خبرگزاری کار ایران

بررسی مشکلات صنعت مرغداری کردستان؛

راهِ صادرات مرغ کردستان به عراق هموار نیست/ مشکلات داخلی و کارشکنی کشور همسایه

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۷۷۳

چالش ها و مشکلات فراروی صنعت مرغداری و صادرات آن به عراق متولیان بخش دولتی و خصوصی کردستان را برای ارایه راه حل و اندیشیدن تدبیر در این خصوص گرد هم آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر همین اساس به منظور گسترش تبادلات تجاری و تسهیل در صادرات گوشت مرغ به عراق طرفین در نشستی با این مضمون به بررسی و مشکلات صادرات با ارایه راهکار پرداختند.

 معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این نشست با اشاره به ظرفیت مرزی استان و نقش آن در رونق و توسعه گفت: ظرفیت تولید ۱۱۰ تن گوشت مرغ در استان افزون بر تامین مصرف داخلی برای صادرات نیز دارای گنجایش است.

یحیی ذکریایی نژاد قیمت مرغ را تابعی از عرضه و تقاضا دانست و افزود: چنانچه توازن این دو شاخص نامتوازن شود، ضرر و زیان مرغداران دور از انتظار نخواهد بود.

وی اظهار داشت: با این شرایط صادرات تنها راه غلبه بر مشکلات است و همکاری و همراهی اتاق بازرگانی نیز در بهبود و تسهیل مراودات تجاری با بازار هدف یعنی عراق مفید به فایده است.

ذکریایی نژاد یکی از شروط عراق را برای ورود گوشت مرغ را داشتن نامه تاییدیه اداره دامپزشکی برای عدم ابتلای مرغ ها به آنفولانزا خواند و گفت: منطبق بودن با استانداردهای جهانی نیز در پذیرش واردات مرغ مهم است که کردستان در این رابطه مشکلی ندارد.

وی عنوان کرد: قائل شدن تعرفه بالا برای ایران توسط عراق به نسبت تعرفه تعیین شده با ترکیه قابل قیاس نیست که بایستی مورد واکاوی قرار گیرد.

این بحثی است که غفاری نماینده گمرک کردستان از نظر دور نمی دارد و گفت: مقرر شد میزان تعرفه واردات مرغ به عراق از ۱۴ مرداد امسال به ۵۰ درصد افزایش یابد، امری که با قانون قابل سنخیت نیست.

فرهاد مردمی مدیر عامل کشتارگاه آبیدر هم یکی دیگر از موانع صادرات را وزن و سایز مرغ دانست و گفت: وزن مرغ درخواستی طرف عراقی کمتر از حد معمول است و این نیز خود فرصت را برای ترکیه و تسخیز بازار مهیا کرده است.

مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی کردستان نیز در این نشست عنوان کرد: از نظر قانونی مشکلی بابت صادرات مرغ به عراق وجود ندارد بلکه این کارشکنی طرف مقابل است که راه را ناهموار کرده است.

کامران زیبا کردار خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی مدون بر روی کیفیت تولیدات به سطح استاندارد می‌توان بر رقیب خود یعنی ترکیه که با اعطای یارانه به صادرکنندگان درصدد تصرف بازار عراق است نیز غلبه کرد.

پیمان اسکندری مدیر پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی هم گفت: جایگزینی برنامه های بلند مدت صادرات به جای کوتاه مدت و تعهد بیشتر تولید کنندگان به معاهده در مقابل نوسانات قیمت هم در به حداقل رساندن مشکلات این حیطه اثر گذار است.

نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم تصریح کرد: افزوده شدن تعداد رایزنی های اقتصادی و بازرگانی در کنسولگری های کشور در خارج در تسهیل مراودات طرفین نقش مهمی را ایفا می کند.

امینی با بیان اینکه بایستی با نگاهی حرفه ای به بازار های صادراتی نگریست، اظهار داشت: با اعتماد به بخش خصوصی برای صادرات به شکل خوشه ای می توان بر مشکلات حوزه صادرات فایق آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز