خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

۵۰ درصد از حوادث منجر به فوت در بخش ساختمان است/بازرسی فنی از کارگاه‌های ساختمانی باید اولویت وزارت کار باشد

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۳۹۹

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور گفت: ۵۰ درصد از حوادث منجر به فوت در بخش ساختمان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس شیری (بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور) گفت: ۵۰ درصد از حوادث منجر به فوت در بخش ساختمان است.

وی افزود: رعایت مدل خودبازرسی کارگاه‌ها الزامی است. در بخش ساختمان کشور به علت خلاء ارتباطی کارفرما با حوزه ایمنی همچنان آمار تلفات ناشی از محیط کار بالاست که این خلاء نظارتی در کارگاه‌های ساختمانی با استقرار کمیته‌های نظارت فنی از بین می‌رود.

شیری گفت: ساختمان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی است که نقش برجسته‌ای در توسعه کشور دارد و نظارت بر رعایت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی و پروژه‌های عمرانی که دارای بیشترین حوادث کارگاهی هستند، ضروری است. براساس استانداردهای بین‌المللی هر حادثه منجر به فوت باعث از بین رفتن ۷۵۰۰ روز کاری می‌شود و طبق آمارهای بین‌المللی هر ساله ۶۰ هزار حادثه منجر به فوت در کارگاه‌های ساختمان‌سازی کشورهای مختلف رخ می‌دهد. و در کشور ما نیز این آمار بالا و نزدیک به ۵۰ درصد آمار حوادث کاری را حوادث کارگاه‌های ساختمانی به خود اختصاص داده است.  

او  با اشاره به اینکه براساس مصوبه سال ۹۲ شورای فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارگاه‌های با بیش از ۲۵ نفر کارگر مشمول استقرار کمیته‌های نظارت فنی هستند، گفت: با مصوبه جدید شورای فنی وزارت کار همه کارگاه‌ها افزون بر آموزش‌های فنی باید نسبت به استقرار ناظر فنی در کارگاه اقدام کنند.

بازرس کانون کارگران ساختمانی سراسر کشور با اشاره به اینکه متاسفانه در خیلی از کار گاه‌های ساختمانی مقررات ایمنی محدود به همان نصب تابلو شعاری (اول ایمنی، بعد کار) در سر در کارگاه شده است و در عمل چیزی که به آن بها داده نمی‌شود همان ایمنی و آئین‌نامه‌های آن است. افزود: علارغم آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های فراوان تدوین  شده، عدم وجود ضمانت اجرایی کافی، ضعف دولت در انجام بازرسی و کنترل‌های لازم و همچنین تمایل کارفرمایان به کسب بالاترین سود در کارگاه‌های ساختمانی و حذف هزینه‌های حیاتی ارتقای ایمنی در این کارگاه‌ها باعث وقوع حوادث مرگبار برای نیروهای شاغل در این بخش‌ها می‌شود.  

شیری گفت: بکارگیری مسئولان ایمنی متخصص و توانمند، اجرای قانون مجریان ذیصلاح در امر ساخت و ساز، افزایش آموزش‌های ایمنی و فرهنگ‌سازی آن در همه سطوح کارفرمایان، کارگران و سرپرستان کارگاه‌های ساختمانی  و ورود بیشتر و جدی‌تر مهندسین ناظر در امر نظارت بر رعایت آئین‌نامه‌های حفاظت فنی ساختمان و مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان و نیز اجرای قاطع ماده ۱۰۵ قانون کار توسط ضابطین و بازرسین اداره کار می‌تواند به کاهش آمار حوادث در پروژه‌های ساختمانی شود.

به گفته این فعال کارگری، سقوط از ارتفاع، برخورد مصالح ساختمانی با سرو کمر، سقوط از چاه، سقوط از سقف، سقوط از جرثقیل، سقوط از چاهک آسانسور و رعایت نکردن نکات ایمنی هنگام کار از نمونه عوامل اصلی وقوع حوادث کار منجر به فوت در بخش ساختمانی است.

وی گفت: بازرسی فنی از کارگاه‌های ساختمانی به علت وقوع بیشترین حوادث کارگاهی باید دراولویت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز