خبرگزاری کار ایران

واکنش نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها به تجمع فعالان محیط زیست:

اطلاعی از تجمع ندارم/دست‌ زدن به حقآبه خوزستانی‌ها گناهی است نابخشودنی

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۸۴۵

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها پیرامون خبر تجمع تعدادی از فعالان محیط زیست اهواز گفت: قرار بود فعالان محیط زیست جلسه‌ای برگزار کرده، و از ما هم به‌عنوان اعضای کمیسیون محیط زیست برای حضور یافتن در آن دعوت به عمل آورند اما دیگر اطلاعی به ما داده نشد و من هم از تجمع اطلاعی ندارم. البته اطمینان دارم که درگیری‌ رخ نداده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گفته می‌شود روز گذشته جمعی از فعالان محیط زیست و شهروندان اهوازی در اعتراض به انتقال آب کارون به مناطق مرکزی کشور قصد برگزاری تجمعی را داشتند که از انجام آن جلوگیری شد.

سیدمحسن موسوی‌زاده (نماینده مردم اهواز در شورای استان خوزستان و نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها) پیرامون این مساله به خبرنگار ایلنا، گفت: قرار بود فعالان محیط زیست جلسه‌ای برگزار کرده، و از ما هم به‌عنوان اعضای کمیسیون محیط زیست برای حضور یافتن در آن دعوت به عمل آورند اما دیگر اطلاعی به ما داده نشد و من هم از تجمع و اینکه احتمالا آیا بازداشتی هم صورت گرفته، اطلاعی ندارم. البته اطمینان دارم که درگیری‌ رخ نداده است.

وی در ادامه در ارتباط با خبر انتقال آب کارون به مناطق مرکزی کشور، عنوان داشت: از قبل انتقال‌هایی صورت گرفته و چندین تونل هم قبلا برای انتقال آب به استان‌هایی همچون کرمان، یزد و اصفهان احداث شده ‌است. اما در بودجه سال آینده اعتباری برای انتقال جدیدی منظور نشده و استاندار، نمایندگان و بسیاری دیگر مسئولان هم این خبر را تکذیب کرده‌اند.

نماینده مردم اهواز در شورای استان خوزستان در خصوص تبعات انتقال آب به مرکز کشور از استان خوزستان، توضیح داد: این انتقال تبعات زیادی را به همراه دارد. کارونی که سابقا ۳۰۰ کیلومتر آن (بین مسجد سلیمان و خرمشهر) قابل کشتیرانی بود با برداشت‌ها و انتقالاتی که از آن طی سالیان مختلف صورت گرفته، دیگر شرایط قایق‌رانی را هم ندارد. شوری آب کارون افزایش یافته و از سرعت آن نیز کاسته شده است. بستر رودخانه به‌خاطر پایین آمدن قدرت آب برای انتقال رسوبات، جزیره جزیره شده است.

موسوی‌زاده در خصوص وضعیت کشاورزان خوزستان، اظهار داشت: پروژه‌های انتقال آب، کشاورزان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده‌ است. نخلستان‌های آبادان و شادگان بسیار آسیب دیده‌اند. تالاب‌هایی همچون هورالعظیم و شادگان بسیار آسیب خورده، کم‌آب شده‌اند. خشکی گسترده و ایجاد ریزگرد از تبعات انتقال آب است.

وی با بیان اینکه انتقال از سرمنشا موجب کاهش سرعت آب و ایجاد تبعات فراوان می‌شود، تصریح کرد: انتقال آب از سر منشا کار درستی نیست. انتقال باید از سرریز آب صورت گیرد. زمانی که آب شیرین کارون در خرمشهر و آبادان وارد خلیج فارس شور شده و در حال هدررفت می‌باشد، باید از طریق احداث یک سد تنظیمی، مازاد آب کارون منتقل شود.

موسوی‌زاده پیرامون خشکسالی در حوضه آبریز زاینده‌رود در اصفهان و اعتراضات کشاورزان آن حوضه، گفت: واحدهای فولاد اصفهان به آب فراوان نیاز دارند که از کارون تامین می‌شود. البته انتقال نه فقط برای صنایع، بلکه برای شرب و در برخی موارد کشاورزی هم صورت می‌گیرد. چندین تونل به اسم بهشت‌آباد و... زده شده و انتقال انجام می‌شود. این یک واقعیت است. آب به صورت طبیعی که کاهش نیافته، با این انتقال‌ها کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: مردم خوزستان، مردمی بخشنده هستند و دوست دارند که تمام کشور برخوردار از آب باشند. اما انتقال از سرمنشا غلط است و آسیب‌های فراوانی برای محیط زیست، کشاورزی، باغداری و دامداری خوزستان ایجاد کرده‌است. بدتر از همه ریزگردهایی است که در نتیجه این خشکسالی‌ها ایجاد شده است. این در حالیست که خوزستان بزرگ‌ترین جلگه کشور است و وجب به وجب آن مستعد برای کشاورزی است. اما اکنون کشاورزی در بسیاری از مناطق خوزستان تعطیل شده است.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌ها در پایان، خاطرنشان ساخت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری برای توسعه کشاورزی خوزستان، از سال ۷۵ تاکنون هنوز نه تصفیه و نه آبیاری آن به اتمام نرسیده است. چرا باید وضع خشکسالی در خوزستان به جایی برسد که کشت برنج در این استان منع شود؟ اگر وضع به همین منوال پیش برود خیلی از کشت‌های دیگر هم ممکن است تعطیل شوند. در حالیکه در خوزستان، هفت طرح عظیم برای نیشکر راه‌اندازی شده که نیاز به آب فراوان دارند. کسانی که بانی چنین طرح‌هایی هستند نباید دست به حقآبه رودخانه‌های خوزستانی‌ها بزنند. دست‌زدن به حقآبه خوزستانی‌ها، گناهی است نابخشودنی.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز