خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حتی کرونا هم برای فعالان صنفی پرستاری امنیت شغلی نیاورد

asdasd
کد خبر : ۸۷۹۹۹۵

نبود امنیت شغلی پرستاری موجب نگرانی پرستاران بیمارستان امام رضا(ع) و دیگر بیمارستان‌های مشهد شده است. آنها می‌گویند: مگر می‌شود با یک ارزیابی، آینده شغلی یک فعال صنفی را به خطر انداخت؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، نبود امنیت شغلی فعالان صنفی پرستاری که به صورت شرکتی با قرادادهای کاری چند ماهه مشغول به کار هستند، انتقادات زیادی را از سوی پرستاران برانگیخته بود. با این‌حال در روزهای اخیر که دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قرارداد پیمانی فعال صنفی شاغل در بیمارستان امام رضای مشهد را لغو کرده، نگرانی پرستاران بیشتر هم شد چراکه قراردادهای پیمانی در بین دیگر قراردادهای کاری موجود در سیستم درمانی کشور، جزو محکم‌ترین‌هاست اما این مورد ثابت کرد که فعالان صنفی پرستاری حتی در این شرایط نیز امنیت شغلی ندارد. فعالیت صنفی در مورد پرستاران که هنوز بعد از ۱۳ سال؛ تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برایشان به اجرا درنیامده و «قانون» روی کاغذ مانده، یک امر حیاتی است و بدون امنیت شغلی فعالیت صنفی غیرممکن است. 

طی روزهای گذشته عاطفه مسعودی، فعال صنفی بیارستان امام رضای مشهد به اذعان همکارانش و برخی از اعضای خانه پرستار به علت فعالیت صنفی لغو قرارداد شد. با این‌حال دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی توضیحاتی به ایلنا علت این تعدیل را پایین بودن نمره ارزشیابی دانست. یکی از همکاران این فعال صنفی در بیمارستان امام رضای مشهد به ایلنا می‌گوید: از وقتی همکارمان از کار بیکار شده خیلی نگران هستیم، تا الان خیلی‌ها بوده‌اند که نمره ارزشیابی کمی داشته‌اند اما همچنان به کار ادامه می‌دهند. مگر می‌شود به این سادگی با یکبار پایین بودن نمره ارزشیابی با آینده شغلی یک نفر بازی کرد؟ ضمناً پرستاران قرارداد پیمانی معمولاً خاطرجمع‌تر هستند، چون به ندرت قرارداد کارش‌شان لغو می‌شود. 

او می‌افزاید: خانم مسعودی خیلی تلاش کرد پرستاری به جایگاه خودش برگردد، مگر همان مبالغ اندک کارانه و اضافه‌کار را مطالبه کردن، کار قبیحی است؟ اینکه بگوییم قانون را اجرا کنید، کار اشتباهی کرده‌ایم؟ چرا درحالی‌که پرستاران در اوج تلاش و فداکاری هستند، ما را ناامید می‌کنید؟

یکی دیگر از پرستاران شاغل در بیمارستان امام رضای مشهد بیان می‌کند: همکارمان نسبت به نتیجه ارزشیابی اعتراض زده است، آیا بهتر نبود که بعد از بررسی اعتراض پرستار نامه لغو پیمان ارسال می‌شد؟ ما پرستاران مدام با خطر ابتلا به بیماری‌ها مواجه هستیم و با شیوع کرونا این خطر بیشتر هم شده است. انتظار داریم لااقل با جامعه پرستاری و به خصوص فعالان صنفی با احترام بیشتری برخورد شود. 

توضیحات دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص بیکار شدن یکی از پرستاران شاغل در بیمارستان وابسته به این دانشگاه توضیحاتی داد. حمیدرضا رحیمی (مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد) در گفتگو با ایلنا، درباره علت تعدیل این پرستار مشهدی تصریح کرد: ارزشیابی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت سامانه‌ای است و ما اخطار کتبی به پرستاران نمی‌دهیم. افراد در سامانه ارزشیابی لازم را ارائه می‌دهند و اگر مدیران مافوق نظری داشته باشند، اعلام می‌کنند و آن را به پرستار بازمی‌گردانند. در این نوع ارزشیابی هیچ حب و بغض شخصی و دخل و تصرف شخصی وجود ندارد. ظاهرا این پرستار امتیازات لازم را برای ارزشیابی انجام نداده است. سیستم به‌طور خودبه‌خود برای فرد اخطار می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سه بار اخطار به پرستار داده شده، گفت: سه بار از طرف سیستم اخطار داده شده است و نمرات نیز شامل حضور در کلاس‌های بازآموزی و ... بوده است. خوب است که این پرستار نمره ارزشیابی‌اش را هم منتشر کند. بالاخره یک دستگاه اجرایی حق دارد درباره ادامه همکاری کارمندش نظر بدهد. بر این اساس کارمندان پیمانی را مورد ارزشیابی قرار می‌دهیم و انتظار داریم که نظم و مقررات رعایت شود. اگر این پرستار فعال صنفی بوده خیلی هم خوب است اما ما فعالیت‌های این فرد را در این موضوع دخیل نکردیم. به هر حال روزهای پایانی سال است و سیستم هم نمی‌خواهد با این پرستار قرارداد ببندد. ما برخورد تندی نکردیم.

پرستاران باید استخدام رسمی باشند

محمدشریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) در واکنش به لغو پیمان عاطفه مسعودی فرد، فعال صنفی از بیمارستان امام رضای مشهد از نبود امنیت شغلی فعالان پرستاری انتقاد کرده و می‌گوید: نه تنها همه کارگران باید از امنیت شغلی برخوردار باشند، بلکه پرستاران به عنوان شغلی حاکمیتی باید از امنیت شغلی برخوردار باشند. طبعاً اقدام دانشگاه علوم پزشکی مشهد در برخورد با فعال صنفی پرستاری، انگیزه را از پرستاران می‌گیرد. 

او ادامه می‌دهد: مشاغلی که به امنیت و سلامت مربوط هستند، باید استخدام رسمی داشته باشند. اگر مشاغلی مثل پرستاری رسمی باشند، حذف پرستاران سخت‌تر می‌شود. پرستار نیز به سادگی نمی‌تواند از شغل خود کناره‌گیری کند. 

وی با اشاره به اینکه بعد از شیوع کرونا پرستاران شرایط سختی را می‌گذرانند، بیان می‌کند: پرستاران بیمارستان‌های قرنطینه بیش از یک هفته است که خانه نرفته‌اند و با خانواده در تماس نبوده‌اند. با وجود کمبود تعداد پرستاران که فعالان صنفی پیش از بیماری کرونا نیز بارها به وزارت بهداشت متذکر می‌شدند، اکنون کمبود پرستاران شدیداً احساس می‌شود. 

حتی کرونا هم برای فعالان صنفی پرستاری امنیت شغلی نیاورد

فراخوان جذب سه ماهه پرستار در بحبوحه کرونا 

دبیرکل خانه پرستار خاطرنشان می‌کند: اخیراً خانم حضرتی معاونت پرستاری وزارت بهداشت حرفی زده‌اند که موجب گلایه پرستاران شد. او از فراخوان وزارت بهداشت برای جذب پرستاران به صورت شرکتی با قرارداد ۸۹ روزه سخن گفت. پرستاران می‌گویند می‌خواهند کمبود نیروهایشان به خاطر کرونا را جبران کنند اما نگران هستیم که بعدا ما بیکار شویم. 

وی با اشاره به لغو قرارداد پیمانی با یک فعال صنفی پرستار در مشهد می‌گوید: خانم عاطفه مسعودی قرارداد پیمانی داشته است. معمولاً در رده‌بندی‌های قراردادهای موقت در وزارت بهداشت، قرارداد پیمانی از امنیت شغلی بالاتری برخوردار است. من بعد از اینهمه سال فعالیت در حوزه بهداشت و درمان اولین بار است که می‌بینم، قرارداد پیمانی یک پرستار لغو می‌شود. یک پرستار بعد از بیش از ۱۰ سال سابقه کاری و اثبات کردن خودش، به صورت پیمانی استخدام می‌شود. 

شریفی مقدم با اشاره به قرادادهای شرکتی پرستاران با بیمارستان‌ها می‌گوید: این دسته از پرستاران ذیل قانون کار اشتغال دارند و این نوع قراردادها کمتر از یک ساله است و عملاً برای استثمار از نیروی کار قرارداد شرکتی منعقد می‌شود. با این‌حال وقتی پرستاری بعد از استخدام شرکتی، به قراداد پیمانی می‌رسد چرا نباید هنوز امنیت شغلی داشته باشد؟

او ادامه می‌دهد: وزارت بهداشت و درمان بدون هیچگونه توجیهی هر سال از تعداد نیروهای رسمی خود می‌کاهد. پرستار برای فعالیت صنفی نیاز به امنیت شغلی دارد. در سیستم بهداشت و درمان به ندرت در بین پرستاران شرکتی فعال صنفی مشاهده می‌شود، چون به راحتی پرستار اخراج می‌شود اما نیروهای رسمی و پیمانی بیشتر نسبت به فعالیت صنفی از خود اشتیاق نشان می‌دهند. 

در شرایط نیاز شدید به حتی یک پرستار چطور توجیهات را باور کنیم؟

دبیرکل خانه پرستار تصریح می‌کند: در شرایطی که سیستم درمانی کشور کمبود شدید نیروی پرستار احساس می‌کند؛ پرستاران برای استخدام باید جانشان را گرو بگذارند و بالاخره در شرایط سختی باید گار کنند و حتی یک پرستار نیز می‌تواند کمک کند، چگونه باور کنیم که نمره ارزشیابی دلیل اخراج این پرستار بوده است؟ من فکر می‌کنم نمره ارزشیابی یک توجیه است. آنهم در شرایطی که همه در بیمارستان امام رضای مشهد می‌دانند این پرستار از حقوق صنفی دفاع کرده است. آیا وقتی دانشگاه‌های علوم پزشکی بین ۱۰ تا ۱۴ ماه معوقات کارانه و چند ماه معوقه اضافه کاری داشتند، مطالبه کارانه، بی‌نظمی از سوی یک پرستار به حساب می‌آید؟ آیا این حق وجود ندارد که مطالبات خود را بیان کنیم؟

شریفی مقدم با اشاره به اینکه برخورد سیستم بهداشت و درمان با پرستاران حراستی است، می‌گوید: در دنیا برای پرستاران مشوق‌های خوب در نظر می‌گیرند، حقوق‌های بالا می‌دهند و شان شغل پرستاری را رعایت می‌کنند. کادر درمانی باید امنیت شغلی داشته باشند. رفاه و امنیت شغلی و مالی و کاری لازم است.  

وی تصریح می‌کند: اگر پرستاری مشکلاتی چون اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، قانون ارتقای بهره‌وری، مشکلات پرستاران در خصوص بازنشستگی بر اساس سخت و زیان‌آوری، کاهش شیفت‌های زیاد کاری، درخواست پرداخت معوقات کارانه‌ای که بعضا از دو سال قبل باقی مانده، انتقاد به سیستم ناشفاف قاصدک و ...  را مطرح کند، نباید با خطر بیکاری رو به رو شود. اگر حقی را طلب می‌کنیم نباید بترسیم. فعالیت صنفی نباید برای پرستاران دارای هزینه باشد. 

واکنش خانه پرستار مشهد به بیکاری یک پرستار

 سیده فاطمه بحرینی (رئیس خانه پرستار مشهد و عضو هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد) هم در این رابطه می‌گوید: کادر درمانی کف خیابان با عنوان فوریت‌های پیش بیمارستانی ۱۱۵ تا اورژانس بخش‌ها و واحدهای تریاژ و بخش‌های عفونی و مراقبت ویژه و اتاق‌های عمل با حضور تمام وقت برای سلامت مردم کشورشان و ارائه خدمت به مددجویان، با جان و دل در تلاش هستند. طی فراخوانی در چند روز گذشته جهت حضور دائم در بحران مبارزه با کرونا بیش از ۱۲۰ پرستار اعلام امادگی کردند و ۲۰۰ تخت آماده مراقبت و قرنطینه‌ی بیمارستان شریعتی را پوشش دادند.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه در اوج این بحران و تلاش مستمر همکاران پرستاری، خبر ناراحت‌کننده‌ای شنیده شد که با دریافت نامه اخراج پرستار پر تلاش بیمارستان امام رضا(ع) آن هم با دلایلی دور از ذهن و غیرمنطقی مواجه شدیم. خانه پرستار مشهد این مسئله را بی‌‌توجهی، تبعیض، بی‌عدالتی و ایجاد جو اضطراب در جامعه بزرگ پرستاری دانسته و برخوردهای دور از انصاف را محکوم می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز