خبرگزاری کار ایران

استمداد کارگران ابر صنعتی ایران از مسئولان/ ده سال است که سرگردانیم

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۷۵۲

جمعی از کارگران کارخانه «ابرصنعتی ایران» در استان قزوین برای چندمین بار خواستار رسیدگی مسئولان به پرداخت مطالبات مزدی خود شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تعدادی از کارگران کارخانه ابر صنعتی ایران با گذشت حدودا ۱۰ سال از زمان تعطیلی این واحد تولیدی هنوز وضعیت پرداخت مطالبات مزدی، بیمه‌ای و بازنشستگی مشخصی ندارند.

به گفته این کارگران، هرچند بار‌ها شرایط دشوار کاری آنها از رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی شده اما توجهی به تغییر شرایط آنها نشده است. موضوعی که به اعتقاد این افراد؛ ناشی از مهم نبودن این وضعیت برای کارفرما و مسئولان به حساب می‌آید.

طبق اظهارات کارگران این کارخانه؛ از  سال ۸۹ فعالیت کارخانه ابر صنعتی متوقف شده و از آن زمان به بعد کارگران در بلاتکلیفی  کامل بسر می‌برند.

یکی از کارگران در ارتباط با وضعیت کنونی کارخانه ابر صنعتی گفت: کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی از سال ۸۹ تاکنون از پرداخت حقوق، سنوات، پاداش، عیدی و سایر مطالبات قانونی کارگران امتناع کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر همه کارگران با سوابق کاری بالای ۲۳ سال مشمول بازنشستگی هستند، در ادامه  گفت: در حال حاضر علاوه بر معوقات مزدی، موضوع بازنشستگی و تعیین تکلیف کارگران بیکار شده از مشکلات اساسی است که عزم جدی برای رسیدگی به آن نه از سوی کارفرما و نه از سوی مسئولان مشاهده نمی‌شود.

به گفته این کارگر، در این ده سال مدیران شرکت بارها در حضور مسئولان وعده رسیدگی به وضعیت کارگران باسابقه را داده‌اند در عین حال قرار بود در ازای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی شمار زیادی از کارگران باسابقه بازنشسته شوند که در عمل این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه مجموع میزان مطالبات کارگران ابر صنعتی بیش از ۲ میلیارد تومان می‌شود، گفت: از سال ۹۵ کارگران با اجاره یکی از سوله‌های کارخانه، ماهانه مبلغی حدودا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند که این پول صرف هزینه ایاب و ذهاب و پیگیری پرونده شکایت کارگران در مراجع قضایی و سایر نهادهای دولتی می‌شود.

به گفتهٔ این کارگر، در این ده سال مدیران شرکت مرتبا وعده رسیدگی به وضعیت بازنشستگی کارگران و پرداخت مطالبات آنان را داده‌اند اما هیچ پولی به حساب کارگران پرداخت نشده است. کارگران نیز در طول این زمان به جز چند مورد در دادگاه و سایر نهادهای دولتی هیچ دسترسی به کارفرما ندارند.

وی با بیان اینکه در طول این چند سال ما کارگران برای تامین معاش خانواده‌هایمان به دستفروشی، ضایعات‌فروشی و سایر مشاغل کاذب روی آورده‌ایم، گفت: می‌دانیم که فروش ضایعات، دستفروشی.... هیچ آینده شغلی ندارد، همه به عنوان کارگر متخصص ابر صنعتی ایران در سازمان تامین اجتماعی دارای پرونده بیمه هستیم اما وقتی که ۱۰ سال است نه مزدی داده می‌شود و نه حق بیمه، ناچاریم به نحوی مخارجمان را با انجام کارهای متفرقه تامین کنیم.

به گفته وی، ادامه بلاتکلیفی در وضعیت کارگران این کارخانه باعث شده زندگی خانوادگی برخی از کارگران متلاشی شود و آنها از خانواده خود دور باشند.

 او در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلاتی که به دنبال پرداخت نشدن حقوق و بیمه کارگران ایجاد شده، گفت: ما کارگران ابر صنعتی ایران در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنیم. تامین اجتماعی هم دفترچه‌های ما را اعتبار نمی‌زند به همین دلیل از مسوولان می‌خواهیم تا فکری به حال ما و خانواده‌هایمان بکنند.

تلاش خبرنگار ایلنا برای برقراری تماس با مدیرعامل شرکت ابرصنعتی ایران جهت پیگیری و دریافت اطلاعات دقیق‌تر تا ساعت مخابره این خبر بی‌نتیجه ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز