خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بایدها و نبایدهای خیز قیمت مرغ در کردستان

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۱۱۶

این روزها با تلاطم بازار روند قیمت مرغ همچون دیگر اقلام مورد نیاز مردم شتاب بخشیده و ظاهرا هم میلی به توقف و ترمز ندارد، جریانی که مدتی است مورد چالش مسئولان استانی قرار گرفته است.

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، بر کسی پوشیده نیست که سپهر اقتصادی کشور روزهای تنگ و نفسگیری را سپری می‌کند و هرگونه کنش و واکنش سیاسی و اقتصادی نیز فورا خود را بر روی نرخ اقلام و مایحتاج مردم نمایش می دهد.
 
اما نکته اینجاست تئوریسین ها، اقتصاد دانان و نخبگان اقتصادی در چنین شرایطی بایستی چه مدیریت و تدابیری را اتخاذ کنند که از بروز تنش ها و روزمرگی ها کاسته شود و مردم بیش از این متحمل رنج و سختی نشوند.
 
در کردستان نیز سر قیمت نهایی مرغ بین نهادهای متولی اختلاف نظر حاکم است و ظاهرا مشکلات فراروی این محصول کما فی السابق به قوت خود جاری و ساری است؛ چرا که متولیان هر یک ساز خود را می نوازند و در این میان گویا فرصت برای بهره گیری و سود جویی واسطه گران جهت افزودن بر دامنه آشفتگی های بازار نیز مهیا شده و آنچه نباید اتفاق بیافتد یعنی گرانی رخ می دهد.
 
در کارگروه تنظیم بازار این هفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه نوسانات قیمت تابعی از بازار های جهانی است، گفت: رصد و پایش بازار به منظور ممانعت از بهره گیری سود جویان در حال انجام است.

محمد دره وزمی نرخ مرغ مصرف کننده را تابع قیمت مرغ زنده درب مرغداری خواند و اظهار داشت: قیمت مرغ زنده درب مرغداری ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و سقف قیمت در بازار برای مصرف کننده ۸ هزار و ۷۵۰ تومان بایستی باشد، در حالی که افزایش نرخ از ۵ هزار و ۴۰۰ به ۶ هزار و ۲۵۰ طی مدت کوتاهی منطقی نیست.
 
وی خاطر نشان کرد: بر پایه مصوبه کارگروه قبلی مقرر شد جهاد کشاورزی روزانه نرخ مرغ زنده درب مرغداری را به سازمان صنعت در راستای تعیین و تایید قیمت نهایی اعلام کند که تاکنون این مهم اجرایی نشده است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در خصوص این شبهات گفت: قیمت نهایی مرغ در سنندج و مریوان توسط تعاونی ها اعلام می شود و جهاد کشاورزی از چنین مسئولیتی مبراست.
 
خالد جعفری قیمت مرغ زنده را ۵ هزار و ۸۵۰ خواند و عنوان کرد: به جهت تولید مرغ مازاد در استان قیمت روند صعودی نخواهد گرفت و معتقدیم قیمت مذکور مناسب و حتی کمتر از میانگین کشوری است.
 
وی گفت: مرغداران همواره از این نوسانات قیمت دچار ضرر و زیان شدند چون نرخ مرغ امسال به غیر از چند روز اخیر کمتر از سال گذشته بوده است.
 
جعفری تصریح کرد: رشد قیمت مرغ طی چند روز اخیر به واسطه افزایش قیمت نهاده ها و سویا بوده و مرغداران از این شرایط نیز دست به گرانفروشی نمی زنند.
 
با این حال باید دید که بر مبنای مصوبه تنظیم بازار کشور قیمت مرغ زنده تحویل درب واحد مرغداری با ۹ درصد افزایش برای مصرف کننده اجرایی می‌شود یا نه سئوالی است که پاسخ آن هفته آینده با حضور استاندار کردستان مشخص خواهد شد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز