خبرگزاری کار ایران

محمد شریعتمداری مطرح کرد؛

تبادل تجربه با بنگلادش در زمینه صندوق‌های خرد تامین مالی روستایی

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۲۴۳

در دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سفیر جدید بنگلادش در تهران بر تبادل تجربه در حوزه تعاونی، تامین اجتماعی، صندوق‌های خرد تامین مالی روستایی تاکید شد.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری در این دیدار با ابراز خرسندی از توسعه مناسبات و روابط میان دو کشور گفت: امیدواریم در آینده همکاری‌ها توسعه پیدا کند، یقینا در بسیاری از زمینه‌ها می‌توان از تجربیات یکدیگر استفاده کرد.

او توضیحات مبسوطی را در خصوص فعالیت‌ها و وظایف این وزارتخانه ارائه کرد و افزود: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه دسته کلی وظایف و ماموریت‌ها وجود دارد. یکی از این زمینه‌ها حوزه تعاونی‌ها است که می‌تواند همکاری‌های گسترده‌ای در این زمینه شکل بگیرد. هم اکنون بسیاری از صنایع دریایی و به ویژه حوزه آبزیان در قالب تعاونی‌ها انجام می‌شود. همچنین در بخش صنایع دستی و نیز در حوزه تعاونی‌های اعتبار و تامین مالی پروژه‌های خرد از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده می‌شود که در این حوزه نیز همکاری خوبی می‌تواند بین دو کشور شکل بگیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دسته دوم فعالیت‌ها در حوزه روابط کار است. هم اکنون ما در سازمان بین‌المللی کار همکاری‌های خوبی با شما داریم که می‌توان این بخش را نیز توسعه داد. بخش دیگری از فعالیت‌ها در این وزارتخانه در حوزه صندوق‌های تامین اجتماعی و فعالیت‌های اقتصادی وابسته  به آن است. برای اینکه صندوق‌ها، پایداری داشته باشند امروز بخش بزرگی از فعالیت‌های وزارتخانه را به خود اختصاص می‌دهند. طبیعتا تبادل تجربیات در این بخش می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری میان دو کشور باشد.

شریعتمداری افزود: علاوه بر اینها  حوزه‌هایی مثل پوشاک، پتروشیمی، سیمان، فولاد، بانک‌ها، بیمه، صنایع دارویی از دیگر محورهایی است که می‌توانیم همکاری مشترک داشته باشیم.

او اضافه کرد: امیدواریم حضور شما در ایران و آشنایی با بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و گردشگری به شناخت بیشتری از ظرفیت‌های قابل مبادله بین ایران و بنگلادش منجر شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همچنین یکی از مزیت‌های مهم ایران با توجه به تنوع جغرافیایی حوزه گردشگری است که در این بخش ظرفیت قابل توجهی وجود دارد.

شریعتمداری ادامه داد: برای بوم گردی در روستاهای تاریخی ایران  و توسعه زیست بوم برنامه‌ریزی کرده‌ایم. یقینا همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور می‌تواند آشنایی‌های بیشتری را برای همکاری دو جانبه فراهم آورد. در همین ارتباط هم  اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و هم اتاق تعاون از بخش‌های مناسب برای توسعه همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور است.

او تصریح کرد: امسال یک مشارکت بین بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری‌های کوچک در حوزه تعاون برای تامین مالی خرد تضمین شده تعاونی‌ها ایجاد کرده‌ایم که در نوع خود بدیع است، بنابراین علاقه‌مندیم در این زمینه نیز با شما همکاری داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچنین از اعلام آمادگی این وزارتخانه در زمینه تبادل تجربیات اعتبارات خرد و توسعه تعاونی‌ها خبر داد.

شریعتمداری افزود: ما دارای مکانیزمی تحت عنوان صندوق‌های خرد تامین مالی روستایی در ۵۰۰ نقطه روستاهای کشور هستیم که در این زمینه هم می‌توانیم تبادل تجربیات داشته باشیم.

او به دیگر زمینه‌های همکاری میان دو کشور به ویژه در بخش پوشاک اشاره کرد و گفت: کشور بنگلادش با توجه به بکارگیری بیش از ۲ میلیون نفر شغل در این بخش بسیار مقتدرانه عمل کرده و به عنوان یک تجربه موفق توانسته با اتصال به فعالیت‌های تولیدی و برندهای معروف و نیز ایجاد و تولید برند، برندهای خود را به بازارهای جهانی متصل نماید که در این حوزه نیز علاقه‌مند به همکاری هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: همچنین می‌توانیم در حوزه ایجاد شبکه‌های اقتصاد معیشتی برای مناطق کمتر توسعه یافته با توجه به تجربه بنگلادش همکاری‌ها را گسترش دهیم.

شریعتمداری افزود: همچنین علاقمندیم از تجربه موفق بنگلادش در ایجاد شبکه broc که هم اکنون ۹ کشور عضو این شبکه هستند و حدود ۲۹ میلیون نفر تحت پوشش مستقیم این شبکه و ۱۲۹ میلیون نفر با این شبکه مرتبط هستند و یک اقدام توسعه‌ای، اقتصادی، معیشتی خوبی در مناطق کمتر توسعه یافته بود، استفاده کنیم.

شریعتمداری افزود: همچنین متقابلا آمادگی داریم تجربه جمهوری اسلامی ایران در ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه روستایی را که در دنیا کم نظیر است در اختیار بنگلادش قرار دهیم.

در ادامه این دیدار، گوسال اعظم سارکار، سفیر بنگلادش گفت: بسیار خرسندم که ایران و بنگلادش از روابط خوبی برخوردارند و مبنای آن مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور است و خیلی از فرصت‌ها بین دو کشور وجود دارد که می‌توانیم با همدیگر آن را تکمیل کنیم.

او افزود: در بنگلادش برنامه‌های توسعه‌ای خیلی فعال است. به ویژه اینکه موتور محرکه آن بخش خصوصی است که مبنا و زیر بنای این حرکت را ایجاد می‌کند. بنابراین وقتی زمینه‌ها و حوزه ‌های همکاری بسط پیدا کند بخش خصوصی می‌تواند پا به میدان بگذارد و همکاری داشته باشد. علاوه بر این در زمینه‌های حقوقی هم می‌توانیم در چارچوب یک یادداشت تفاهم همکاری داشته باشیم.

سفیر بنگلادش افزود: بنگلادش کشوری است که مفهوم تامین اعتبارات خرد در آن شکل گرفته و از طریق همین اعتبارات خرد در حوزه‌های دیگر هم استفاده شده که مکمل بخش تعاون شده است.        

اعظم سارکار تاکید کرد: همکاری در حوزه اعتبارات خرد و تعاونی‌ها زمینه بسیار مناسبی برای همکاری دو کشور است. اما مفهوم دیگری نیز در کشور من تحت عنوان پس‌اندازهای خرد وجود دارد که می‌توانیم در این حوزه نیز فعالیت داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در این روش مردم در روستاها پس‌انداز خرد انجام می‌دهند و  دولت سه تا چهار برابر  بیشتر از پس‌انداز مردم در این طرح مشارکت کرده و پول پرداخت می‌کند. این نوع از پس‌انداز خرد مردم برای تهیه خانه و ... هزینه می‌شود. علاوه بر این دولت مراکزی را برای فروش محصولات و تولیدات روستایی ایجاد می‌کند.

سفیر بنگلادش گفت: یکی از رویکردها و اولویت‌های کاری  یافتن زمینه‌های همکاری  در بخش‌هایی مثل  زمینه کشاورزی، گردشگری، پوشاک، صنایع و نیز توسعه کسب و کارهای اجتماعی و حرفه‌ها و مشاغل جدید و نوظهور و نیز اقتصاد آب و اقتصاد سبز  و نیز سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه کارآفرینی است  که در حوزهای یاد شده می‌توانیم مناسبات خود را گسترش دهیم.

اعظم سارکار تصریح کرد: ما در بنگلادش شبکه‌های امنیت اجتماعی داریم که به صورت گسترده فعالیت می‌کنند این شبکه‌ها در کشور بسیار با اهمیت هستند و استفاده‌های زیادی از آنها می‌شود. بطور مثال در زمینه ایجاد شغل برای اقشار آسیب پذیر و یا توزیع بسته‌های غذایی مثل برنج و گندم و همچنین در حوزه  زنان بی‌سرپرست و سالمندان شبکه‌های امنیت اجتماعی فعال‌اند.

او افزود: در حوزه تبادل نیروی کار بویژه در بخش گردشگری و کشاورزی هم می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

سفیر بنگلادش گفت: شبکه broc  به صورت یک سمن و به عنوان تشکل غیردولتی در بنگلادش فعالیت دارد و خدمات اجتماعی و رفاهی ارایه می‌دهد. همچنین فعالیت بین المللی مثل آموزش ابتدایی، کسب و کار خرد نیز دارد که در این زمینه هم با انعقاد یاداشت تفاهم می‌توانیم همکاریها را گسترش دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز