خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد؛

چرا تمامی مشکلات تولید باید به نام تامین اجتماعی تمام شود؟ / دود تعطیلی‌ ناشی از تحریم‌ها اول به چشم کارگران می‌رود

asdasd
کد خبر : ۷۵۵۸۲۹

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان با انتقاد از صحبت‌های اخیر معاون استاندار که سازمان تامین اجتماعی را مانع تولید دانسته بود، گفت: به جای اینکه مشکلات معمول کارفرمایان را حل کنند، قوانین کار و تامین اجتماعی را مورد هجمه قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چنگیز اصلانی (دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان) در واکنش به صحبت‌های اخیر معاون استاندار همدان که سازمان تامین اجتماعی را مانع تولید دانسته بود، ضمن اظهار تاسف از این مساله، گفت: تاکنون سابقه نداشته فردی که در حد یک مقام دولتی است، اینگونه اظهارنظر کرده و سازمان تامین اجتماعی را عامل زمین‌گیر شدن کارخانجات استان همدان بداند. این مسئول محترم بدون مطالعه در این مورد اظهارنظر کرده‌اند. اصلا چه کسی چنین اختیاری را به مسئولان داده که در مورد یک سازمان با اختیارات کاملا قانونی اینگونه صحبت کنند؟

وی ادامه داد: نه تنها من به عنوان یک کارگر با سابقه ۳۸ سال فعالیت در حوزه تولید و صنعت، بلکه کلیه مسئولان و مقامات پیشین و فعلی و مردم هم می‌دانند که در چهار دهه اخیر چه مشکلات و دردسرهایی برای تولید در ایران پیش آمده است.

اصلانی تاکید کرد: کشوری که خواستار استقلال است، خودش باید کمر همت ببندد. مسئولان دولتی که ادعای مدیریت دارند در کنار فعالیت‌های بخش خصوصی، باید برای کشور برنامه‌ریزی کنند. ما کارگران هم با توان فکری و یدی خودمان سیر می‌کنیم و کشور را از احتیاجات به دنیا خودکفا کرده و نیازهای آن را تامین کنیم.

وی با خاطرنشان ساختن این نکته که به طور قطع در این چهل سال و قبل از آن، ما وابستگی‌های مختلفی اعم از ارزی، وارداتی و یا صادراتی داشته و داریم، اشاره کرد: ما به دلایل سیاسی مرتبا زیر بار فشار تحریم بوده و هستیم. یک‌چنین تحریم‌هایی موجب تعطیلی کارخانه لرد همدان شد که روزگاری ۸۰۰ کارگر داشت چراکه بخش بزرگی از مواد اولیه آن از کشورهایی نظیر ژاپن وارد می‌شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان افزود: اکنون هم هر اتفاقی که برای تولید در کشور رخ می‌دهد از ناحیه تحریم است. وقتی تحریم اعمال می‌شود و اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلافاصله کارخانجات زمین‌گیر می‌شوند. کارگران نیز اولین گروهی هستند که دود این تعطیلی‌ها به چشم آنها می‌رود.

وی ضمن استناد به قانون‌های کار و تامین اجتماعی، توضیح داد: طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلفند براساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند. به‌علاوه طبق مفاد قانون تامین اجتماعی، ۲۳ درصد از حق بیمه کارگران بر گردن کارفرمایان است و ۷ درصد آن برعهده خود کارگران است. گفتنی است این قانون مصوب مجلس و مورد تایید شورای نگهبان بوده و بخشنامه‌های آن ابلاغ شده‌اند. در واقع، در اینجا سازمان تامین اجتماعی حق کارگر را به واسطه این قانون از کارفرما و صاحبان واحدهای تولیدی گرفته است.

اصلانی با ابراز تاسف از رویکرد برخی مسئولان در مواجهه با قانون‌های کار و تامین اجتماعی، بیان داشت: آنها به جای اینکه مشکلات معمول و پیش‌روی کارفرمایان را حل کنند، این دو قانون را مورد هجمه قرار می‌دهند. کارفرمایان هم باید مشکلات واقعی‌شان در عرصه کار را بیان می‌کردند، به جای اینکه این دو قانون را به عنوان چالش مطرح کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان همدان در پایان، ضمن محکوم نمودن اقدامات دولت‌های مستکبر علیه ایران، گفت: در شرایطی که دشمنان در پی زمین‌گیر نمودن ما هستند، چرا باید برخی از مقامات تامین اجتماعی را عامل ورشکستگی و نابسامانی وضعیت کارخانجات همدان معرفی کنند؟ چرا تمامی مشکلات تولید باید به نام تامین اجتماعی تمام شوند؟ ما ضمن محکوم کردن یک‌چنین صحبت‌هایی، مسئولان را دعوت به پذیرش قوانین موجود و مصوب کشور می‌کنیم. اگر هم قرار بر اصلاحی در قوانین در راستای رفع موانع تولید است، توصیه ما این است که این اقدام را به شکلی سه‌جانبه‌گرایانه انجام دهند یعنی آن را ضمن توافق با کارگران و کارفرمایان تحقق بخشند.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز