خبرگزاری کار ایران

ناصر چمنی مطرح کرد؛

صحبت از مزد توافقی خیانت به جامعه کارگری است/نمایندگان به تضعیف معیشت کارگران می‌اندیشند

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۲۸۰

یک فعال کارگری گفت: مبحث مزد توافقی تا به حال چندین بار مطرح شده اما بنا به وضعیت اقتصادی کشور و در شرایطی که عرضه و تقاضا از نظر کاری یکسان نیست، برداشتن حداقل مزد شرایطی را به وجود می‌آورد که صاحب سرمایه راحت‌تر بتواند کارگر را استثمار کند.

ناصر چمنی (نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه در جامعه‌ای که بخش عمده‌ای از قانون کار در آن اجرا نمی‌شود، صحبت کردن در مورد مزد توافقی نه تنها خیانت به جامعه کارگری بلکه خیانت به کشور است، اظهار داشت: مبحث مزد توافقی تا به حال چندین بار مطرح شده است اما بنا به وضعیت اقتصادی کشور و در شرایطی که عرضه و تقاضا از نظر کاری یکسان نیست، برداشتن حداقل مزد شرایطی را به وجود می‌آورد که صاحب سرمایه راحت‌تر بتواند کارگر را استثمار کند.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: این نوع اقدامات از برده‌داری نوین هم فراتر است. در صورتی که حداقلی‌ترین حمایت‌های قانون کار نیز حذف شود، تامین حق کارگران مشکل‌تر خواهد شد.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: مطرح کردن مزد توافقی آن هم برای اینکه مبنا و حداقل مزد برداشته شود، درست نیست. اینکه کارگر و کارفرما بخواهند بر سر تعیین حقوق بیشتر از حداقل دستمزد با هم مشورت کنند، ایرادی ندارد اما طرح این موضوع به بهانه حذف حداقل دستمزد باید محکوم شود.

مزد توافقی فاصله طبقاتی را زیاد می‌کند

وی با اشاره به اینکه گفته عده‌ای مبنی بر اینکه حداقل دستمزد باعث کاهش اشتغال شده است، بهانه‌ای بیش نیست، گفت: ما خیلی از این حرف‌ها شنیده‌ایم. در گذشته نیز با این نوع جملات کارگر را بدبخت کردند.

این فعال کارگری افزود: زمانی می‌گفتند اگر کارگاه‌های زیر 10 نفر را از شمولیت قانون کار خارج کنند، اشتغال ایجاد می‌شود؛ کجا اشتغال به وجود آمد؟ با برداشتن حداقل دستمزد نه تنها اشتغال ایجاد نمی‌شود، بلکه تبعیض و فاصله طبقاتی بیشتر می‌شود.

چمنی با بیان اینکه کسانی که امروز در مجلس به دنبال این طرح هستند، کارفرما یا حامی کارفرمایان هستند، اظهار کرد: مگر قانون اساسی بر توسعه عدالت تاکید نکرده بود. مگر قرار نبود ثروت به صورت عدالانه توزیع شود. مزد توافقی باعث می‌شود که مردم بیشتری فقیر شوند.

برخی نمایندگان می‌خواهند سرمایه‌داران را قوی‌تر و کارگران را ضعیف‌تر کنند

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: آیا فکر نکرده‌ایم که با وجود مزد توافقی فقر بین مردم بیشتر می‌شود؟ به فرض که بخواهند کارگران روستایی را از شمول حدقل مزد محروم کنند، آیا این مساله باعث مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها نمی‌شود؟

وی افزود: این ضعف دولتمردان و نمایندگان است که به جای حل مساله، صورت مساله را پاک می‌کنند. مواردی که از شمولیت قانون کار خارج شد، حتی یک درصد هم به اشتغال کشور کمک نکرد و کارگران نیز بدبخت‌تر شدند.

چمنی در پایان تصریح کرد: کاری نکنیم که قشر ضعیف جامعه بیش از پیش ضعیف شود. هدف نمایندگانی که در مجلس شورای اسلامی این بحث را پیش می‌برند، تضعیف جامعه کارگری است. آن‌ها به جای کمک به معیشت کارگران در شرایط خطیر اقتصادی امروز، بیشتر به تضعیف معیشت کارگران می‌اندیشند. این اندیشه نئولیبرالیسم است که در چهره دیگری ظاهر شده‌اند و می‌خواهند سرمایه‌داران را قوی‌تر و کارگران ضعیف‌تر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز