خبرگزاری کار ایران

در دیدار علیرضا محجوب با جمعی از کارگران گروه ملی فولاد ایران مطرح شد:

با خصوصی‌سازی مخالف بوده و هستم/گروه ملی باید به دولت برگردد/لزوم برخورد با مافیای فولاد

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۴۶۶

شامگاه جمعه ۲۳ آذرماه، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با جمعی از کارگران معترض گروه ملی فولاد ایران در محل این شرکت واقع در اهواز دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، دبیرکل خانه کارگر در آخرین مرحله از سفر یک‌روزه خود به استان خوزستان، در دیدار با جمعی از کارگران گروه ملی فولاد ایران، در مسجد این شرکت دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار دو نفر از کارگران به نیابت از طرف همکاران خود، به بیان خواسته‌های کارگران پرداختند.

واگذاری گروه ملی فولاد به بخش خصوص با شکست مواجه شد

خلفی، یکی از این کارگران گروه ملی فولاد گفت: اولین شرکتی که  وارد بخش خصوصی‌سازی شد، گروه ملی فولاد بود که دوبار واگذاری آن به بخش خصوصی با شکست مواجه شد.

وی ادامه داد: ما از بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ تاکنون با شعار احیای شرکت گروه ملی فولاد به‌طور مستمر در کف خیابان‌ها هستیم ولی متأسفانه تاکنون هیچ نهادی ضمانت احیای شرکت را نداده است و راستی‌آزمایی برای مشکلات این شرکت انجام نشده است.

خلفی افزود: طبق گقته‌های محسنی اژه‌ای کل بدهی‌های زمان امیرمنصور به بدنه‌ی دولت و بانک ملی بازگشتند و رسماً شرکت بدهی به بانک ملی و جای دیگری ندارد ولی متأسفانه براساس اسنادی که از شرکت گروه ملی بابت خسارت‌هایی که امیرمنصور به‌حق یا ناحق زده شده بود، سندهای گروه ملی را گرو گذاشته بودند و تمام مشکلات بیرون از شرکت را به شرکت منتقل کردند.

گروه ملی به بدنه دولت برگردد

وی خطاب به علیرضا محجوب به عنوان نماینده و مدافع حقوق کارگران در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت‌ها برای افزایش کارایی به بخش خصوصی منتقل شدند ولی براساس الحاقیه‌ی همین قانون، در صورتی‌که شرکت‌های واگذارشده زیان‌ده شوند، دولت موظف است آنها را به بدنه خود ارجاع دهد. خواسته اصلی ما بازگشت شرکت به بدنه دولت و نجات این سرمایه ملی است، چراکه هر شرکت خصوصی که وارد گود می‌شود از عدم تأمین منابع مالی کافی برای احیای شرکت سخن می‌گوید. گروه ملی یک شرکت چند محصولی است و محصولات ما در برخی موارد منحصربه‌فرد است، چرا محصولات ما در بازارهای بین‌المللی عرضه نمی‌شود درحالیکه فاصله ما تا این بازارها حدود ۱۰۰ کیلومتر است؟

این کارگر ادامه داد: خواسته بعدی ما پس از بازگشت شرکت به بدنه دولت، سرمایه‌گذاری است. برای اینکه ۱۰۰ درصد ظرفیت کارخانه فعال شود نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. بانک ملی طی ۲ سال گذشته هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در این شرکت انجام ‌نداده است. بانک ملی باید موضع خود را مشخص کند که آیا این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد یا خیر؟ ما ۵ کارخانه اساسی داریم، ظرفیت اصلی کارخانه‌های ما ۱۸۰۰ تن است که از سال ۹۱ تا ۹۷ هرساله از این میزان کاسته شد تا در سال جاری ظرفیت ما به صفر رسید و عملاً کارخانه تعطیل شد. تیم آقای موسوی که وارد کار شدند با باز کردن و فروش برخی قطعات شرکت، بخشی از حقوق‌ها را پرداخت کردند ولی مشکلات به قوت خود باقی ماند. و بازهم بانک ملی مواضع خود را نشان نداد. اینکه رسانه‌ها می‌گویند ۳ خط کارخانه راه‌اندازی شده است صحیح نیست ظرفیت تولید ما بیش از این مقدار است.

خلفی بیان داشت: یکی دیگر از موارد مورد نظر ما عدم خروج شرکت فولاد اکسین از خوزستان است که از ستون‌های اصلی شرکت است. اگر ظرفیت اسمی خود را به فولاد اکسین اضافه کنیم بالغ بر ۲ میلیون و۳۰۰ هزار تن تولید می‌شود. طی برنامه‌ای که دولت برای سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی کرده، تولید فولاد کشور باید به ۵۰ میلیون تن برسد درحالیکه ظرفیت فعال ما برای تولید فولاد ۲۳ هزار تن است، پس چرا امکان این افزایش تولید برای شرکتی که توانایی دارد، فراهم نیست؟ چرا هیچ حمایتی از ما نمی‌شود؟

این کارگر ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که ما روی آن تأکید داریم، بحث سرمایه‌ی در گردش ما است که گروهی می‌گویند بانک ملی باید اجازه این سرمایه‌گذاری را از بانک مرکزی بگیرد! سؤال من این است آیا بانک مرکزی طی ۴ سال گذشته نمی‌توانسته این اجازه را صادر کند؟  در مرحله بعد، اداره شرکت را به تیم جدید و جوان غفوری و همراهانش سپردند ولی نکته قابل توجه این است که چرا بودجه مورد نیاز برای شروع کار را در اختیارش قرار ندادند؟! و طبق نظر کارشناسان هزار میلیارد تومان، که شرکت را احیا کند. پس چرا سرمایه‌ی در گردش مورد نیاز از طرف بانک ملی یا دولت تأمین نمی‌شود؟ درحالیکه شرکت فولاد روهینا دزفول با قدمتی کمتر از یک سال، ۱۰۰ میلیون یورو فاینانس برای او قرار می‌دهند که بقیه شرکت‌های خود را آنجا احیا کند درحالیکه این اقدام برای گروه ملی انجام نمی‌شود.

خوزستان ظرفیت ۳ هزار نیروی بیکار را ندارد/با مافیای فولاد برخورد کنید

خلفی گفت: امنیت شغلی از دیگر مواردی است که مدنظر ماست. اگر فاز دوم شرکت فولاد تکمیل شود، می‌توانیم برای ۴۰۰ نفر دیگر نیز اشتغال‌زایی داشته باشیم. ما می‌خواهیم بدانیم برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت دولت و بانک ملی چیست و شفاف‌سازی شود. خوزستان یک استان مرزی و استراتژیک است و تأمین امنیت جزو ضروریات این استان است. خوزستان ظرفیت ۳ هزار نیروی بیکار را ندارد. افراد بیکار پتانسیل این را دارند که به هر نهاد سیاسی وابسته شوند. با بازگشت شرکت به بدنه دولت و تزریق سرمایه‌های لازم  امنیت شغلی ما و امنیت استان خوزستان را تأمین کنید.

متأسفانه برخی تصور می‌کنند مطالبات ما حقوقی است.حقوق معوقه جزو آخرین خواسته‌های ماست. ما می‌خواهیم ورود مواد اولیه به‌صورت مستمر و با ۱۰۰ درصد ظرفیت به شرکت تضمین شود.

وی خطاب به محجوب بیان داشت: خواهش ما از شما این است که مافیای فولاد چه در کل کشور و چه در استان‌های هم‌جوار را شناسایی و با آنها برخورد کنید.

در ادامه این نشست، براتی، یکی دیگر از کارگران حاضر، گفت: سؤال ما این است با ظرفیتی که شرکت ما دارد با ورودی ماهیانه ۴۰ هزار تن آهن و شمش، کدام ظرفیت کارخانه‌های ما را پوشش می‌دهد؟!

۳۰ میلیاردی که بانک ملی برای ما در نظر گرفته است، حدود ۱۰ هزار تن می‌شود که شاید کارکرد حدود یک ماه یکی از خطوط تولیدی ما باشد.

وی خطاب به دبیرکل خانه کارگر گفت: جلسه کارگروهِ  تصحیح و رفع موانع تولید در مورخ ۱۱ بهمن سال ۱۳۹۶ در راستای حل مشکلات گروه ملی فولاد برگزار شد که هیچ‌کدام از مصوبات آن اجرایی نشدند، انتظار داریم این مسئله را پیگیری کنید. انتظار دیگر ما از شما به‌عنوان نماینده جامعه کارگری این است که ۳ وزارت خانه صمت، کار و اقتصاد را برای حل مشکلات گروه ملی پای‌کار بیاورید. ما نیازی به حل مشکلات به‌صورت مقطعی و مُسَکن نداریم و انتظار حل مشکل به‌صورت اساسی را داریم.

پس از صحبت‌های این کارگران، علیرضا محجوب به ایراد سخن با حاضران در این نشست پرداخت.

مخالف خصوصی‌سازی بوده و هستم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: من در بحث خصوصی‌سازی از ابتدا مخالف بودم و هنوز هم ‌مخالف هستم. شاید کسی که مخالف نباشد بتواند بهتر از من در این مورد قضاوت کند.

وی افزود: بارها در کمیسیون نظرات خود را با مدیرعامل شرکت گروه ملی فولاد و بانک ‌ملی مطرح کردم اما اطلاعاتم به این اندازه که امروز شنیدم، جامع نبود. باور من این است که نمایندگانی از گروه ملی فولاد  بیایند و در کمیسیون اجتماعی نیز صحبت کرده و نظرات خود را مطرح کنند چراکه طرف‌های مقابل شما صحبت کردند و نظراتشان شنیده شده است.

محجوب گفت: تعدادی از نمایندگان استان خوزستان ازجمله دکتر ساری در انعکاس مطالب شما چه در روزهای پیشین و چه پس از آن، کوتاهی نکردند. از این بابت از آنان تشکر می‌کنم‌ که همگی از درخواست‌های شما حمایت کردند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بحث خصوصی‌سازی آن‌هم در این ابعاد با این‌ موضوعات نیاز به کارکرد زیادی از دو طرف دارد. همه مطالبی که شما مطرح کردید کلیدی و اساسی بود. شما امنیت شغلی کامل می‌خواهید. من با اصل ۴۴ که ۶۲ ماده است ۶۸ بار مخالفت کردم. بنابراین آنچه قابل‌عرض است، نواقص فراوانی است که این قوانین و مقررات دارند و از آن بدتر نحوه اجرای این قانون است و بدتر از این‌ها، استمرار آن است که از خود اصل ۴۴ بدتر است.

محجوب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بانک ملی نباید با دید خصوصی به این شرکت نگاه کند، باید با دید عمومی مسائل را درنظر بگیرد. باید شرایط کار و اشتغال پایدار را با سرمایه‌گذاری جدید و افزایش خطوط و افزایش ظرفیت فراهم آوریم. حق می‌دهم به شما و دوستانی که این مطالب را مطرح کردند.

دبیرکل خانه کارگر بیان داشت: من برای این آمدم که صحبت‌های شما را از نزدیک بشنوم و گزارش این جلسه را در کمیسیون مطرح خواهم کرد و لازم است نمایندگانی از بین شما در کمیسیون حاضر شوند و گفتگو کنند. در مورد پیشنهاد شما مبنی بر پای کار آوردن ۳ وزارت خانه صمت، تعاون،کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد نیز باید بگویم ما از آنها درخواست کردیم ولی نمایندگانشان را فرستادند، که برای ما کافی نبود.

حرفِ حق شما باید در مجلس گفته و شنیده شود

محجوب با اشاره به مباحث مطرح شده در این نشست، گفت: حرف حق باید در جای خودش زده شود و جای آن مجلس است. اگر خصوصی‌سازی مشکل دارد بخشی از آن به عهده ما است، چراکه ما آن را مصوب کردیم. باید معایب آن مطرح شود که مشکلاتش مرتفع شود. در کمیسیون اجتماعی بسیاری از نمایندگان مایل‌اند مطالبات شما را همان‌طور که می‌خواهید جامعه عمل بپوشانند و شما نیز باید پیگیر باشید. حرف‌های شما اساسی و بنیادی است خود را آماده کنید تا در کمیسیون مطرح کنید و مطالبه گری کنید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: باید همگی در یک مسیر حرکت کنیم‌ و راه پایداری را ادامه دهیم . ما منکر اشتباهات اتفاق افتاده نیستیم. اشتباه، بخشی از اجراست و ما در کمیسیون این اشتباهات را گوشزد کرده‌ایم. درخواست جدیدی از شما نداریم و برای جوابی که مورد نظر شماست، تلاش می‌کنیم‌ که پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهیم و مسائل شما را پیگیری کنیم.

محجوب خطاب به کارگران حاضر در این نشست گفت: مطالبه‌گری حق شماست و ما نمی‌توانیم بگوییم حرفی نزنید و اظهارنظر نکنید. شما نگران آینده شغلی خود هستید و ما این حق عمومی را از کسی دریغ نمی‌کنیم، طرفین را دعوت می‌کنیم به مهربانی، ولی تعدیل حرکات شما، ملزم به انجام خواسته‌هایتان است.

وی افزود: از حضور نمایندگان شما هفته آینده در مجلس برای بازگو کردن مطالباتتان رسماً دعوت می‌شود. حتماً حرف شما باید در جای خودش شنیده شود.

دولت باید نماینده خودش را به شرکت بفرستد

در پایان، یکی از کارگران گفت: ما نماینده‌ای برای فرستادن به مجلس نداریم، دولت باید نماینده خودش را به شرکت بفرستد.

محجوب در پاسخ گفت: آنچه باید شنیده شود حرف شما است. در این راستا به دولت تذکر می‌دهیم که نمایندگان خود را بفرستد، اما صحبت کردن در مجلس حق شماست. تصمیم این‌که بخواهید بیایید یا نه، بر عهده خودتان است. ولی این نکته را در نظر بگیرید حضور در مجلس اگر برای شما سودی نداشته باشد، زیانی نخواهد داشت. وظیفه ما کرامت شماست و صحبت کردن شما در مورد مطالبات به‌حق خود در کمیسیون اجتماعی مجلس، تکریم شما است. فراکسیون ما برای شما احترام زیادی قائل است.

لازم به ذکر است قبل از این دیدار، نعمتی نژاد (عضو هیئت‌مدیره و مدیر بازرگانی گروه ملی فولاد ایران) توضیحاتی در خصوص وضعیت فعلی شرکت و اقدامات صورت گرفته جهت جلب رضایت کارگران و بهبود وضعیت تولید، به علیرضا محجوب و هیئت همراه وی ارائه نمود.

با خصوصی‌سازی مخالف بوده و هستم/گروه ملی باید به دولت برگردد/لزوم برخورد با مافیای فولاد

با خصوصی‌سازی مخالف بوده و هستم/گروه ملی باید به دولت برگردد/لزوم برخورد با مافیای فولاد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز