خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه کردستان مطرح کرد :

منشا بیکاری فارغ التحصیلان تنها دانشگاه‌ نیست

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۶۶۳

رئیس دانشگاه کردستان به وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان در استان اشاره کرد وگفت: نباید منشا بیکاری فارغ التحصیلان را تنها دانشگاه‌ها دانست بلکه دلیل عمده آن نداشتن صنعت است.

به گزارش ایلنا، فردین اخلاقیان شامگاه شنبه (23 بهمن) در برنامه تلویزیونی گفتمان که به صورت زنده از سیمای مرکز کردستان در خصوص بررسی چالش‌ها و ظرفیت‌های دانشگاهی ایران پخش شد، اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی ایران تنها 160 تا 170 هزار دانشجو در این کشور مشغول به تحصیل بودند که امروز این عدد به 5 میلیون نفر رسیده است.

وی با اشاره به وابستگی ایران قبل از انقلاب به دانشگاه‌های خارج از کشور، افزود: خوشبختانه امروز در تمام رشته‌های تحصیلی و در تمام مقاطع خودکفا هستیم.

رئیس دانشگاه کردستان عنوان کرد: خوشبختانه امروز دانشگاه‌های ایران از نظر رشد علمی و کسب دستاوردهای علمی جایگاه خوبی در منطقه دارد و می‌توان گفت دانشگاه‌های دولتی این کشور در سطح استانداردهای بین الملی هستند.

وی وظایف دانشگاه‌ها را به دو دسته بخشی  فرابخشی تقسیم  و تصریح کرد: مهمترین وظیفه فرابخشی هر دانشگاهی، داشتن نقش اتاق فکر و شرکت در تصمیم گیری‌ها و تحلیل‌ها و برنامه‌های 5 ساله، سند چشم انداز، ارائه راه حل کلان برای توسعه کشور و ... است. 

وی تربیت و پرورش نیروی انسانی با کیفیت، توسعه علم و فناوری، تولید علم و رسیدن به مرجعیت علمی در جهان را نیز از جمله وظایف بخشی دانشگاه‌ها عنوان کرد.

اخلاقیان دانشگاه‌ها را دارای نقش کلیدی برای تحلیل و نقد دستگاه‌های مختلف دانست و افزود: دانشگاه‌ها با توجه به بی طرف بودن و ذینفع نبودنشان می‌توانند به راحتی نقد، تحلیل و راهکار ارائه دهند.

رئیس دانشگاه کردستان در ادامه با اشاره به وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان در استان، بیان کرد: نباید منشا بیکاری فارغ التحصیلان را تنها دانشگاه‌ها دانست بلکه دلیل عمده آن نداشتن صنعت است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در ایران عمر زیادی ندارد، ادامه داد: با این وجود، هر روزه شاهد رشد علمی دانشگاه‌ها هستیم اما این برای ورود فارغ التحصیلان به بازار کار کافی نیست و در کنار تلاش برای رشد صنعت، باید آموزش در دانشگاه‌ها نیز تکامل یابد.

اخلاقیان عنوان کرد: دانشگاه‌ها به سیتماتیک و نظام مند شدن و اخذ تصمیمات کارشناسی نیاز دارند و جامعه و حکومت باید برای حفظ اقتدار نظام آموزش عالی تلاش کنند.

وی با اشاره به افزایش روزافزون تعداد دانشگاه‌ها در سطح کشور، آنها را دانشگاه‌هایی بی کیفیت و مشکل آفرین دانست که به تربیت نیروی انسانی و همچنین نظام آموزش عالی خدشه وارد می‌کند.

رئیس دانشگاه کردستان حلقه مفقوده در ارتباط دانشگاه و جامعه را پژوهش دانست و یادآور شد: با انجام پژوهش‌های هدفمند علاوه بر افزایش کیفیت دانشگاه‌ها، می‌توان آنها را به سوی کارآفرین شدن سوق داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز