خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تکالیف کارفرمایان در برابر کارگر حادثه دیده ناشی از کار/ تکرار سالانه معاینات پزشکی کاملا برای کارگران ضروری است

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۷۷۹

مدیرعامل صنایع ریخته‌گری آذرین نام، تکالیف کارفرمایان در برابر کارگر حادثه دیده ناشی از کار را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا ملکی با بیان اینکه قانونگذار برای جلوگیری از بروز بیماری و کاهش حوادث ناشی از کار در محیط کارگاه، کارفرما را مکلف به رعایت استانداردهای شغلی و ایمنی کار کرده، تأکید کرد: قانونگذار برای حفظ سلامت جسمی و روحی بیمه شده در مواقع بروز حوادث ناشی از کار نیز تکالیفی برعهده کارفرما نهاده است.

مدیرعامل صنایع ریخته‌گری آذرین نام با بیان اینکه از وظایث کارفرمایان این است که در بدو استخدام نیروی کار نسبت به انجام معاینات پزشکی در مراکز طب کار معتمد اداره کار اقدام کنند، افزود: در عین حال تکرار سالانه این معاینات کاملا  برای کارگران ضروی است.

ملکی گفت: رعایت قوانین انجام دوره‌ای آموزشی کار با استفاده از لوازم ایمنی و بهداشتی، جابجایی و تغییر در مشاغل هر فرد با در نظر گرفتن شرایط کار و محیط وتوانمندی افراد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طبق اظهارات وی؛ رفع سختی کار و ایجاد شرایط تسهیل برای انجام کار، بکارگیری نیروهای متخصص بهداشت کار و ایمنی نیز از وظایف کارفرمایان به حساب می‌آید. وجود ابزارهایی همچون بیمه‌های مسئولیت مدنی و بیمه‌ای مکمل درمان علاوه بر کمک به کارفرمایان برای نیروی کار نیز کارآمد است تا در مواجهه با حوادث احتمالی و سایر مشکلات درمانی از این ابزارها استفاده کنند.

مدیرعامل صنایع ریخته‌گری آذرین نام با بیان اینکه بررسی مشکلات حوادث کار بین کارفرما و نیروی کار از دو منظر قابل بررسی است، افزود: یکی از این دو منظر؛ بروز حادثه برای کارگر در زمان انجام کار است که در این حالت امور بهداشت حرفه‌ای و ایمنی با تهیه گزارش سالانه کار و انتقال مصدوم به مراکز درمانی برای مداوا عمل می‌کند. در این حالت کارگر پس از سپری کردن دوره درمان با تایید پزشک معتمد کار مجدد فعالیت شغلی خودرا از سر می‌گیرد. در این خصوص می‌توان گفت در صورت بروز آسیب‌دیدگی جدی انجام کارشناسی توسط کارشناس ویژه اداره کار برای تعیین  درصد آسیب دیدگی و سهم تقصیر کارگر و کارفرما صورت خواهد پذیرفت که در نهایت بر اساس این کارشناسی؛ کارفرما با استفاده از بیمه مسئولیت و در صورت عدم برخورداری از این نوع بیمه راسا نسبت به پرداخت خسارات نیروی کار می‌بایستی اقدام نماید.

ملکی با بیان اینکه در نوع دوم کارگر پس از خروج از محل کار (با بازنشستگی یا به هر دلیل دیگر ..) ادعای آسیب‌دیدگی می‌کند، در ادامه افزود: این گونه ادعاها که پس از خروج از کارگاه صورت می‌گیرد با نوع اول کاملا متفاوت است. در این حالت نیز پس از اعلام آسیب‌دیدگی و شکایت؛ کارشناسی اداره کار انجام و با نظر پزشکی قانونی و غیره میزان آسیب‌دیدگی تعیین می‌شود. در برخی موارد کارگران با عدم پوشش شرکت‌های بیمه‌گر مسئولیت مدنی کارفرما در پرداخت دیه و حضور در مراجع قضایی و قرار دادن وثیقه و ضمانت‌نامه و غیره.. با معضلات فراوان روبرو می‌شوند.

وی همچنین اظهار کرد: معمولا در کارشناسی‌های تعیین دیه و خسارات، کارشناس مربوطه با تعیین درصدی حتی به مقدار ناچیز کارفرما را مقصر اعلام می‌کند.

مدیرعامل صنایع ریخته‌گری آذرین نام با تاکید بر اینکه برگزاری کلاس‌های ایمنی کار برای کارگران واحدهای که کار پرخطر انجام می‌دهند ضروری است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که کارگر تا زمانی که آموزش‌های کامل ندیده باشد؛ به کار مشغول نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز