خبرگزاری کار ایران

معاون میراثفرهنگی کردستان عنوان کرد:

ضرورت همکاری آب منطقه‌ای زنجان برای حفظ تپه قشلاق بیجار

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۷۲

حدود ۱۰ اثر ثبتی و ۸ اثر تاریخی در حوضه سد نزدیک به این تپه غرق شده است، که با توجه به اینکه محدوده آبگیر سد در خاک کردستان و مدیریت سد در حوزه آب منطقه‌ای استان زنجان واقع شده است متاسفانه میراثفرهنگی برای حفظ این تپه باستانی تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

ایلنا: معاون میراثفرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان اظهار داشت: آب منطقه‌ای استان زنجان باید همکاری‌های لازم را با پژوهشکده باستان‌شناسی و اداره‌کل میراثفرهنگی کردستان، برای حفظ تپه قشلاق چهل‌امیران بیجار انجام دهد.
علیرضا آذرشب در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: تپه قشلاق چهل‌امیران بیجار یکی از میراث‌های ارزشمند استان کردستان است که بر اساس کاوش‌های انجام شده، قدمت آن به دوره مس و سنگ باز می‌گردد.
وی در خصوص کاوش‌های انجام شده در این تپه گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی تپه قشلاق روستای چهل امیران شهرستان بیجار به سرپرستی دکتر مترجم هم‌اکنون در حال انجام است.
آذرشب افزود: این دومین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی بعد از سال ۸۹ در این تپه است که در راستای حفظ این اثر تاریخی انجام گرفته است.
معاون میراثفرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: کاوش‌های انجام شده در دوره قبل اعلام می‌کند این تپه مربوط به دوره مس و سنگ است.
آذرشب یادآور شد: حدود ۱۰ اثر ثبتی و ۸ اثر تاریخی در حوضه سد نزدیک به این تپه غرق شده است، که با توجه به اینکه محدوده آبگیر سد در خاک کردستان و مدیریت سد در حوزه آب منطقه‌ای استان زنجان واقع شده است متاسفانه میراثفرهنگی برای حفظ این تپه باستانی تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.
وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: در سال ۸۹ سه اثر از آثار تاریخی این منطقه کاوش و کار ثبت اطلاعات آن توسط پژوهشکده باستان‌شناسی انجام شد است، ولی برای نجات بخشی کاوش و ثبت اطلاعات آثار تاریخی دیگر باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.
این تپه در شهرستان بیجار، بخش چنگ الماس روستای چهل امیران واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۹۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز