خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

تامین اجتماعی در آستانه فصول سرد سال برای داروهای OTC جایگزین پیدا کند/ شورای عالی بیمه سلامت روزی از کار خود پشیمان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۹۷۵

علیرضا حیدری معتقد است که شورای عالی بیمه سلامت روزی از اقدام خود در حذف داروهای OTC پشیمان می‌شود.

علیرضا حیدری (نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به حذف داروهای OTC از پوشش بیمه‌‌ای سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان غیرمستقیم و گمانه‌زنی‌هایی که در خصوص حذف این داروها از پوشش درمان مستقیم سازمان می‌شود، گفت: در این مورد با  مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی جلسه‌ای داشتیم که او گفت سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان مستقیم داروهای OTC را از پوشش بیمه‌‌ای خارج نکرده است که البته این ادعا باید راستی آزمایی شود.

وی با بیان اینکه شورای عالی بیمه سلامت با این استدلال که باید مصرف داروهای OTC را در کشور پایین آورد، مصوب کرد که شرکت‌‌های بیمه‌ای از پوشش بیمه‌ای این داروها دست بردارند، گفت: این داروها بسیار پرکاربرد هستند و مصرف بالایی دارند از همین رو شورای عالی بیمه سلامت خواسته که با این کار از مجموع هزینه‌هایِ پرداختی بکاهد اما به نظر من روزی می‌رسد که شورای عالی بیمه سلامت از این کار خود پشیمان می‌شود.

حیدری افزود: اما نکته مهم‌‌تر این است که سازمان تامین اجتماعی باید در رابطه با حذف داروهای OTC اقدامات جبرانی داشته باشد و داروهای دیگری را جایگزین داروهای حذف شده کند. در صورتی که در بخش درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی واقعا اقدام به حذف داروهای OTC کرده باشد، چاره‌ای جر این ندارد و باید داروهای جایگزین را تحت پوشش ببرد؛ چرا که در نهایت جلب رضایت بیمه شده سازمان مهم است؛ مخصوصاً الان که در آستانه فصول سرد سال هستیم و این داروهای OTC در این برهه زمانی بسیار پرکاربرد هستند.

نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه «دارو» بخش جدایی‌ناپذیرِ خدمات درمانی است و نمی‌توان به بیمه شده گفت "به تو خدمات می‌دهیم اما هزینه‌های دارو را باید از آن فاکتور بگیری"، گفت: سازمان تامین اجتماعی به استناد قانون الزام موظف به ارائه کامل خدمات درمان است؛ پس طبیعتا اگر دارویی را منفک کرده باید داروهای جایگزین معرفی کند؛ این جایگزینی به اذعان کارشناسان بیمه‌ای، مستلزم هزینه‌های بیشتر و همینطور عوارض جانبی بیشتر برای بیماران است.

حیدری افزود: در نهایت خارج کردن داروها از پوشش بیمه، نه تنها کمک موثری به جامعه نمی‌کند بلکه ممکن است که به لحاظ اقتصادی برای شرکت‌های بیمه‌ای مقرون به صرفه نباشد. به هر صورت فواید گسترده تحت پوشش بودن داروهای OTC اثبات شده است.  از این رو بازهم  تکرار می‌کنم که شورای عالی بیمه سلامت روزی از کار خود پشیمان می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش درمان غیر مستقیم (مراکز طرف قرارداد)، سازمان تامین اجتماعی ملزم به اجرای مصوبات شورای عالی بیمه سلامت است، گفت: حتی اگر از این پس مراکز طرف قرارداد این داروها را در دفترچه بیمه‌های بیمه‌شدگان سازمان بنویسند، هزینه‌های آنها پرداخت نمی‌شود و بیمه شده باید از جیب، هزینه آن را بدهد اما امیدواریم در بخش درمان مسقیم چنین اتفاقی نیفتاده باشد اگر هم افتاده که باید آن را جبران کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز