خبرگزاری کار ایران

یک فعال حوزه صنعتی در گفتگو با ایلنا:

چالش صنایع کمبود نیروی متخصص است

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۵۷۰۰

یک فعال حوزه صنعتی در زمینه تولید ماشین آلات صنعتی، گفت: دانشگاه‌ها به جای تخصص‌گرایی کارگران را متمایل به پشت میز نشینی کرده اند و نیروی کار حرفه‌ای هم پیدا نمی‌شود.

مرجان شرف- ایلنا؛ یافتن نیروی کار متخصص همیشه یکی از دغدغه‌های صاحبان کارخانه‌ها و تولیدی‌ها بوده است به گونه ای که در بسیاری از مشاغل این کمبودها بسیار به چشم می‌آید. با مهدی طاهری، مدیرعامل کیان صنعت مبین در این مورد گفتگو کرده‌ایم:

* چالش های صنف شما چیست؟

این چالش‌‍‌ها تنها مختص به صنف ما نیست، بخش تولیدی کشور چالش کمبود نیرو دارد، به خصوص نیروی متخصص، گاهی پس از یک یا دو ماه انتظار هم کارگر ماهر پیدا نمی‌شود.

همچنین برخی اوقات تامین مواد اولیه‌ با مشکل مواجه می شود، به‌عنوان نمونه در تهیه گیربکس‌های اروپایی که در برخی از دستگاه‌ها استفاده می‌شود؛ چالش زیادی داریم.

* میزان حقوق نیروی کار چه اثری در مجموعه شما گذاشته است؟

مجموعه ما نیروی متخصص و ماهر در حوزه های تراشکاری، جوشکاری، نیروی فنی، جوشکاری، آرگون، فرزکاری و... نیاز دارد که حاضر هم هستیم تا دستمزدهای بالائی را برای این منظور پرداخت کنیم، اما برخی از کارگران اگر جای دیگری شغل سبک‌تری پیدا کنند، به راحتی استعفاء می‌دهند.

مورد دیگر این است که اکثر نیروها در بازار تحصیل‌کرده هستند، فکر می‌کنم با بالارفتن سطح سواد سطح توقعات شان هم افزایش پیدا کرده است از اینرو نسبت به کارگران قدیمی که معمولا تنها باسواد بودند و نهایت دیپلم یا فوق دیپلم داشتند، کارگران اکثراً لیسانس یا فوق لیسانس هستند و معمولا دنبال این هستند که شغل پشت میزنشینی استخدام شوند یا کار فنی سبک تری انجام دهند.

 بخاطر همین موضوعات است که اکثر نیروهای مجموعه ما دارای سابقه ۲۰ تا ۲۵ ساله هستند و نیروهای جدید پس از یک یا دو سال دیگر در کارهای تخصصی و فنی باقی نمی‌مانند.

چالش بعدی که در کار تولید اثرگذار است، نوسان قیمتهاست، به عنوان نمونه دستگاهی را با قیمت یک میلیارد تومان پیش فروش می‌کنیم اما پس از سه ماه که محصول آماده می‌شود باید با نرخ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بفروشیم اما قرارداد بسته شده و نوسانات قیمت‌ها به ضرر تولیدکنندگان می‌شود و ما نه تنها سود  نمی کنیم بلکه زیان هم می بینیم.

این مباحث در کنار افزایش مالیاتها و قطعی برق و کمبود گاز بسیار آسیب زاست، ما صنعتی هستیم و اگر برق هم یک روز قطع شود برخلاف کارخانه‌های صنایع غذایی اتفاقی برای قطعات نمی‌افتد و خراب نخواهد شد. اما راه‌حل کار در روزهای تعطیل را پیش‌بینی کرده‌ایم و در ازای اجبار کارگران به کار در روز تعطیل آنها را با پاداش و... ترغیب می‌کنیم تا جبران شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز