خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

بحران کمبود کود شیمیایی به دلیل بی‌برنامگی‌/کشاورزان جزو اقشار آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۳۶۱

رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش دانیال گفت: به‌رغم شرایط تحریم و اثرگذاری بی‌بدیل خودکفایی محصولات استراتژیک در گذر از این بحران، متأسفانه بی برنامگی و عدم پیش‌بینی اقدامات لازم برخی از مسئولان کشوری در خصوص تأمین به موقع نهاده‌ها ازجمله کود اوره در کشت‌های تابستانه و پاییزه، موجب سردرگمی و نارضایتی کشاورزان شده است.

عبدالرحیم رحیمی‌نیا (رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش دانیال) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: مشکل کشت‌های تابستانه به‌خصوص کشت ذرت، کمبود شدید کود اوره به قیمت مصوب است که با وجود فراوانی در بازار آزاد با دو برابر قیمت، هزینه‌های اضافی فراوانی را به کشاورزان تحمیل نمود و موجب نارضایتی شدید آنها شد. متأسفانه تداوم بحران کمبود کود اوره و حتی گسترش این کمبود به دیگر نهاده‌ها از جمله کودهای فسفاته و پتاسه در زمان کشت‌های پاییزه، علاوه بر تأخیر در زمان کاشت محصولات مختلف به‌ویژه محصولات استراتژیکی مثل گندم و چغندرقند، عملیات داشت مزارعی را که کشاورزان با هزینه فراوان کشت نموده‌اند، به خطر انداخته و با کاهش عملکرد مطلوب و تأخیر در زمان مناسب برداشت (به خصوص در چغندرقند) تأثیر منفی بر خودکفایی کشور و معیشت کشاورزان خواهد داشت.

رحیمی‌نیا تصریح کرد: به‌رغم شرایط تحریم و اثرگذاری بی‌بدیل خودکفایی محصولات استراتژیک در گذر از این بحران، متأسفانه بی برنامگی و عدم پیش‌بینی اقدامات لازم برخی از مسئولان کشوری در خصوص تأمین به موقع نهاده‌ها ازجمله کود اوره در کشت‌های تابستانه و پاییزه، موجب سردرگمی و نارضایتی کشاورزان شده است.

وی تاکید کرد: کمبود شدید کود اوره در این استان که به عنوان قطب تولید محصولات استراتژیکی از جمله گندم، چغندرقند پاییزه و ذرت در کشور است آن هم در سالی که شعار آن حمایت از تولید داخلی است، ضربه بزرگی به تولید ملی خواهد زد. دلیل این مساله نیز ارتباطی به تحریم ندارد بلکه ناشی از ضعف مدیریت است.

رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش دانیال در پایان، گفت: با توجه به اینکه کشاورزی حتی در کشورهای توسعه یافته نیز مورد حمایت خاص می‌باشد و کشاورزان جزو اقشار آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند، نباید اجازه دهیم که با چنین اقداماتی، امنیت غذایی کشور به خطر افتد. انتظار ما هم اینست مسئولان مربوطه مشکلات آنها را با مدیریت کارآمد رفع نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز