خبرگزاری کار ایران

پیرامون مشکلات کشاورزان لردگان و خان‌میرزا مطرح شد؛

بی‌آبی و گرانی شدید نهاده‌ها، معیشت کشاورزان را تهدید می‌کند/گروه‌های مافیایی قیمت‌ها را بالا می‌برند

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۴۸۲

کشاورزان لردگان و بخش خان‌میرزا در استان چهارمحال و بختیاری به عدم توزیع عادلانه کود شیمیایی اعتراضی کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر منصوری (نماینده کشاورزان چهارمحال و بختیاری در شورای مرکزی خانه کشاورز ایران) پیرامون مطالبه کشاورزان، ضمن مسالمت‌آمیز خواندن تجمع امروز آنها، اظهار داشت: این مساله محدود به کشاورزان لردگان و بخش خان‌میرزا نمی‌شود. سایر کشاورزان چهارمحال و بختیاری با مشکل گرانی و کمبود نهاده‌های کشاورزی، علی‌الخصوص کود‌های شیمیایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی توضیح داد: با توجه به خشکسالی و کمبود آب برای کشاورزی، کشاورزان با توسل به نهاده‌های کشاورزی مثل کود اوره و فسفات و تکنولوژی‌ و مکانیزاسیون فرآیند کشاورزی، تلاش کردند بهره‌وری و باردهی زمین‌هایشان را بالا ببرند اما مشکلی که وجود دارد، این است که در زمان توزیع نهاد‌ها، عوامل فروش با تشکیل گروه‌های مافیایی کاری می‌کنند نهاده‌ها دیر توزیع شود تا از این طریق بتوانند قیمت‌ها را بالا ببرند. این مشکل تقریبا طی دو-سه سال اخیر وجود داشته، اما امسال حادتر شده است.

منصوری با بیان اینکه ۸۰ درصد از اقتصاد شهر لردگان وابسته به کشاورزی است، گفت: بحران کمبود آب، معیشت کشاورزان لردگان و چهارمحال و بختیاری را تهدید می‌کند. از همین رو آنها به کود شیمیایی و عوامل دیگر برای افزایش بارآوری زمین‌هایشان اتکا کردند اما گرانی و تورم آنها را زمین‌گیر کرده است. قیمت همه‌چیز طی یک‌سال اخیر ۴ الی ۵ برابر شده است.

نماینده کشاورزان چهارمحال و بختیاری در شورای مرکزی خانه کشاورز ایران در پایان، تصریح کرد: کشاورز درآمد چندانی ندارد که بتواند کود فسفات و اوره را با قیمت بالای ۵۰ هزار تومان خریداری کند. بعد از آن مشکل برداشت و فروش محصولش به ویژه در زمینه گندم را دارد. اگر کشاورز نتواند این مسائل و موانع را رفع کند از لحاظ درآمد پیشرفتی هم نخواهد داشت. این مسائل موجب اعتراض آنها شده که البته در بسیاری موارد نتیجه‌ای هم دربرنداشته است.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز