خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی:

شرکای اجتماعی استراتژی ملی آینده کار در کشور را باید تدوین کنند

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۱۱۸

سپهری گفت: گفت: شرکای اجتماعی استراتژی ملی آینده کار در کشور را باید تدوین کنند. نهادهای بازار کار در تناسب با تحولات می‌بایستی دگرگون شوند. باید شبکه‌ای بین موسسات برای پاسخگویی به نیازها ایجاد شود تا دانشمان کاربردی شود. برای ایده‌های نوآورانه باید ظرفیت‌سازی کنیم و سیستم‌های اطلاعات و آمار کار باید بروز شوند. همچنین از توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان نیز باید حمایت به عمل آوریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا سپهری (رییس موسسه کار و تامین اجتماعی) در همایش ملی آینده کار گفت: سازمان بین‌المللی کار ترویج کار انسان محور را دنبال می‌کند. ما نیز باید انسان و کرامت‌ انسانی را در مرکز توجه قرار داده و حفظ کنیم.

وی ادامه داد: کار شایسته نیازهای انسان را تنها از لحاظ درآمد و معیشت حفظ نمی‌کند بلکه کرامت‌ها را هم حفظ می‌کند و جلوی تبعیض‌ها را هم می‌گیرد. حمایت‌های اجتماعی نیز تنها شامل بیمه و تامین اجتماعی نمی‌شود بلکه تمام نیروهای کار را در زمان سالخوردگی، بازنشستگی، ازکارافتادگی و در مواجهه با بحران‌های اجتماعی پوشش خواهد داد.

وی افزود: تغییرات کلان جمعیتی، فناوری و اقلیمی بر آینده کار موثر خواهند بود. نیروی کار آینده با چالش‌های زیادی از جمله مهاجرت روبه‌رو خواهد شد. همچنین رشد جمعیت جوانان و سالمندان بسیار حائز اهمیت است. شایان توجه است نسل فعلی یادگیری را مطابق با سلیقه اجتماعی می‌خواهد. این نسل کارکنان فراگیر و دانشی را در خودش جای داده است.

وی تاکید کرد: ما باید فضای انعطاف‌پذیری را در محیط‌های کار خودمان بپذیریم. رهبران تصمیم‌گیر در کشور باید به این مهم بپردازند که ما در شرایطی هستیم که تغییرات بسیار زیادی در حوزه فناوری رخ داده است. ما اکنون در حال رفتن به سمت انقلاب صنعتی چهارم هستیم که تغییرات تکنولوژیک را در خود جای داده است.

سپهری اظهار داشت: انعطاف‌پذیری بدین معنا که کار در هر زمان و مکانی انجام می‌شود موضوع آینده کار خواهد بود. البته همزمان با تغییرات محیطی و اقلیمی را هم داریم. از همین رو می‌بایستی به دنبال مشاغل سخت هم باشیم تا با کمک انرژی‌های تجدیدپذیر محیط زیست را حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: با همان شکل سازماندهی گذشته تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نمی‌توانیم با تغییرات پیش‌رو مواجه شویم. باید پیامک‌های جهانی شدن را رصد کنیم و سیستم‌های حمایتی را در مواجه و تطابق با آنها شکل دهیم.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی خاطرنشان ساخت: پیامدهای تغییرات در نیروی کار انسانی ما را با جنگ استعدادها مواجه می‌سازد. برای استعدادهای موجود در کشور خودمان باید چاره‌اندیشی کنیم. تمام کشورها در حال حاضر متخصصان حوزه شبکه فناوری اطلاعات و امنیت را جلب می‌کنند. ما نیز باید این استعدادها را حفظ کنیم. پیروزی در این جنگ و عرصه بسیار مهم است.

وی ادامه داد: ما در کشورمان با مسئله فرار مغزها مواجه هستیم و یادگیری در حال حاضر به سمت مدرن شدن می‌رود. دانشگاه‌های معروف دنیا از قبیل استانفورد و غیره در حال حاضر به این می‌اندیشند که چه تعداد فارغ‌التحصیلان آنها به بازار کار پیوسته‌اند. دانشگاه‌های ما نیز باید به این مسئله بپردازند و از همین رو برای تحقق این موضوع باید بین آنها ایجاد مسابقه و رقابت کرد.

وی تاکید کرد: شبکه‌های اجتماعی محمل‌های اصلی یادگیری هستند. امروز یادگیری بر مبنای نظریه پیوندگرایی است یعنی اینکه چقدر می‌توانیم خودمان را با محیط پیرامونمان و عرصه‌های مختلف دنیا تطبیق دهیم. انعطاف در سیستم‌های آموزشی و دانشگاهی و مراکز فنی و حرفه‌ای لازم است.

سپهری افزود: مهارت‌های رسانه‌ای، فناوری، زندگی، شغلی و به طور کلی مهارت‌های نرم روز به روز اهمیت بیشتری می‌یابند. تجربیات جهانی را در حوزه آینده کار می‌بایستی بومی‌سازی کنیم.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی در پایان اظهار داشت: این موسسه برای انتقال تجربیات یادشده کتبی را منتشر خواهد کرد. به پیشنهاد من شرکای اجتماعی استراتژی ملی آینده کار در کشور را باید تدوین کنند. نهادهای بازار کار در تناسب با تحولات می‌بایستی دگرگون شوند. باید شبکه‌ای بین موسسات برای پاسخگویی به نیازها ایجاد شود تا دانشمان کاربردی شود. برای ایده‌های نوآورانه باید ظرفیت‌سازی کنیم و سیستم‌های اطلاعات و آمار کار باید بروز شوند. همچنین از توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان نیز باید حمایت به عمل آوریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز