خبرگزاری کار ایران

مفهوم شفافیت در صندوق‌های بازنشستگی زیر ذره‌بین

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۲۳۵

موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا در هفتاد و هشتمین گزارش خودبایدهای شفافیت در صندوق‌های بازنشستگی را بررسی کرد.

به گزارش ایلنا، گزارش هفتاد و هشتم موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا در پی آن است تا در درجه اول تعاریف موثق از مفهوم «شفافیت» را بررسی کند؛ اما با توجه به تنوع انواع مفهوم‌پردازی و دسته‌بندی از شفافیت از منظرها و زوایای گوناگون، بنا به ضرورت و هدف نهایی در این گزارش، مفهوم شفافیت در بستر اثرات آن بر کیفیت حکم‌رانی و به‌عنوان ابزاری در راستای تحقق حکم‌رانی خوب مورد توجه قرار می‌دهد. پس از مرور مفهومی، شفافیت به‌عنوان یکی از اصول و عناصر حکمر‌انی خوب در صندوق‌های بازنشستگی با جزئیات بیشتری از ویژگی‌های آن از منظر مراجع و منابع مختلفی همچون انجمن بین‌المللی تامین اجتماعی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، موسسه ملبورن مرسر، اصول ماینرز و... مورد مطالعه و توجه قرار می‌گیرد.

«شفافیت » را شاید بتوان یکی از پربسامدترین واژگان سال‌های اخیر در فضای سیاست‌گذاری ایران دانست. این مفهوم به‌ویژه ذیل مفهوم کلان‌تر حکم‌رانی خوب  در عرصه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تدوین مقررات و قوانین مورد تأکید و توجه بوده است. با این وجود، به نظر می‌رسد وفاق چندانی بر روی تعریف مشخص این مفهوم و تدوین سازوکار اجرایی آن وجود ندارد و به‌این‌ترتیب خود مفهوم شفافیت به صورتی غیرشفاف و در هاله‌ای از ابهام طرح شده و مورد توجه قرار گرفته است.

شفافیت در حوزه‌ها و نهادهای دارای وجه مالی و اقتصادی همواره از اهمیتی بیشتر برخوردار بوده است. در نهادهایی چون صندوق‌های بازنشستگی که مدیریت بخشی از اموال عمومی را در بازه‌های زمانی طولانی بر عهده دارند و ایفای تعهدات آن‌ها موکول به آینده است، شفافیت از حساسیت بیشتر و اهمیت افزون‌تری برخوردار است.

در بررسی مفهوم شفافیت از این منظر، آن‌چه در تحلیل نهایی اهمیت دارد، شناسایی زمینه‌های به‌کارگیری آن در متن و واقعیت اجتماعی است. از این‌رو بخش بعدی، به بررسی ظرفیت‌های حقوقی و تجربیات مربوط به اصل شفافیت در منظومه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی ایران می‌پردازد.

بخش پایانی گزارش به جمع‌بندی نکات طرح شده به‌ویژه برآیند ویژگی‌های شفافیت در صندوق‌های بازنشستگی از نظر مراجع گوناگون و ارائه یک دسته‌بندی از شفافیت در صندوق‌های بازنشستگی خواهد پرداخت.

این گزارش را نسرین قوامی، از گروه مطالعاتی رفاه و تأمین اجتماعی تهیه کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز