خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دغدغه‌های آتش‌نشانان از لباس کار تا پاداش پایان خدمت/هنوز سلفی‌بگیرانِ پلاسکو را فراموش نکرده‌ایم!

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۴۹۶

دو سال بعد از پلاسکو، نادر مرادی از دغدغه‌های آتش‌نشانان می‌گوید؛ از اجرایی نشدن آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور و عدم توجه به مطالبات نیروی انسانی.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دو سال از حادثه پلاسکو می‌گذرد. مرگ بیش از ۲۰ آتش‌نشان فاجعه‌ای بود که حالا بعد از ۲ سال هنوز آثار تلخ آن باقی است. هنوز وعده و وعیدهای مسئولان در مورد بهبود شرایط کار آتش‌نشانان محقق نشده است. نادر مرادی (فعال صنفی آتش‌نشان و عضو سابق هیئت مدیره شورای اسلامی کار آتش‌نشانان کشور) با اشاره به اینکه آتش‌نشانان بارها و بارها در معرض حوادث ناشی از کار قرار می‌گیرند که همچون حادثه پلاسکو در معرض توجه جامعه و مسئولان قرار نمی‌گیرد، اظهار داشت: بالاترین رکن در حوزه مدیریت، صیانت از منابع انسانی است. داشتن تجهیزات به‌روز آتش‌نشانی اهمیت دارد اما عدم توجه به منابع انسانی و شرایط زیست آتش‌نشانان مضرتر است.

آرامش روحی آتش‌نشانان مهم است

وی افزود: داشتن تغذیه مناسب برای آتش‌نشانان به دلیل مشارکت در عملیات سخت و خطرناک، بسیار مهم است. پرسنلی که در آتش‌نشانی هستند به سبب درگیری روزانه با حوادث ناگوار جامعه دچار مشکلاتی روحی‌ای می‌شوند. برای آرامش روحیه آتش‌نشانان باید خدماتی در نظر گرفته شود.

وی در ارتباط با مهم‌ترین مطالبه‌ی آتش‌نشانان یعنی اجرایی شدن آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور بیان کرد: در تهران تعدادی از پرسنل تابع نظام هماهنگ کارکنان (کارمندی) بوده و تعدادی تابع قوانین کار (کارگری) هستند که از صندوق تامین اجتماعی خدمات می‌گیرند. آنها با مخاطرات شغلی یکسانی مواجه هستند اما «سخت و زیان‌آور» بودن به صورت متفاوت در مورد آن‌ها اجرا می‌شود.

این فعال کارگری تصریح کرد: قوانین سخت و زیان‌آور در تبصره ۲ ماده ۷۶ سازمان تامین اجتماعی می‌گوید شغل هر کسی که سخت و زیان شناخته شد به ازای هر سال ۶ ماه ارفاق می‌گیرد (ایام سنوات ارفاقی ۱۰ ساله) ولی کارمندان به ازای هر سال ۳ ماه ارفاق (ایام سنوات ارفاقی ۵ ساله) دارند. پرسنل کارمندی تابع نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت بوده و ذیل صندوق رفاه شهرداری هستند. این پرسنل آتش‌نشانی با ۲۵ سال می‌توانند درخواست بازنشستگی کنند. در عین حال کارگران تابع صندوق تامین اجتماعی به ازای هر سال ۶ ماه ارفاق دریافت می‌کنند و با ۲۰ سال کار، می‌توانند درخواست بازنشستگی کنند.

همکاری خاصی از تامین اجتماعی ندیده‌ایم

مرادی ادامه داد: البته کارگران تنها در صورتی می‌توانند با ۲۰ سال اشتغال، درخواست بازنشستگی کنند که سازمان تامین اجتماعی همکارهای لازم را انجام دهد. متاسفانه ما تا به حال همکاری خاصی از سازمان تامین اجتماعی ندیده‌ایم.  

این فعال کارگری با بیان اینکه شهرداری‌ به عنوان کارفرمای آتش‌نشانان مابه‌التفاوت چهار درصدی حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند اما سازمان تامین اجتماعی بازهم رای کمیته سختی و زیان‌آور و ماده  ۸۴ قانون برنامه ششم توسعه را اجرایی نمی‌کند، گفت: سازمان تامین اجتماعی بهانه‌های خاص خود را می‌آورد و می‌گوید که ابلاغ نشده است. اخیراً کمیته حفاظت فنی این مساله را در دستور کار قرار داده و در حال بررسی است.

وی افزود: باید ببینیم که «کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار» چه جوابیه‌ای به ما خواهد داد. کسانی که ذیل نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت هستند، دارای دو صندوق شده‌اند. کسانی که جدید استخدام شدند، ذیل تامین اجتماعی و قدیمی‌ترها ذیل صندوق رفاه شهرداری هستند.

مرادی خاطرنشان کرد: باتوجه به اقداماتی که توسط شورای اسلامی کار انجام گرفته است، سخت و زیان‌آور بودن کارگران را که تابع صندوق تامین اجتماعی هستند، گرفته‌ایم. اما طیف قدیمی آتش‌نشانان همچنان مشکل دارد.

وی افزود:  شیفت کاری آتش‌نشانان به این شکل است که ۲۴ ساعت سر کار می‌آییم و ۴۸ ساعت استراحت می‌کنیم. در عین حال مزایای ضمن خدمت نیز داریم.

در تمام دنیا بالاترین تسهیلات و دستمزدها برای آتش‌نشانان در نظر گرفته می‌شود

این فعال صنفی آتش‌نشانان با تاکید بر اینکه آتش‌نشان ازجمله مشاغلی است که بالاترین ریسک و استرس کاری را متحمل می‌شود، گفت: آمارهای جهانی نیز آتش‌نشانی را جزو مشاغل ریسک‌پذیر می‌داند و در تمام دنیا بالاترین تسهیلات و دستمزدها برای آتش‌نشانان در نظر گرفته می‌شود. ما عملا از این امتیاز محروم هستیم. کارگاه‌های ما پنج شنبه و جمعه تعطیل است اما باید شیفت کاری داشته باشیم و در عین حال حق جمعه کاری نیز به اندازه پرداخت نمی‌شود. این مشکل برای بخش کارمندی و کارگری آتش‌نشانان صدق می‌کند.

مرادی تصریح کرد: قانونگذار تاکید دارد که وقتی شخصی روز جمعه در محل کار حضور پیدا می‌کند استحقاق دریافت ۴۰ درصد مزد را دارد. باتوجه به شکایت‌های انجام گرفته امید داریم که این مساله پیگیری شود.

او ادامه داد: اغلب وقتی برای طرح مطالباتمان رجوع می‌کنند، مشکل بار مالی را مطرح می‌کنند. می‌گویند سازمان آتش‌نشانی بیشترین هزینه را برای شهرداری دارد. درحالیکه این جزو وظایف تکلیفی شهرداری است؛ از شهروندان عوارض دریافت می‌کند و مجبور است که برخی خدمات را به مردم بدهد و یکی از این خدمات آتش‌نشانی است.

وی با اشاره به اینکه دستمزد پرسنل کارگری و کارمندی آتش‌نشانی تفاوت‌های فاحشی دارد، اظهار داشت: حتی در زمان بازنشستگی نیز این تفاوت وجود دارد و ما را به عنوان پرسنل شهرداری قلمداد نمی‌کنند. سال قبل مصوبه‌ای از سوی شورای شهر آمد که درصدی را به عنوان فوق‌العاده برای کارکنان «عملیات» سازمان آتش‌نشانی بود منتها از پرداخت آن به پرسنل کارگری شانه خالی کردند. بر این اساس در این مصوبه آمده است؛ اجرای تبصره ۳۷  بودجه ۹۶ در قالب برقراری پرداخت فوق‌العاده خاص نیروهای عملیاتی سازمان از تاریخ اول اسفند ۹۶ است که احکام آن صادر شده است، ضروری است. در تهران ۵ هزار پرسنل آتش‌نشانی داریم که ۴ هزار نفر پرسنل کارمندی در عملیات شرکت می‌کنند، ۴۰۰ نفر پرسنل کارگری نیز بخشی در عملیات شرکت می‌کنند و برخی ستادی هستند.

پاداش پایان خدمت آتش‌نشانان کم است

این فعال کارگری اظهار داشت: طی این مصوبه نه تنها نیروهای آتش‌نشانی به نیروی عملیاتی محدود شده است؛ بلکه کارگران عملیاتی نیز از آن جدا شده است. در اعتراض به این تبعیض، طوماری تهیه کردیم و در تاریخ ۱۹ اسفند ۹۶ تحویل شورای شهر دادیم و تا الان پیگیری بودیم که پاسخ بدهند اما بعد از یک سال هیچ جوابی دریافت نکردیم.

مرادی با اشاره به اینکه سازمان‌های دیگر در پاداش آخر خدمت سالی چند ماه پاداش می‌دهند اما سازمان آتش‌نشانی اینطور نیست، اظهار داشت: با اینکه به آتش‌نشانان صفت خدوم و زحمتکش می‌دهند اما سالی یک ماه پاداش می‌دهند. در عین حال ما زیر مجموعه خدمات شهری هستیم.

او ادامه داد: هیئت مدیره سازمان مصوب کرده که به پرسنل کارگر نیز مبلغی بابت مداومت کاری به عنوان پاداش آخر خدمت (از مزایای مزدی آتش نشانان) پرداخت کند. بیشتر این مشکلات مربوط به بودجه کمی است که شهرداری برای آتش‌نشانان در نظر می‌گیرد. البته هزینه زیادی بابت تجهیزات آتش‌نشانی می‌شود اما کمتر اهمیتی به صیانت از نیروی انسانی داده می‌شود.

این عضو سابق شورای اسلامی کار آتش‌نشانان در پایان خاطرنشان کرد: بارها رجوع می‌کنیم تا با مدیریت و مجموعه شهرداری صحبت کنیم. حتی دفتر شورای اسلامی کار را از ما گرفتند. قول و وعده می‌دهند اما به آن عمل نمی‌کنند. شورای شهر نیز گوش شنوایی برای مشکلات ما ندارند. برای مسئولان یک آتش‌نشان خوب یک آتش‌نشان مرده است تا خیلی از مسئولان بتوانند با جنازه‌های ما عکس سلفی بگیرند. هنوز سلفی‌بگیران در حادثه پلاسکو را فراموش نکرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز