خبرگزاری کار ایران

کارشناس ارشد سازمان منابع طبیعی کاشان:

محورهای اصلی افت محیط زیست در ایران، الگوی نادرست در مصرف منابع پایه است

کد خبر : ۱۵۱۸۵۲

محورهای اصلی افت محیط زیست در ایران، الگوی نادرست در مصرف منابع پایه بخصوص مصرف آب و مدیریت نادرست انرژی و تخریب‌ گسترده جنگل‌هاست.

ایلنا: کار‌شناس ارشد سازمان منابع طبیعی کاشان گفت: محورهای اصلی افت محیط زیست در ایران، الگوی نادرست در مصرف منابع پایه بخصوص مصرف آب و مدیریت نادرست انرژی و تخریب‌ گسترده جنگل‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان «علی خالویی» در آیین گرامیداشت روز درختکاری در دبیرستان شهید فخار کاشان افزود: منابع پایه شامل خاک، آب، گیاه(اعم از جنگل و مرتع و بیابان) می‌باشد که نگهداری عالمانه و بهره برداری صحیح آن‌ها از وظایف دینی و انسانی ما محسوب می‌شود.
به گفته وی، در راستای توسعه پایدار و شرایط زندگی برای نسل‌های فعلی و آتی کشور، حفظ منابع طبیعی، وظیفه‌ همگانی بشمار می‌آید و این وظیفه از ارزش والایی برخوردار است که متاسفانه در دهه‏‌های گذشته از تقدس و ارزش این موهبت الهی در رفتار ما کاسته شده است.

وی تصریح کرد: به استناد تحقیقات علمی، از ۷۲۰ دشت کشور ۴۲۰ دشت با بحران آب مواجهند. و از ۵۰۰ حوضه آبخیز کشور بیش از ظرفیت تجدید شوندگی، برداشت منابع آبی را داریم.
وی اظهار داشت: تنها راه حل حفاظت از منابع آبی، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌های گسترده در مناطق خشک و بیابانی کشور است.

وی تاکید کرد: از سطح ۱۶۴ میلیون هکتار وسعت کشور، ۳۴ میلیون هکتار آنرا مناطق کویری و بیابانی تشکیل می‌دهد، اراضی شنی ۱۲ میلیون هکتار که ۵ میلیون هکتار آنرا تپه‌های شنی تشکیل می‌دهد. در این بین اراضی بیابانی بشدت تخریب یافته، ۲۲ میلیون هکتار که بخشی از آنرا شوره زار‌ها تشکیل می‌دهد.
به گفته وی، ایران جزء ۱۰ کشور در معرض نابودی جنگل‌هاست. جزو ۵ کشور مواجه شدن با بیابانزائی، جزء ۲ کشور مواجه شده با بیشترین فرسایش خاک، جز ۱۰ کشور با بیشترین نابودی حیات وحش، جزء ۶ کشور دچار بیشترین نابودی تالاب‌ها و ۱۳۴ کشور جهان از نظر پایداری زیست محیطی است.

خالویی گفت: هر دانش آموز با مصرف درست منابع پایه و تذکر به دیگران برای این امر، می‌تواند یکی از همیاران سازمان محیط زیست و منایع طبیعی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز