خبرگزاری کار ایران

عبدخدایی؛ نامزد جبهه تدبیر و توسعه در انتخابات مجلس:

تجربه اجرایی و آشنایی با فرهنگ برای ورود به مجلس ضروری هستند

مدت‌هاست از دوستان و کارشناسان می‌شویم مجلس ما در حوزه فرهنگ کم‌کاری می‌کند و خلاءهای قانونی و حقوقی زیادی در این حوزه داریم.

محمدطه عبدخدایی کاندیدای جبهه تدبیر و توسعه در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در توضیح کوتاهی درباره سوابق و رزومه فعالیت‌های فرهنگی خود گفت: سال‌های زیادی است که در حوزه فرهنگ فعالیت دارم و اساسا نخستین ورود من به جامعه با فعالیت‌های فرهنگی آغاز شده است به عنوان مثال اولین مرکز ایرانیان خارج از کشور، اولین جشنواره تئاترو ... را با همکاری سایر دوستان برگزار کردیم علاوه بر این مسئولیت‌های متنوعی در حوزه گردشگری و فرهنگ توریسم را برعهده داشتم.

این نامزد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر انگیزه ورود به رقابت انتخاباتی در شرایط اجتماعی و فرهنگی امروز تاکید کرد: مدت‌هاست از دوستان و کارشناسان می‌شویم که مجلس ما در حوزه فرهنگ کم‌کاری می‌کند و خلاءهای قانونی و حقوقی زیادی در این حوزه داریم در تمام کشورهای دنیا کسانی که وارد مجلس می‌شوند هم تجربه اجرایی دارند و هم سوابق آشنایی با حوزه فرهنگ اساسا برحسب دو وظیفه مهم مجلس که قانون‌گذاری و نظارت هستند اگر چنین تجربه‌های نباشد کار به مشکل برمی‌خورد.

عبدخدایی در توضیح بیشتر خلاءهای حقوقی و قانونی که در حوزه فرهنگ و هنر با آن مواجه هستیم و نقش مجلس در برطرف کردن این مسئله؛ اظهار داشت: یک موضوع اساسی در مورد شرایط حقوقی و قانونی حوزه فرهنگ این است که برخی از آقایان اصلا مقوله فرهنگ را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که با تکیه بر این رکن اجتماعی چه تغییرات و چه جهش توسعه‌ای عظیمی می‌توان ایجاد کرد.

وی افزود: مجلس نیز متاسفانه از این قاعده مستثنی نیست و هنوز پتانسیل‌های حوزه فرهنگ را درک نکرده و همین عدم اشراف به حوزه فرهنگ باعث بوجود آمدن مسائل و مشکلاتی می‌شود که می‌توانست به‌جای تبدیل شدن به یک معضل فرهنگی در حد یک مسئله عادی اجتماعی برطرف شود. به عنوان مثال در حوزه مطبوعات و رسانه ما شاهد هستیم به محض اینکه مقاله یا گزارشی خلاف نظر مسئولان یا دولت وقت منتشر می‌شود؛ کل مجموعه توقیف شده و عوامل آن بیکار می‌شوند درست مثل اینکه یک کارمند، پرسنل یا حتی مدیر در یک کارخانه اشتباهی را مرتکب شوند و ما کارخانه مذکور کامل از چرخه تولیدخارج کنیم.

این نامزد انتخابات مجلس دهم ادامه داد: چنین رویه‌ای به صورت زیرساختی غلط است و در هیچ کجای دنیا به صرف اشتباه یک فرد کل مجموعه‌ای که او در آن فعالیت می‌کرده را متوقف نمی‌کنند.

عبد خدایی عدم توجه به مسئله فراغت جوانان را از دیگر مشکلات فرهنگی حال حاضر جامعه برشمرد و گفت: در کنار سایر خلاءهای فرهنگی و اینکه هیچ کار اساسی در این حوزه صورت نگرفته هیچ فکری هم برای مسئله مهمی مثل اوقات فراغت جوانان و پرکردن آن با فعالیت‌های سالم فرهنگی و هنری نداشتیم برطرف کردن تمامی این کمبودها قانون می‌خواهد و باید از طریق نهاد قانون‌گذاری مانند مجلس راه را برای حل این چالش‌ها هموار کرد.

این نامزد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی یکی از علت‌های چنین نگرشی به فرهنگ را نبود قوانین ثابت در این حوزه و برخورد سلیقه‌ای دانست و گفت: به عنوان مثال در زمینه گردشگری این پدیده که می‌تواند بعد اقتصادی و فرهنگی داشته باشد را به چشم یک معضل نگاه می‌کنیم و خاطرم هست که زمانی به عنوان یک مسئول در حوزه گردشگری فعالیت می‌کردم مدام به ما گوشزد می‌کردند که ورود توریست؛ تهاجم فرهنگی می آورد و به فرهنگ ما ضربه می‌زند حتی در این مورد نیز یک رویه قانونی مشخص نداریم.

وی ادامه داد: مثلا در فلان هتل که در شهر تهران واقع است شرایط نواختن پیانو و موزیک فراهم است اما در هتلی در فلان شهرستان متوقف و ممنوع می‌شود درست مثل اتفاقی که برای کنسرت‌های موسیقی مدام رخ می‌دهد این یعنی یک رویه قانونی ثابت نسبت به مسائل فرهنگی در کشور  وجود ندارد اگر یک کنسرت مشکل دارد در همه شهرها نباید امکان اجرا وجود داشته باشد و اگر از نظر اخلاقی و فرهنگی مطابق با عرف جامعه ما تشخیص داده شده مردم تمام استان‌ها باید بتوانند از آن بهره ببرند. این معضل‌ها باید از طریق قانون و درج موارد حقوقی برطرف شود.

عبدخدایی افزود: چنین نگاه سلیقه‌ای باعث می‌شود ما فقط به معلول‌ها بپردازیم و از علت‌ها غافل شویم درحالیکه علت و اساس یک مسئله باید مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد نه معلول آن همانطور که وقتی در بحث توریسم مسئله فساد را مطرح کردند ما یادآور شدیم چگونه ممکن است کشوری که از نظر فرهنگی و تمدن آنقدر غنی است که حتی مهاجمان و دشمنان خود را مطابق با آن فرهنگ پیش برده‌؛ چگونه با ورود یک توریسم دچار اضمحلال فرهنگی می‌شود؟ مغول بعد از حمله به ایران فرهنگ ایرانی را حتی تا شبه قاره هند برد. بعد از مسلمان شدن ایرانیان نیز ادبیات عرب و حتی معماری اسلامی به واسطه نخبگان فرهنگی ایران رونق گرفت. یکی از فضاهایی که می‌تواند این نکات را در نحوه برخورد با مسائل فرهنگی لحاظ کند و مشکلات را اصلاح گرداند؛ مجلس است؛ مجلسی که شناخت درست از فرهنگ داشته باشد.

این نامزد انتخابات مجلس درباره اهمیت توجه به اقتصاد فرهنگ و مشکلاتی که حوزه فرهنگ و هنر ما به سبب معضلات اقتصادی با آن دست به گریبان است نیز گفت: مسئله اقتصاد فرهنگ یکی از مهمترین مسائلی است که برای توسعه فرهنگ سالم باید مورد توجه قرار بگیرد. از همان موقع که در اتاق بازرگانی به عنوان مشاور آقای نهاوندیان فعالیت می‌کردم کنفدراسیونی تحت عنوان کنفدراسیون اقتصاد فرهنگ و هنر را ثبت و راه‌اندازی کردیم. برای راه‌اندازی و اجرایی شدن این کنفدراسیون با بیشتر کارشناسان فرهنگی و هنری جلسه گذاشتیم و نظرات آنها را جویا شدیم.

وی اضافه کرد: البته بسیاری از اقتصاددانان و حتی در خود اتاق بازرگانی خیلی‌ها به اقتصاد فرهنگ توجهی ندارند و حتی فرهنگ را جدای از اقتصاد قابل ارزیابی و بررسی می‌دانند درحالیکه تزریق درست منابع اقتصادی به حوزه فرهنگ حتی می‌تواند زیربنایی صحیح برای سیاست و خو داقتصاد بنا بگذارد. متاسفانه ما تاکنون تنها تزریق دولتی به حوزه فرهنگ داشته‌ایم که این مسئله هیچ کمکی به رشد فرهنگ و اقتصاد هنر نمی‌کند. اگر می‌خواهیم هنر و فرهنگ رسالت خودش را ایفا کند باید یک نهاد فرهنگی مثل رسانه یا نهاد سینمایی باید پایگاه اقتصادی خودش را داشته باشد نه اینکه تنها با تزریق ناچیز دولتی سرپا نگه داریم.

عبدخدایی در پایان تصریح کرد: توجه ویژه به اقتصاد فرهنگ باید یکی از برنامه‌های اصلی و اساسی مجلس باشد و دست‌کم امنیت شغلی برای فرهنگیان و هنرمندان لحاظ شود. نویسنده و خبرنگار ایرانی در جامعه امروز امنیت شغلی ندارد و مشکلات اقتصادی فراوانی را پیش روی خود می‌بیند این چالش‌ها باید از سرریشه و از طریق قانون‌گذاری و بناگذاشتن حقوق مصوب شده حل شود.

کد خبر : ۳۴۹۴۹۸