خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم اراک در مجلس:

اخراج کارگران نتیجه اقتصاد بحران‌زده است/ بخش اصلی بحران بنگاه‌های تولیدی به ساختارهای اقتصادی برمی‌گردد

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۱۶۹

علی اکبر کریمی گفت: تولیدکنندگان و تجاری که می‌خواهند در بازار کار و تولید سالم حرکت کنند به گرد پای رانت‌خواران و مفسدان نمی‌رسند و ورشکست می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر کریمی (عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی) با ابراز تاسف تعطیلی برخی بنگاه‌های اقتصادی در شهرک‌های صنعتی اراک گفت: درصد بسیاری از بنگاه‌ها هم با کمتر از ظرفیت اسمی کار می‌کنند که این واقعیت را هیچ مرجعی نمی‌تواند انکار کند.

علی اکبر کریمی با تاکید بر اینکه بحران بنگاه‌های اقتصادی باید تحلیل شود، گفت: بخش اصلی بحران بنگاه‌های اقتصادی به ساختارهای اقتصادی برمی‌گردد که سال‌هاست شکل گرفته و یک شبه قابل رفع نیست.

نماینده اراک با اینکه رانت، تبعیض و فساد هم کار را برای کسانی که می‌خواهند سالم حرکت کنند، سخت‌تر می‌کند، گفت: تولیدکنندگان و تجاری که می‌خواهند سالم حرکت کنند به گرد پای رانت‌خواران و مفسدان نمی‌رسند و ورشکست می‌شوند.

وی به تشریح تبعات ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی پرداخت و گفت: اگرچه کارفرمایان زیان‌دیدگان مالی هستند اما در اصل تاوان ورشکستگی و بحران صنایع را کارگرانی می‌دهند که نه سرمایه برای راه‌اندازی کار دارند و نه توان پیدا کردن کار جدید در شرایط بیکاری جدید را دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه امروزه ناکارآمدی دولت در اشتغالزایی و ناتوانی در حل بنگاه‌های اقتصادی را کارگران با اخراج می‌دهند، گفت: امروزه شاهد رشد آمار بیکاری ناشی از ناتوانی در اشتغالزایی و تعدیل‌ها و اخراج‌های گسترده هستیم و این فشار مضاعف به کارگرانی است که ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند.

وی با تاکید بر میزان بالای بیکاری گفت: اینگونه نیست که اگر یک نفر از کارگاهی اخراج شد و کارش را از دست داد، به سادگی بتواند به بنگاه اقتصادی دیگری برود و کار پیدا کند، زیرا بنگاه‌های اقتصادی دیگر نیز همین شرایط را دارند و نه تنها استخدامی در کار نیست بلکه آنان نیز در فکر تعدیل نیرو هستند. در این شرایط وقتی کارگری اخراج می‌شود، از هستی ساقط می‌شود و بسیاری از زندگی‌ها با این اخراج‌ها متلاشی می‌شود.

کریمی با اشاره به بروز طلاق‌های گسترده در نتیجه اخراج کارگران تصریح کرد: اخراج‌ها باعث می‌شود فشار به جامعه بیاید و البته کارگران خسارت‌های زیادی می‌بینند.

نماینده اراک در مجلس با اعلام اینکه کارگران اخراج شده ناتوان از پیدا کردن کار، از نظر روحی - روانی به هم می‌ریزند، گفت: کارگر بیکار شده گاه حتی معضل فرهنگی پیدا می‌کند و به ناهنجاری‌های اجتماعی می‌رسد.

وی پرداختن به حل مشکلات واحدهای بحران‌دار را یک موضع حیاتی برای کشور دانست و گفت: اگر می‌خواهیم مشکلاتی همچون دومینو روز به روز افزایش پیدا نکند، باید تلاش کنیم مشکلات بنگاه‌های اقتصادی را حل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز