خبرگزاری کار ایران

شهردار نوش آباد خبرداد:

خروجی شهر زیرزمینی نوش‌آباد آماده‌سازی می‌شود‌

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۱۳

شهردار نوش‌آباد در حاشیه جلسه ساماندهی مجموعه شهر زیرزمینی از آماده‌سازی خروجی شهر زیرزمینی نوش‌آباد تا پایان امسال خبر داد.

ایلنا: شهردار نوش آباد در حاشیه جلسه ساماندهی مجموعه شهرزیرزمینی از آماده سازی خروجی شهرزیرزمینی نوش آباد تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آران و بیدگل «علی اصغر شقایقی» با اعلام این خبر گفت: خروجی‌های شهر زیرزمینی جهت دسترسی و بهره برداری بیشتر گردشگران در دستور کار شورای اسلامی شهر، شهرداری نوش آباد و اداره میراثفرهنگی شهرستان آران و بیدگل قرار گرفت.

وی افزود: در سال‌های گذشته محوطه‌ای جهت تعبیه خروجی شهر زیرزمینی توسط شهرداری خریداری شده بود که اکنون با ایجاد راه پله که با نظارت سازمان میراثفرهنگی ایجاد می‌شود مشکل اساسی شهرزیرزمینی که خروجی است مرتفع می‌شود و گردشگران به راحتی می‌توانند از شهرزیرزمینی بازدید به عمل آورند.

علی اصغر شقایقی در ارتباط با ایجاد خروجی و اتصال سایر مسیرهای شهر زیرزمینی اظهار داشت: شهر زیرزمینی نوش آباد یکی از آثار ارزشمند ملی است که قابلیت ثبت در فهرست میراثجهانی را دارد؛ ابعاد این مجموعه به بیش از ۴ کیلومتر می‌رسد و در سطح‌های مختلف در سه طبقه ایجاد شده و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند تنها ۳۰۰ متر از این فضا‌ها را بازدید می‌کنند که پس از تعبیه خروجی ورودی دوم این شهر در نظر داریم برای ورودی اول آن خروجی تعبیه و ورودی سوم آنرا نیز آماده‌سازی کنیم.

سرپرست اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل در ادامه این جلسه که به منظور رسیدگی و ساماندهی به مجموعه باستانی شهرزیرزمینی با حضور مهندس شقایقی شهردار نوش آباد و جواد نیک سرشت عضو و مسئول عمران شورای اسلامی شهرنوش آباد، برگزار شد، اظهار داشت: دو بحثاصلی، ادامه ساماندهی محوطه سازی آب انبار چاله سی و ایجاد راه ارتباطی جهت خروجی شهر زیرزمینی در دستور کار مشترک شهرداری و سازمان میراثفرهنگی قرار گرفت.

عباس متولی در ادامه افزود: در پروژه اول در محوطه تاریخی آب انبار چاله سی که در سال ۱۳۹۰ توسط اداره میراثفرهنگی آران و بیدگل ساماندهی محوطه آب انبار با مبلغی برابر با ۱۰۰،۰۰۰، ۰۰۰ میلیون ریال آغاز شده بود مقرر گردید شهرداری برای تکمیل ساماندهی این محوطه اقدام نماید، اقداماتی از قبیل مرمت مصالح فرسوده و بندکشی داخل مخزن، اجرای دیوارکشی شبکه‌ای در محدوده مخزن آب انبار انجام گردید که بدلیل عدم وجود اعتبار این پروژه ناتمام مانده بود.

وی خاطر نشان کرد: در پروژه مرمت آب انبار چاله سی ادامه عملیات مربوط به آب انبار چاله سی و در پروژه دوم که ایجاد خروجی جهت تسهیل در رفت و آمد گردشگران است که طرح اجرایی این کار توسط مسئول باستان‌شناسی شهرزیرزمینی خانم ساروخانی آماده سازی شده توسط شهرداری نوش آباد انجام خواهد پذیرفت.

عباس متولی اظهار داشت: اجرای این طرح به دلیل استقبال بی‌نظیر گردشگران از مجموعه‌های باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد صورت می‌گیرد، این پروژه توسط شهرداری نوش آباد اجرا و با نظارت سازمان میراثفرهنگی صورت می‌گیرد و تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

جلسه ساماندهی و برنامه ریزی جهت توسعه شهرزیرمینی با حضور سرپرست میراثفرهنگی شهرستان آران و بیدگل(عباس متولی)، شهردار نوش آباد(علی اصغر شقایقی)، مسئول باستان‌شناسی مجموعه شهرزیرزمینی(زهرا ساروخانی) وعضو و مسئول عمران شورای اسلامی شهر نوش آباد(جواد نیک سرشت) در محل شهرداری نوش آباد برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز