خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

حواشی انتصاب و برکناری پرحرف و حدیث «سیدمیعاد صالحی»/ پای بازی‌های سیاسی در میان است یا خیر عمومی؟

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۵۱۷

سیدمیعاد صالحی با همان عجله‌ای که به عنوان رئیس صندوق بازنشستگی کشوری منصوب شد، کنار رفت. انتصاب غیرقانونی، عملکرد عوام پسندانه و میل به شفاف‌سازی تمام چیزهایی بود که او از آنها در این چند ماه بهره گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «صندوق بازنشستگی کشوری» پس از صندوق بازنشستگی «سازمان تامین اجتماعی» وسیع‌ترین صندوق بازنشستگی کشور از حیث جمعیت تحت پوشش و ارائه انواع خدمات جانبی نظیرِ بیمه تکمیلی است. می‌گویند اگر این دو صندوق عطسه کنند، طوفان برخواسته از آن صندوق‌های دیگر را به هوا می‌برد.

نفش محوری صندوق بازنشستگی کشوری موجب شده که حواشی حول آن زیاد باشد؛ حواشی مانند انتصاب‌‌های سیاسی، پرداخت حقوق‌‌های نجومی و... . تقریبا در هر دوره‌ای از مجلس شورای اسلامی، نمایندگان منتسب به مردم با مدیران این صندوق درافتاده‌اند و عملکرد آنها را با دست انداختن به همین حواشی به مثابه ابزار فشار، زیر سوال برده‌اند.

مدیران صندوق بازنشستگی کشوری همواره فساد و تمام اشکال انتصاب‌های غیرفنی را در این صندوق رد کرده‌اند و مدعی شده‌اند که به زیر کشیدن فاسدان و دست رد زدن به سینه نمایندگان و نپذیرفتن درخواست‌هایِ غیرمشروع آنها، موجب بالا رفتن صدای نمایندگان در پشت تیریبون‌های مجلس شده است. به بیان دیگر به همان سان که به سیاسی‌کاری متهم شدند نمایندگان را هم به سهم‌خواهی از اقتصاد در زمینِ سیاست متهم کرده‌اند.

در چنین فضایی در اردیبهشت ماه سال ۹۸ با حکم «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدمیعاد صالحی» به عنوان رئیس صندوق بازنشستگی کشوری منصوب شد. صالحی متولد ۱۳۶۱ است. به غیر از او دو دهه شصتی دیگر هم سال گذشته وارد مجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدند: «محمدجعفر کبیری» معاون امور تعاون و «محمد رضوانی‌فر» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا). فارغ از ابعاد تبلیغاتی این انتصاب‌ها، جوان‌گرایی در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به یک پروژه تبدیل شده است.

صالحی هم با وجود اینکه عنوان «دانشجوی نمونه مقطع دکتری» را یدک می‌کشد و پیشتر مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مشاور معاون رئیس جمهور، دبیر کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشاور رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بوده و از حمایت وزیر کار برخوردار بود، از حاشیه‌ها در امان نماند.

از همان جلسه معارفه وی که به صورت ناگهانی در فروردین ماه سال جاری برگزار شد، حاشیه‌‌های حول سیدمیعاد صالحی شاخ و برگ گرفتند. سایت‌‌های خبری وابسته به نمایندگان مجلس، اشخاص صاحب نفوذ و مخالفان دولت نوشتند که ارتباط‌های نزدیک صالحی با مدیران «رادیو قرآن» راه او را به صندوق بازنشستگی کشوری باز کرد. صالحی پیش‌تر رئیس رادیو قرآن بود و به عضویت شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمده بود. او زمانی که ۲۱ سال داشت رتبه دوم مسابقات جهانی حفظ و قرائت قرآن کریم را در کشور مصر را کسب کرده بود.

صالحی در عین اینکه نزدیک بودن خود را با جامعه قرآنی کشور یک افتخار می‌داند اما تاکید می‌کرد که نزدیک بودن او به خانواده صندوق بازنشستگی کشوری، عامل این انتصاب بوده است. به هر روی صالحی با داشتن تخصص در حوزه صنعت و نوآوری و داشتن مدرک دکتری هوا و فضا به حوزه بازنشستگی پای نهاد. برگ برنده صالحی در مقابل مخالفانش «افشای حقوق‌های نجومی» بود.

صالحی در نشست معارفه خود با لبخند عنوان کرده بود که می‌توان با مانور دادن حول موضوعی، موضوعات دیگر را به حاشیه برد. هر چند او به افشای حقوق‌ها اکتفا نکرد و این‌بار شعار بهبود کیفیت بیمه تکمیلی در کنار پرداخت وام ازدواج به فرزندان بازنشستگان را در دستور کار قرار داد؛ اقداماتی که با واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

صالحی همچنین تاکید کرده بود که ایستادن مقابل فساد هزینه دارد، برای همین گفته بود که در مقابل فشارها و اعمال نفوذ خود را آماده کرده است. انتشار فیش‌های حقوقی مدیران صندوق بازنشستگی کشوری دهان افکار عمومی را از تعجب باز کرد؛ مدیرانی که در دوران ریاست «جمشید تقی زاده» در صندوق بازنشستگی کشوری نزدیک ۱۰۰ میلیون تومان در هر ماه حقوق دریافت می‌کردند.

تعدادی از این مدیران برکنار شدند. صالحی البته کم بر برکناری این مدیران مانور نداد. او در هر جمع خبری که حضور داشت از برکناری آنها اظهار خشنودی می‌کرد به نحوی که این احساس ایجاد می‌شد که صالحی حمایت اشخاص صاحب نفوذی را پشت سر خود دارد.

صالحی در آخرین متنی که در شبکه اجتماعی توییتر در همین مورد منتشر نمود، تاکید کرد: «هرچه امور صندوق بازنشستگی را شفاف‌تر می‌کنیم، فشارها و تخریب‌ها نیز بیشتر می‌شود. گام مهم بعدی، انتشار جزئیات پرونده‌ها و پروژه‌های چند صد و چند هزار میلیارد تومانی است.»

سیدمیعاد «ترک تازی» می‌کرد و هرچه جلوتر می‌رفت برای صف کشی و تجدید قوا خود را آماده‌تر می‌کرد. حرکت‌‌های صالحی در کنار تقویت شایعه عدم حمایت رئیس جمهوری از وی، سرنوشت او را در هاله‌ای از ابهام فرومی‌برد؛ هرچند صالحی با لبخند جواب مخالفان را می‌داد. «جنگ توییتری» صالحی ادامه پیدا کرد و هر چه می‌گذشت توییت‌های صالحی لحن تندتری می‌گرفت.

سرانجام پیگیری‌های صالحی بر سر بیمه تکمیلی هم برای او دردسر ایجاد کرد. صالحی در شرایطی که گفته می‌شود رئیس جمهوری از او حمایت نکرده و نمی‌کند، از سازمان برنامه و بودجه خواسته بود که بودجه‌ای برای ارتقای کیفیت بیمه تکمیلی اختصاص دهد.

صالحی در توییتی که یکشنبه ۱۳ مرداد منتشر کرده بود، در این مورد نوشت: «انشاالله سقف تعهدات در اکثر آیتم‌های بیمه تکمیلی، افزایش چشمگیری خواهد داشت، بدون آنکه سهم پرداختی بازنشستگان عزیز افزایش یابد.»

گفته می‌شود که صالحی این کار را بدون تصویب هیات مدیره و اخذ مجوز از هیات امنا انجام داده است. قاعدتا سطح خدمات بیمه تکمیلی زمانی افزایش می‌یابد که حق بیمه هم متناسب با آن بالا رود. 

نحوه تعامل او با دولت در بحث بیمه تکمیلی به این تعبیر شد که صالحی می‌خواهد با اقدام‌های عوام پسندانه دولت را تحت فشار بگذارد تا خود را در چشم بازنشستگان عزیز جلوه دهد. صالحی البته به چند بحثی که مطرح شد با شدت ورود کرد اما هیچگاه با قدرت به بحث‌های مربوط به اتکای صندوق به بودجه عمومی برای پرداخت حقوق بازنشستگان ورود نکرد.

به نظر می‌رسد که او در جایی که به دولت نیاز داشت به سوی آن دست دراز می‌کرد و در جایی که به آن نیاز نداشت، پشت می‌کرد. بازی دوگانه او دولت را هر روز عصبانی‌تر می‌کرد؛ به ویژه آنکه دولت صالحی را در جناح «اعتدال» نمی‌دید.  

او اما با انتشار عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در سال‌های ۹۱ و ۹۲ توسط مدیران صندوق، دردسری دیگر برای آنها ایجاد کرد. به گفته صالحی با در نظر گرفتن جریمه، میزان مالیات علی الراس به هزار میلیارد تومان رسید. صالحی در توییتی تاکید کرد که با پیگیری‌های انجام شده این مبلغ به ۳۵ میلیارد تومان رسید.

انتصاب غیرقانونی صالحی

انتصاب رئیس جوان صندوق بازنشستگی کشوری با اعلام خبر غیرقانونی بودن آن خیلی زود زیر سوال رفت. دیوان محاسبات کشور تیرماه امسال صلاحیت او را رد کرد. این نهاد اعلام کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انتصاب رئیس صندوق بازنشستگی کشوری از این نهاد استعلام نکرده است. دیوان همچنین تاکید کرده است که مدرک تحصیلی میعاد صالحی با منصب او از نظر قانونی مغایرت دارد.

دیوان محاسبات با اشاره به انتصاب صالحی در تاریخ ۲۶ خرداد ۹۸ در نامه خود به وزیر کار نوشته بود: در حالی صالحی در این تاریخ منصوب شده که سه ماه قبل از آن یعنی در ۱۰ فروردین ۹۸ به سمت خود منصوب شده بود.

همچنین عنوان شده که صالحی دکتری هوا فضا دارد و سوابقی چون دبیر کارگروه نخبگان قرآنی بنیاد ملی نخبگان، عضو کمیسیون فرهنگی شورای توسعه قرآنی و دبیر کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباطی با انتصاب وی ندارد.

از این جهت انتصاب وی مغایر تبصره یک ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی است. تبصره ۱ بند (د) ماده ۱۷ این قانون مقرر داشته است که داشتن ۵ سال سابقه کار تخصصی در رشته‌های مدیریت، حسابداری، بیمه، مالی، اقتصاد و انفورماتیک و گروه‌های پزشکی برای عضویت در ارکان مدیریتی صندوق‌ها ضروری است.

ضمن اینکه انتصاب این افراد مشروط به موافقت مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است. بند (ج) ماده ۱۷ هم بر این موضوع تاکید کرده است که مدیرعامل کسی است که به پیشنهاد هیات مدیره و تصویب شورا یا مجمع یا هیات امنا منصوب می‌شود.

دیوان محاسبات همچنین اعلام کرده که مراتب در دست بررسی است و اقدام قانونی انجام خواهد شد. با برکناری سیدمیعاد صالحی و انتصاب «نعمت الله ایزدی» به جای او به نظر می‌رسد که مخالفت‌‌ها به ثمر نشسته‌اند. حالا باید دید که مدیرعامل جدید صندوق چه رویکردی در پیش می‌گیرد. آیا او هم حاضر می‌شود برای ایستادن مقابل‌ جریان‌ها هزینه دهد؟ فعلا جوان‌گرایی به اغما رفته است.  

گزارش: پیام عابدی 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز