خبرگزاری کار ایران

توضیح رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش در خصوص تجمعات اخیر:

شیرینی بازگشایی کارخانه قند شوش با بی‌تدبیری‌های مسئولان کارخانه در کام کشاورزان تلخ شد

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۸۲۷

رییس انجمن صنفی کشاورزان شوش در خصوص اعتراضات اخیر چغندرکاران شوش گفت: شیرینی بازگشایی کارخانه قند دزفول (شوش) با بی‌تدبیری‌های مسئولان آن، به‌خصوص در زمان برداشت و پس از آن در محاسبات عیار و افت چغندرکاران، در کام مردم منطقه به‌ویژه کشاورزان تلخ شد. هم‌چنین، با وجود گذشت بیش از سه ماه از زمان برداشت محصول، هنوز ۳۰ % اولیه طلب کشاورزان به آنها پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی روزهای اخیر، تعدادی از کشاورزان چغندرکار شهرستان شوش در اعتراض به تغییر و افت عیار چغندرقند تحویلی خود به کارخانه، بدون اطلاع آنها و عدم پرداخت مطالباتشان از سوی کارخانه قند دزفول (شوش)، دست به تجمعی اعتراضی زدند.

در همین رابطه، عبدالرحیم رحیمی‌نیا (رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش) گفت: چغندرقند پاییزه که یکی از الویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای بالا بردن بهره‌وری آب و خودکفایی شکر است در سال زراعی گذشته در سطح ۱۲۰۰۰ هکتار در استان خوزستان کشت شد که عمدتا در شمال استان و بیش از ۵۰% آن در شهرستان شوش دانیال انجام می‌شود.

وی افزود: در این رابطه هشت کارخانه قند که هفت تای آنها در استان‌های دیگر هستند، فعال هستند. کارخانه قند دزفول (شوش) که بزرگترین کارخانه قند کشور است و حدود ۱۴ سال فعالیت نداشت، به لطف خداوند و زحمات همه دلسوزان ازجمله مسئولان شهرستان شوش و به‌ویژه نماینده مردم در مجلس، از پاییز سال ۹۶ فعالیت خود را به‌طور آزمایشی با تحویل گرفتن چغندرقند بهاره آغاز و برای کشت پاییزه در سطح  ۲۲۰۰ هکتار با بیش از یکصد نفر از کشاورزان قرارداد منعقد نمود که باعث اشتغالزایی در منطقه نیز شده است. اما متاسفانه شیرینی بازگشایی کارخانه با بی‌تدبیری‌هایی که مسئولان کارخانه به‌خصوص در زمان برداشت و پس از آن در محاسبات عیار و افت چغندرکاران ایجاد نمودند در کام مردم منطقه به‌ویژه کشاورزان تلخ شد.

رحیمی‌نیا در خصوص نحوه پرداخت مطالبات کشاورزان از سوی کارخانه قند شوش، اظهار داشت: طبق قرارداد بین شرکت و کشاورزان، مقرر شده مطالبات کشاورزان، طی چند مرحله، ۳۰درصد ۴۵ روز بعد از برداشت و مابقی آن، ۴، ۶ و ۸ ماه بعد از تحویل پرداخت شود که این البته مقبول جامعه کشاورزی نیست. با این حال، کشاورزان با توجه به ضرورت کشت چغندر و محدودیت‌هایی که دارند، ناگزیر به پذیرش این قرارداد شدند.

رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش در خصوص طلب کنونی چغندرکاران از کارخانه قند دزفول، گفت: با اینکه سه ماه از زمان برداشت محصول می‌گذرد، اما هنوز همان ۳۰ % اولیه هم به کشاورزان پرداخت نشده است.

وی اشاره کرد: همه کارخانه‌های طرف قرارداد چغندرکاران در زمان برداشت از استقرار کارشناس معرفی شده از طرف این انجمن برای نظارت بر نحوه تحویل و تعیین عیار و افت چغندرقند استقبال می‌کنند اما مدیرعامل کارخانه قند دزفول با وجود ارایه صورتجلسات استانی و مدارک لازم، مانع حضور نماینده چغندرکاران در کارخانه شد که این موضوع باعث اولین بی‌اعتمادی شد و مهم‌تر اینکه مشخصات چغندرقند تحویلی به‌خصوص از نظر میزان عیار و افت به چغندرکاران اطلاع رسانی نشد. درحالیکه، همه کارخانه‌ها حداکثر تا ۲۴ ساعت بعد از تحویل مشخصات یادشده را به اطلاع کشاورزان می‌رسانند اما کارخانه قند دزفول بعد از پایان دوره برداشت، در موارد بسیاری حدود دو ماه و نیم پس از برداشت چغندرکار را مطلع نمود که اعتراض شدید آنها را در پی داشت.

رحیمی‌نیا اظهار داشت: اکنون که کشاورزان برای دریافت صورت مالی خود به کارخانه مراجعه کرده‌اند، جدا از آنالیزی که قبلا به آنها تحویل داده شده بود، آنالیز و صورت‌حساب جدیدی دریافت نمودند که با اولی، مغایرت دارد؛ مغایرتی که به ضرر کشاورزان است. این مساله اعتراض شدید کشاورزان را به همراه داشت. برخی از آنها جهت پیگیری مطالباتشان به دفتر انجمن رجوع کردند و ما نیز در همین خصوص، با فرمانداری جلساتی گذاشتیم که عموما به‌خاطر عدم حضور مدیر شرکت در جلسات، این نشست‌ها به نتیجه‌ای نمی‌رسید.

رییس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش در پایان، تاکید کرد: ما به‌شدت پیگیر مشکلات چغندرکاران هستیم. قابل ذکر است سال گذشته، در قرارداد بین کشاورزان و کارخانه مواردی گنجانده ‌شد که مورد رضایت کشاورزان و کارشناسان نبود اما امسال شرایط قرارداد بدتر شده است به‌طوریکه مصوبات دولت (شورای اقتصاد) در خصوص یارانه کرایه حمل، تفاله و قند تحویلی به چغندرکار که برای توسعه این کشت استراتژیک به کشاورز تعلق می‌گیرد در قرارداد جدید (امسال) از وی سلب امتیاز شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز