است.

در ادامه این کنفرانس، چیا سهراب‌نژاد اظهار داشت: مسئله آب، یکی از مهمترین مباحث اصلی کشور است که باید بیش از پیش به آن پرداخته شود.

وی، ضمن همدردی با مناطق سیل‌زده کشور بیان کرد: خوشبختانه بارش‌های اخیر کمترین خسارات را در کردستان داشت و امید است این بارش‌ها با تدبیر به فرصتی برای استان تبدیل شود.

رییس جهاددانشگاهی کردستان تصریح کرد: این نهاد علمی، ورود به مسائل مختلف کشور با نگاهی علمی را رسالت اصلی خود می‌داند.

وی ادامه داد: امروز مسئله آب، یکی از مهمترین مباحث اصلی کشور است که باید بیش از پیش به آن پرداخته شود.

سهراب نژاد، ضمن همدردی با مناطق سیل زده کشور بیان کرد: خوشبختانه بارش‌های اخیر کمترین خسارات را در کردستان داشت و امید است، این بارش‌ها با تدبیر به فرصتی برای استان تبدیل شود.

وی افزود: برگزاری چنین کنفرانس‌های علمی می‌تواند بسترساز استفاده بهینه و مدیریت درست آب‌های استان باشد چراکه آب، همچنان برای ما یک نعمت است و نباید اجازه داد که به یک تهدید تبدیل شود.

در ادامه، کمال حسینی، رئیس اتاق بازرگانی سنندج تصریح کرد: مسئله آب در هر استراتژی توسعه‌ای و اقتصادی در کشورمان تاثیرگذار است و نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود.

وی ادامه داد: بخش‌خصوصی نیز به اقتصاد آب و  نقش بسزای آن در توسعه اقتصادی دغدغه داشته و در این راستا با جامعه دانشگاهی استان همکاری لازم را دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: در این همایش چالش‌های حوزه آب و خاک به شیوه‌ای علمی و با همکاری اساتید دانشگاهی بررسی می‌شود و امیدواریم خروجی این همایش مثمرثمر واقع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز